Stačí mať funpage na Facebooku, platilo v roku 2011

Martin Rajec / 5. decembra 2014 / Lifehacking

V rokoch, kedy patrilo IRC či neskôr ICQ medzi najväčšie výdobytky online komunikácie, pojem sociálne siete azda ešte ani v kontexte internetu neexistoval. Od tých čias prešli už roky a okrem nárastu užívateľov si na internete pevné miesto našli aj mnohé obchody. Optimalizácie webu pre Google či Seznam, prvé PPC reklamy, ktoré odkrývali nové možnosti propagácie v online prostredí…a potom prišli sociálne siete.

 

Prišiel k nám Facebook a všetko zmenil

Takmer. Už v minulom desaťročí sa u nás začala udomácňovať dnes najpopulárnejšia sociálna sieť na svete – Facebook. Muselo by v tom byť niečo magické, ak by nemal už vtedy tím okolo Marka Zuckerberga premyslený model monetizácie – generovanie ziskov z reklamy. Šikovná myšlienka ponúkajúca inzerentom podrobné údaje o užívateľoch, ktoré nenájdu nikde inde, zarobila v treťom kvartáli roku 2014 bez mála 3 miliardy amerických dolárov.

 tržby Facebooku z reklamy 

Mladí už nelistujú, začali scrollovať 

Možnosť šírenia vlastného obsahu privolalo na sociálne siete davy mladých ľudí, ktorí medzičasom aj stihli dospieť, doštudovať a nájsť si zamestnanie. Zrazu máme na Facebooku aktívnych ľudí vo veku od 15 do 35 rokov. To už výrazne zasahuje skupinu ľudí v produktívnom veku, ktorá nie je odkázaná na symbolické vreckové. S nimi už skutočne stojí za to komunikovať a budovať vzťah.

 

Sú nenásytní, ich revírom je Instagram, Twitter či Pinterest

Kto si myslel, že to stránkami na Facebooku skončí a s každou ďalšou populárnou sociálnou sieťou mu vypadlo pár vlasov, dnes už hrebeň môže zahodiť. Milovníci pekných fotiek okupujú Instagram a Pinterest, (mnohým) geekom patrí Twitter a ten, kto to má rád natočené, trávi množstvo času na Youtube, prípadne na Vimeu. Facebook sa postupne stal akýmsi patrónom sociálnych sietí vytláčajúc Google+ do pozície outsidera.

Riešite módu, bývanie či čokoľvek oku lahodiace? Ak patria mladí ľudia do vašej cieľovej skupiny, bolo už včera neskoro zakladať Instagram. Ale nie, nikdy nie je neskoro začať s novou sociálnou sieťou. Nižšie vidíte príklady, akým obsahom komunikujú internetové obchody Footshop, Freshlabels či svetoznáma služba, ktorá ponúka ubytovanie, AirBnb.

Internetový obchod s teniskami-Footshop na InstagrameObchod s oblečením Freshlabels na Instagrame

 

IT nadšencov oslovíte na Twitteri či Swarme/Foursquare

Vždy ide najmä o vašu cieľovú skupinu. Milovník technológií a inovácií, najmä z IT oblasti, bude skôr vysedávať za bledomodrým svetom Twitteru a „čekovať sa” v appke Swarm, či vyberať si reštauráciu podľa tipov na Foursquare. Ak sa pokúšate nadviazať komunikáciu s ľuďmi, ktorí sú zaujímaví pre váš biznis, vžite sa do ich kože. Tak, ako to robí napríklad PCexpres na Foursquare/Swarme alebo WebSupport na Twitteri.

Reklama PCexpres Košice v aplikácii Swarm/FoursquareReklama PCexpres Košice v aplikácii Swarm/Foursquare

   Twitter Websupportu 

Komunikujte s citom, vyhnite sa strojovému prístupu

Okrem základných výkonnostných marketingových aktivít v online prostredí (SEO, PPC) patrí dnes do komunikačného mixu bez pochýb aj prezentácia na sociálnych sieťach. No pridávanie produktu z ponuky internetového obchodu na Facebook stránku (nedajbože skupinu) každý deň skutočne nenazývame komunikáciou. Iste, pre mnohých je súťažný model „zdieľaj a vyhraj“ vrcholom kreativity, no na druhej strane pre drvivú väčšinu ľudí na Facebooku ide skôr o spamovú akciu nevšedného rozmeru.

 

Rozvrhujeme sily rovnomerne

Aby sme predišli situácii: „…a čo tam dáme dnes?… No rýchlo vymysli niečo, hlavne nech tam niečo je.”, obsah na sociálne siete plánujeme na mesiac či týžden vopred. Je to základný kameň komunikácie, ktorý sa prípadne doplní o čokoľvek aktuálne a zaujímavé. Facebook nie je teleshoping, a preto by predajné príspevky nemali výrazne prevyšovať 20 % z celkového obsahu. Z tohto podielu logicky očakávame konverzie, zbierame ľudí do remarketingových bánk a následne si ich naše banery počkajú hneď za ďalšou doménou. Nech žije dynamický remarketing!

Zvyšná časť príspevkov je orientovaná viac komunitne. Sme radi, keď sa nám podarí rozprúdiť diskusiu, pobaviť ľudí či dokonca ich motivovať k zdieľaniu obsahu. Ak sú k tomu všetkému ešte príspevky graficky obrandované, napr. logom a šablónou, šírenie povedomia o značke je na svete.

 

Prehovárajte k jednotlivcom, neoslovujte masu

Nemyslíme tým len používanie jednotného čísla z jazykového hľadiska, no najmä tvorba obsaju na základe vypracovaných persón. Tým zabezpečíme to, že oslovíme aj 17-ročného tínedžera z Trnavy a na svoje si príde napríklad aj otec mladej rodiny na prelome tridsiatky z Popradu. Každý má iné potreby a zaujímajú ho iné témy, to však ešte neznamená, že máme komunikovať len s jedným z nich.

 

FB príspevky bez reklamy nemajú dosah a bude to horšie

Čo sa komu zobrazí na Facebooku v rámci newsfeedu ovplyvňuje obrovské množstvo rôznych faktorov. Dostať sa na „Facebook plochu” väčšej časti ľudí z vašej FB stránky je možné buď virálnym príspevkom, alebo reklamou. Tá je pre plnohodnotné komunikovanie takmer nevyhnutná a zároveň ponúka jedinečné možnosti cielenia.

5 základných kritérií cielenia reklamy na Facebooku:

  • krajina,
  • vek,
  • pohlavie,
  • záujmy,
  • vzťah k propagovanej FB stránke.

 

Zrnko múdrosti na záver

Ak máte cieľovú skupinu pod 35 rokov a nie ste na sociálnych sieťach, prichádzate o veľkú príležitosť. Pravidelná komunikácia na sociálnych sieťach zvyšuje povedomie a buduje vzťah k značke, čo podporuje návštevnosť a v neposlednom rade počet konverzií na vašom internetovom obchode.

Bola by škoda nechať sa predbehnúť konkurenciou, čo poviete?

 Zdroj: visibility.sk

Pridať komentár (0)