Startupy zo strednej Európy a ich globálne (ne)ambície

Andrej Kiska / 21. apríla 2014 / Lifehacking

„Nechcem byť naivný a vyznievať, akoby som vážne veril, že dokážem zmeniť svet. Úplne mi stačí kopírovať overený biznis model, ktorý fungoval v zahraničí, a začať ho v Prahe, Bratislave alebo Budapešti. V budúcnosti by som možno expandoval do iných miest v rámci našej krajiny.“

 

Vždy, keď z podnikateľa vypadne takýto plán, ktorý pripravil pre svoj startup (a v strednej Európe sa to deje pomerne často), musím skrývať svoje sklamanie. Tento článok píšem z Izraela. Prišiel som sem, aby som sa stretol s miestnymi podnikateľmi a vypočul si, čo z nich vypadne, aby som mal z ich startupovej scény lepší pocit. Tento týždeň som sa už s niekoľkými stretol a musím povedať, že nedostatok ambícií v našom regióne je ešte zaražajúcejší. Podnikatelia z Izraela berú svoj domáci trh ako ihrisko. Testujú svoj produkt predtým, ako ho skutočne spustia v Spojených štátoch, zatiaľ čo naši podnikatelia nevidia ďalej ako za brány Prahy. Ako je to možné?

 Kde sú naše vzory?

V žiadnom prípade sa nechcem tváriť, že poznám všetky dôvody, prečo ľuďom v našom regióne chýbajú ambície, a prečo miestni podnikatelia nedokážu prekonať hranice mesta, v ktorom pôsobia. Myslím si však, že jedným z dôvodov je kultúra. Chýba im potrebný drive a smäd po úspechu, pretrváva v nich určitá nechuť deliť sa o kapitál so zamestnancami alebo investormi. Aby sa tento postoj zmenil, potrvá to ešte roky. Rád by som sa však sústredil na iný dôvod, ktorý dokážeme zmeniť ihneď. Fakt, že nám chýbajú vzory. Niežeby nám chýbali úspešné príbehy, tých máme dosť. Chýbajú vzory.

 

V prvom rade si povedzme, aký je rozdiel medzi úspešnými príbehmi a vzormi. Mnohí pripisujú začiatok startupového boomu v Estónsku úspechu Skypu, keďže ho v roku 2011 Microsoft kúpil za 8,5 mld USD. Nemáme ale aj my takéto úspešné príbehy? Čo tak napríklad AVG, ktorého trhová hodnota sa vyšplhala na miliardu dolárov? Alebo len nedávna akvizícia Cognitive Security k Sisco Systems? Alebo Avast, Eset, Prezi, či M.dot? Každý z nich dokázal, že v strednej Európe môže vzniknúť prvotriedny startup. Prečo teda toľko podnikateľov premýšľa iba nad tým, ako v Prahe doručiť pizzu alebo šalát efektívnejšie alebo ako dovážať do českých domácností na pravidelnej báze spodnú bielizeň?

 

Myslím, že sčasti je to preto, lebo veľkí hrdinovia z nášho regiónu dostatočne nekomunikujú so startupovou komunitou. Naše médiá a startupové eventy sa skôr sústreďujú na lokálnych obchodníkov, ktorí sa zaujímajú o prihlasovanie sa k odberu, dovoz jedla alebo predaj cez internet. Preto nám neostáva nič iné, len brať práve ich za naše vzory (česť výnimkám, posledný Startup Sumit bol skvelý). Koľko z nás vie, ako sa podarilo AVG Technologies dostať z kancelárie v Brne a stať sa prvou českou technologickou spoločnosťou, ktorá bola predaná na newyorskej burze? Alebo o tom, ako sa mohol Avast dostať k počtu 170 miliónov PC, Mac a Android zariadení. Prečo sa k nám takéto ťažko nadobudnuté skúsenosti o  budovaní globálnej spoločnosti v strednej Európe nedostanú? Vyzerá to, že skutoční pionieri nášho regiónu sú častokrát príliš zaneprázdnení svojím ďalším úsilím zabodovať, než aby učili novú generáciu globálnych podnikateľov. Čo s tým ale môžeme urobiť?

 Odkiaľ získať takéto celosvetové ambície?

Môžem uviesť aspoň jeden príklad miesta, kde o vzory nie je núdza. Silicon Valley. Znamená to, že musíme cestovať až tam, aby sme sa inšpirovali? Určite nie. Nemyslím, že budeme musieť vytiahnuť päty z obývačky. Ponúkam vám nasledujúce tipy od nás z tímu z Credo Ventures:

 

  • Pozrite si Foundation sériu od Kevina Rose-a. Podľa mňa každý, kto má v úmysle založiť spoločnosť, by si ho mal pozrieť aspoň raz. Ak by ste to aj v úmysle nemali, pozrite si ho aj tak. Len pre inšpiráciu. Foundation je miesto, kde sa takí prvotriedni velikáni ako Elon Musk, Ben Horowitz, Kevin Systrom alebo Dave Morin delia o svoje príbehy.

  • Ponorte sa do blogov globálnych hráčov. Choďte na weby, ktoré poskytujú súbor užitočných informácií ako TechCrunch alebo rovno ku zdroju, akým je napríklad blog Andreessen Horowitz. Čítajte ich na dennej báze.

  • Pozrite si spoločnosť StartitUp od StartupYard-u, čo je sprievodca startupmi s množstvom skvelého contentu.

  • Preštudujte si knihy, ktoré vás naučia ako vybudovať produkty a spoločnosti na globálnej báze. Existuje ešte množstvo podnikateľov, ktorí nečítali The Lean Startup. Alebo The four steps to the Epiphany, či The Founder’s Dilemmas.

  • Ak by ste mali záujem o úplný zoznam titulov na čítanie, či už o knihy alebo blogy, ktoré sa zameriavajú na určitú fázu alebo aspekt budovania startupu (marketing, big data, atď…), len mi napíšte krátky email. Rád sa s vami o tieto zdroje podelím.


Nemôžem tvrdiť, že ak znovu získame odvahu meniť svet, stane sa stredná Európa automaticky ďalším Izraelom. Avšak som si istý, že ak budeme mieriť vysoko, doletíme oveľa ďalej, ako len ku hraniciam Prahy. Okrem toho, ak dokážu vybudovať globálne startupy v Izraeli, prečo by sme to nedokázali aj my?

 @kiskandrej

 zdroj foto: luma-coaching.com, yhponline.com

Pridať komentár (0)