Futuristické superlietadlo je realitou: Zmení cestovanie, ako ho poznáme dnes

  • Svet sa pripravuje na testy vodíkového prototypu Destinus 3
  • Lietadlo prekoná rýchlosť zvuku a všetky rekordy
  • V Dubaji budeme za hodinu a pol
Vodíkové lietadlá spoločnosti Destinus dosiahnu nadzvukovú rýchlosť
Reprofoto: Destinus Reprofoto: YouTube/Destinus
  • Svet sa pripravuje na testy vodíkového prototypu Destinus 3
  • Lietadlo prekoná rýchlosť zvuku a všetky rekordy
  • V Dubaji budeme za hodinu a pol

Z Európy do Austrálie za štyri hodiny, z nemeckého Frankfurtu do Dubaja za 90 minút. To môže dokázať vodíkové lietadlo vyvíjané spoločnosťou Destinus.

Ide o firmu založenú vo Švajčiarsku, no s približne 120 zamestnancami pracujúcich v Španielsku, Francúzsku a Nemecku možno hovoriť o európskej spoločnosti. Vznikla v roku 2021 a rýchlo dosahuje významné míľniky. Jej prvé dva prototypy už absolvovali úspešné testovacie lety. Destinus preto chystá testy tretieho prototypu Destinus 3, ktorý bude poháňaný vodíkom. A vzlietnuť by mal už tento rok.

Ako píše CNN, v posledných rokoch sa o niečo podobné pokúšalo množstvo kandidátov. No mnohé z nich ani zďaleka nepriniesli sľubované výsledky. Destinus dnes svetu sľubuje až na prvý pohľad nereálne lákavé časy letov. Tie chce dosiahnuť v lietadle na vodíkový pohon s rýchlosťou päťkrát vyššou, než je rýchlosť zvuku.

V porovnaní so súčasnou komerčnou leteckou dopravou by stroje od spoločnosti Destinus uskutočnili lety za menej ako štvrtinové časy.

V spolupráci so španielskou vládou

Ako uvádza Euronews, firma v apríli tohto roku oznámila účasť na programe, ktorý prevádzkuje španielske ministerstvo vedy. Ide o súčasť plánov španielskej vlády vyvinúť vodíkom poháňané nadzvukové lietadlá. 

S celkovou súčasnou investíciou 12 miliónov eur sa do projektu zapájajú spoločnosti a technologické centrá, ako aj španielske univerzity.

„Teší nás, že sme získali tieto granty, najmä preto, že sú jasným znakom toho, že Destinus je v súlade so strategickými líniami Španielska a Európy s cieľom napredovať v letoch vodíka,“ povedal Davide Bonetti, viceprezident pre rozvoj podnikania a produktov Destinusu.

„Pre spoločnosti zaoberajúce sa hlbokými technológiami, ako sme my, je prístup k týmto fondom na obnovu od EÚ nevyhnutný na vykonávanie pokročilého výskumu a urýchlenie inovácií potrebných na konkurencieschopnosť v celosvetovom meradle. Vďaka týmto grantom budú riešenia na báze vodíka pre leteckú mobilitu o krok bližšie k realite,“ podotkol.

Autonómia a vodík

Manažérka rozvoja podnikania spoločnosti Martina Löfqvistová pre CNN vysvetľuje, že Destinus sa zameriava priamo na autonómne lety. Jej stratégiou je „vyvíjať menšie drony, ktoré následne ich rozšírime na veľké lietadlo s pilotmi alebo pasažiermi“.

Spoločnosť preferuje vodík ako čistý a obnoviteľný zdroj, ktorého výroba je čoraz lacnejšia. Navyše, vo svojich lietadlách ho chce vyskúšať aj gigant Airbus tvrdiac, že palivo začne testovať už v roku 2026. Vodík je taktiež podstatne ľahší ako kerozín a má vyššiu energetickú hodnotu než tradičné prúdové palivo.

Dlhodobým cieľom Destinusu je používať výhradne vodík a dosiahnuť nulové emisie. Z krátkodobého hľadiska chce pri vzletoch používať konvenčné letecké palivo a následne po dosiahnutí rýchlosti Mach 3 (3704,4 km/h) prepnúť na vodík. Vodík zatiaľ totiž v nižších rýchlostiach nie je využiteľný.

Dizajn

Karoséria Destinusu má mať hypersonický dizajn, ktorý bol prvýkrát vytvorený v 50. rokoch minulého storočia, ale nikdy sa nedostal do výroby. Farby a lakovanie lietadla pripomínajú Alpy, čo odráža jeho švajčiarsko-francúzsky pôvod.

Vedci študovali dnešný tvar Destinusu „mnoho, mnoho, mnoho rokov“, hovorí Löfqvistová.

„Je to celkom efektívny tvar s menším odporom vzduchu a nižšou potrebou paliva,“ podotýka. Dizajn sa postupne upravuje s každým prototypom. Pripravovaný Destinus 3 by v roku 2024 už mohol dosiahnuť nadzvukový let.

Lietadlo má dĺžku približne 10 metrov, no je pomerne masívne a podstatne zložitejšie a ťažšie než posledné prototypy.  

V očakávanom časovom pláne sa uvádza, že spoločnosť bude do roku 2030 schopná uviesť na trh menšie lietadlo s kapacitou približne 25 pasažierov, ktoré bude mať určité obmedzenia z hľadiska doletu a bude plne zamerané na zákazníkov v prvej triede.

Do roku 2040 by sa však svet mohol dočkať jeho zväčšenej verzie, ktorá už bude zahŕňať rôzne triedy vrátane klasickej ekonomickej. Firma dúfa, že dovtedy klesnú i ceny vodíka a s nimi i cena letu.

Zdroje: CNN, Euronews, YouTube/Destinus, Destinus

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá