Štát kúpil do vlakov predraženú wi-fi. V kritizovanej zákazke zaplatí takmer neznámej firme 20 000 eur za jeden vagón

  • Bez riadneho tendra dostala kontroverznú zákazku takmer neznáma spoločnosť WDS Solutions.
collage
  • Bez riadneho tendra dostala kontroverznú zákazku takmer neznáma spoločnosť WDS Solutions.

V najnovšej epizóde tragikomického seriálu „Neefektívne a podozrivé míňanie peňazí daňových poplatníkov“ hrá tentoraz hlavnú úlohu Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Tá podľa portálu Živé.sk zaplatí zhruba 408-tisíc eur bez DPH za namontovanie novej wi-fi technológie do 20 vozňov. To je asi 20-tisíc eur na jeden vozeň.

Zákazku dostala spoločnosť WDS Solutions, ktorá si vypýtala 7-krát viac ako keď wifi zariadenia do vlakov inštaloval pred pár rokmi Slovak Telecom. Navyše, podľa analytika Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, nebol na novú technológiu reálny dôvod.

„Nebol dôvod na zmenu technológie, pretože cestujúcim je úplne jedno, na akej technológii wi-fi ide, podstatné je, že sa pripoja,“ povedal Ondrej Matej pre aktuality.sk.

foto: vlaky.net

Nové zariadenia značky Huawei majú byť výkonnejšie, kvalitnejšie a stabilnejšie. Ako výhodu štátne železnice uvádzajú aj vysoký počet SIM kariet, ktoré sa v nich môžu použiť. „Doposiaľ podceňované sú podmienky prevádzky špecifické pre vlaky: vysoká rýchlosť, odolnosť voči otrasom a prepäťovým výbojom v blízkosti 25-tisíc voltov napätia,“ tvrdia železnice.

No experti aj po zarátaní všetkých týchto výhod považujú zariadenia za predražené. „To, že nejaké zariadenie umožňuje použitie 2, 4 alebo 8 SIM kariet, nezvyšuje jeho komplexnosť natoľko, aby zvýšilo jeho cenu na 2- až 3-násobok,“ povedal pre Denník N Peter Mihálik z firmy Bonet Systems.

foto: fotodoprava.com

RegioJet navyše tvrdí, že zariadenia nie sú žiadnymi novinkami. Na trhu sú vraj dostupné už 4 roky, čo je vo svete technológií relatívne veľa. ZSSK sa bráni a tvrdí, že RegioJet klame.

„Za naším výberom Wi-Fi riešenia aj cenou pre vozne nasadené na medzinárodných tratiach si stojíme a sme pripravení to preukázať technickými parametrami zariadení, ktoré sme v súťaži požadovali dodať. Model, ktorý sa v týchto dňoch montuje do našich vozňov bol svetovej verejnosti predstavený len na konci októbra 2016,“ povedal pre aktuality.sk hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Cieľom je priniesť po testovacej fáze túto technológiu do ďalších 200 vagónov. To by pri súčasných cenách stálo asi 4 milióny eur. Treba tiež dodať, že tieto ceny sú iba za montáž a servisné služby. Dátové služby v nich nie sú zahrnuté.

foto: bahnbilder.de

Uvidíme, ako sa táto kontroverzná zákazka skončí. Ak to bude ďalší pochybný predražený obchod, bude ešte niekto vôbec prekvapený? Za tie roky to už od tejto vlády snáď očakávajú všetci.

zdroj titulnej fotografie: bahnbilder.de / fotodoprava.com

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá