Star­tu­py z dvo­ch uni­ver­zít s podob­ným prí­be­hom, ale roz­diel­nym kon­com

Tomas Reimers / Michal Sorkovský / 22. júna 2015 / Lifehacking

Malý prí­beh o sku­pin­ke štu­den­tov, kto­rí sa zau­jí­ma­li o tech­no­ló­gie a pod­ni­ka­nie. Ich roz­hod­nu­tie pod­ni­kať a uľah­čiť tak život aj svo­jim spo­lu­žia­kom im však v jed­nom prí­pa­de ško­la stop­la a vyhrá­ža­la sa im dis­cip­li­nár­nym kona­ním. Áno, aj na Har­var­de sa môžu diať podob­né veci.

 

V meste, v ktorom žili bolo mnoho reštaurácií, ktoré boli práve kvôli študentom otvorené neskoro do noci a tí sa tak v nich mohli najesť, keď už všetko ostatné bolo zatvorené. Nanešťastie, ale tieto reštaurácie nemali kapacity na to, aby mohli doručiť nával objednávok o jednej hodine ráno. No a študenti nepoznali integrovaný a ľahký spôsob pre objednanie jedla. 

Vybavení kódovacími skills niektorí z nich verili, že môžu veci zmeniť. Zatiaľ čo na trhu dominovali spoločnosti ako GrubHub a Seamless, oni verili, že ich produkt môžu zacieliť na lokálnu audience spôsobom, akým to tieto spoločnosti nedokázali. Vybudovali teda svoj produkt a už počas prvého týždňa zožali úspech v podobe množstva objednávok.

 

 

V tomto bode mal tento príbeh (aspoň) dva možné konce:

 

Koniec 1:

Potom, ako mali už prvý týždeň veľa objednávok, začalo toto číslo ešte rásť, a rásť, a ešte viac rásť. Ich spoločnosť začala spolupracovať so stále viac a viac reštauráciami a dostala sa aj do iných miest, s tým, že sa nakoniec stála známou po celej krajine.

Koniec 2: 

Potom, ako mali už prvý týždeň veľa objednávok, začalo toto číslo ešte rásť, a rásť, a ešte viac rásť. Nasledovala ale náhla stopka od univerzity, ktorú študenti navštevovali a ktorá vyžadovala od študentov, aby tento biznis zastavili pod hrozbou disciplinárneho konania. 

 

 

Tieto príbehy nie sú vymyslené. Koniec 1 opisuje príbeh DoorDash, startupu zo Stanfordu, ktorý spolupracoval s lokálnymi prevádzkami na doručení jedla študentom neskoro v noci. Spoločnosť následne expandovala do San Francisca, Bostonu, Washingtonu, Chicaga, LA atď. Raisla tiež takmer 60 miliónov dolárov a stala sa nesmierne úspešnou.

Koniec 2 je zase príbeh startupu Instanomz, ktorý spolupracoval s lokálnymi prevádzkami na doručovaní jedla neskoro v noci študentom Harvardu. Študenti, ktorí s nápadom prišli boli ale požiadaní univerzitou, aby buď svoj biznis stopli a uzavreli dohodu s HSA (Harvard Student Agencies, monopol v biznise pre tieto služby pre študentov Harvardu), alebo budú čeliť disciplinárnemu konaniu.

 

 

Tento príspevok nemá za cieľ urážať alebo kritizovať, ale čisto len poukázať na rozdiel medzi campusmi. Je pravdou, že Instanomz svojou činnosťou porušoval pravidlo Harvardu o vstupovaní na internát ako party donášková služba, ale je naozaj ťažké predstaviť si, že DoorDash vôbec žiadne pravidlo pri svojej činnosti neporušil. A ak predsa len nie, potom je možné, že takéto pravidlá bránia inovácií a nemali by existovať. Píšem tento príspevok, pretože si nemyslím, že sa všetky campusi stavajú k inováciám rovnako, s otvorenou náručou.

Je to trochu paradox. Na jednej strane, tu hovoríme o obrovských univerzitách, ktoré nepochybne zohrávajú úlohu pri podpore inovácií. Na druhú stanu je ale zvláštne, že môže ľahko nastať situácia, kedy je to práve univerzita, kto bráni inovácií a nepodporuje ju. Nútiť študentov, aby si vybrali medzi inováciou a disciplinárnym konaním určite nie je spôsob, akým by veci mali fungovať. Veď predsa podporovať inováciu znamená, že je potrebná vôľa nechať ju zmeniť spôsob, akým tento svet funguje.

 

Nech už stojí za týmito príbehmi ktokoľvek, univerzity by sa rozhodne nemali k podobným nápadom zachovať tak, ako sa zachovali ľudia z Harvardu. Veď kde inde by mali byť otvorení inováciám, keď nie na tých TOP svetových univerzitách. Nás len teší, že podpora rôznym študentským nápadom sa začína pomaly prebúdzať už aj u nás. O tom akou cestou sa chce pomôcť študentom presadiť sa vo svete biznisu, sa môžete dočítať aj v našom nedávnom rozhovore s Petrom Filom, ktorý je prodekanom Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity.

 

zdroj: medium.com

Pridať komentár (0)