Stredoškoláci na rovinu priznali, čo im v škole vadí, prekvapil Gröhling

Branislav Gröhling a trieda so študentmi
TASR/František Iván, Jaroslav Novák

Autor komentáru je poslanec Národnej rady a exminister školstva za Sasku.

Aliancia stredoškolákov spravila prieskum medzi svojimi rovesníkmi. Pýtali sa 3 500 stredoškolákov, čo by v školstve zmenili. Niektoré z odpovedí sú veľmi zaujímavé.

Kto zastupuje stredoškolákov?

Začnem najprv otázkou: Zamysleli ste sa niekedy, kto zastupuje stredoškolákov? V škole vás zastupuje žiacky parlament. Môže riešiť problémy a prinášať návrhy riaditeľovi. Ale na Slovensku? Učiteľov zastupujú odborári. Vysoké školy zastupuje rektorská konferencia. Pripomienkujú zákony, prinášajú návrhy, rokujú s ministrami…

Ale kto zastupuje žiakov? Oficiálne zatiaľ nikto. Preto aj vyše 90 % opýtaných stredoškolákov povedalo, že by chceli oficiálnych zástupcov žiakov. Tí by komunikovali s parlamentom, školským výborom či ministerstvom. Čo si o tom myslím? Super nápad.

Pripomienkovanie zákonov žiakmi

V malej miere sme si to na ministerstve skúsili. Pri tvorbe nových osnov sme vytvorili Žiacky poradný výbor. Chceli sme vedieť, čo si o zmenách v učive budú myslieť tí, ktorých sa to najviac týka – žiaci a žiačky. 16 zástupcov žiakov malo za úlohu pripomienkovať nové zmeny v učive. Prečo to nerozšíriť aj na ostatné zmeny v školstve?

Prečo by zástupcovia žiakov nemohli napríklad pripomienkovať aj zákony? Osobne to považujem za dobrý nápad. Čo ďalej navrhujú stredoškoláci?

Niektoré hodiny bez známok?

Výtvarnú, telesnú, hudobnú či etickú výchova bez známok. Tri štvrtiny opýtaných stredoškolákov by bolo radšej, keby sa tieto predmety neznámkovali.

Niekedy tieto hodiny, žiaľ, vnímame iba ako vyplnenie času. Je to škoda, pretože každá hodina vie žiakovi niečo priniesť: rozvoj umenia, telesných schopností či hodnôt. A mnohé vedia byť výborne a zaujímavo odučené.

Na druhej strane chápem, že „výchovy“ majú v škole inú úlohu a postavenie. Dobrá správa? Už dnes sa nemusia známkovať, ak sa tak škola rozhodne. Budú mať uvedené iba „absolvoval“ alebo „neabsolvoval“. A keďže nie som fanúšik plošných zákazov, skôr som za možnosť ponechať to v rukách školy, učiteľov a žiakov.

Nulté hodiny

Asi 63 % opýtaných stredoškolákov vadia nulté hodiny. Problém je to hlavne, ak do školy dochádzajú a musia vstávať príliš skoro. To ovplyvní aj sústredenie v škole. Žiaľ, čím viac predmetov a seminárov ponúka vaša škola, tým ťažšie je vyskladať rozvrh. A niekedy to nejde inak, ako začať nultou hodinou. Alternatívou by bolo mať hodiny neskoro poobede napríklad o 15:00.

Jazykový certifikát

Posledné zaujímavé zistenie prieskumu: Väčšina žiakov by bola za to, aby sa uznával jazykový certifikát ako náhrada maturitnej skúšky. Je to logické. Jediné, čo je na zváženie sú priemerné výsledky z maturity. Ak si žiaci spravia certifikát, nebudú písať maturitu.

Z priemerných výsledkov školy nám tak vypadnú práve tí najlepší žiaci. Čo by ste zmenili v školstve vy? Je niečo, čo by ste do prieskumu doplnili? Napíšte mi na branislav@grohling.sk.

Text nie je autorským článkom Startitup. Vyjadruje názory autora, ktoré nereprezentujú názory redakcie.

Zdroj: Aliancia stredoškolákov

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá