Štúdio 436: Východniari, ktorí z Košíc robia svetový dizajn

  • Už ako študenti sa pasovali s prvými zadaniami pre klientov
  • Aktuálne tvoria etablované štúdio 436 so sídlom v Košiciach
  • A jeden zo zakladateľov organizuje prvý ročník konferencie Eastern Design Conference
436 studio
436 studio
  • Už ako študenti sa pasovali s prvými zadaniami pre klientov
  • Aktuálne tvoria etablované štúdio 436 so sídlom v Košiciach
  • A jeden zo zakladateľov organizuje prvý ročník konferencie Eastern Design Conference

Grafické štúdio 436 tvorí dvojica Martin Kossuth a Roman Juhás, ktorí v košickej Tabačke tvoria dizajn pre viacero klientov. Medzi ich najvýraznejšie projekty patria vizuály pre festival Biela noc, pre Cenu Oskara Čepana, Credo Ventures, Divadlo na Peróne, Kino Úsmev a ďalšie. A nám povedali, čo si myslia o grafickom dizajne na Slovensku a aj o prvom ročníku Eastern Design Conference, ktorú chystá jeden zo zakladateľov štúdia.

Čo robíte? Pre akých klientov pracujete?

Martin: Staráme sa o vizuálnu komunikáciu značiek, produktov a organizácii. Začínali najmä s klientmi z kultúry v čase veľkého boomu okolo Európskeho Hlavného Mesta Kultúry Košice 2013. Neskôr to boli klienti z inovačného a startup sektora, čo znamenalo vačšie zameranie na digitálne produkty. Momentálne je to veľmi pestré a robíme od identity medicínskej kliniky až po politiku.

Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: Šimon Šiplák

Čo je pre vás ako štúdio špecifické?

Martin: Vizuálna komunikácia má rôzne formy a pre nás je typické, že to robíme v širokom spektre médií od 2D po 3D, cez ktoré vieme komunikovať produkt, značku, ideu. Nie je to teda len tvorba logotypov, plagátov a webov. Navrhujeme aj interiéry, dizajn nábytku, interaktívne inštalácie, video spoty, motion design a keď treba, zložíme aj báseň.

Robíte len pre košických klientov alebo ich máte aj v iných mestách?

Martin: Zatiaľ robíme v trojuholníku Košice — Bratislava — Praha a máme to radi.

Ako hodnotíte grafický dizajn na Slovensku?

Martin: Prihliadnúc na veľkosť scény a histórie je úroveň slovenského dizajnu veľmi dobrá. Mnoho výstupov, ktoré bolo možné vidieť na minuloročnej výstave finalistov Národnej ceny za dizajn, bez problémov obstojí aj v globálnom kontexte. Zdá sa nám však, že sa nedarí zadefinovať nejaký lokálny slovenský dizajnérsky rukopis, aký je napríklad cítiť na českej scéne.

A ako sme na tom v porovnaní so zahraničnými dizajnérmi?

Martin: V stredoeurópskom merítku máme zriadkavú šancu pracovať na globálnych produktoch. Je zjavné, že v procese tvorby produktu s globálnym a lokálnym klientom je diametrálny rozdiel. Myslíme si, že slovenským dizajnérom veľmi nepomôže prednáška napríklad od UX dizajnéra Googlu. Jeho východisková pozícia v ekosystéme Sillicon Valley je natoľko iná, že sa takmer nič z jeho procesov a myšlienkových vzorov nedá aplikovať na naše podmienky. Aj preto sa spolupodieľame na konferencii o dizajne.

Skvelé, tak nám teda povedzte, čo viac o Eastern Design Conference?

Roman: Je to prvý ročník konferencie, ktorá sa venuje prepojeniu lokálneho biznisu a dizajnu vo viere, že je to formát, ktorý dizajnérom pomôže v lepšej orientácii v našom priestore.

Kto je organizátorom Eastern Design Conference?

Roman: Momentálne jadro tvorím ja, Viktor Suszter a Ľuboš Bišto.

Ako ste sa dali dokopy? Čo vás k tomu motivovalo?

Roman: S Ľubošom sa poznáme už dlho, spolupracovali sme na rôznych projektoch v minulosti. S Viktorom sme sa zoznámili (ne)náhodou na stretnutiach grafických dizajnérov v Košiciach Grafikfach, ktoré som inicioval v roku 2017. Tento lokálny networking bol zároveň jednou z prvých potrieb, ktoré nakoniec vyústili do myšlienky konferencie.

Čo robí každý z vás?

Roman: Ľuboš žije v Barcelone a pracuje ako freelancer v oblasti produkcie. Dlhodobo spolupracuje na eventoch ako D&AD a OFFF v Londýne či Blanc festival v Barcelone. Viktor žije v Budapešti a momentálne učí a funguje ako freelance dizajnér. V nedávnej minulosti pracoval ako senior UX napr. pre Ericsson či Prezi a bol ocenený napr. na German Design Awards (2015), Red Dot Design Award (2014) a ISTD Awards (2014).

Čo je pre vás najzložitejšie a naopak, čo ide ako po masle?

Roman: Aj keď sme všetci z Košíc, tak každý z nás žije v inej krajine. Tak intenzívna spolupráca, akú si vyžaduje organizovanie konferencie, vie byť na diaľku náročnejšia než sme čakali. Preto sa ešte stále v procese učíme a hľadáme najefektívnejšie spôsoby komunikácie v rámci tímu. Ďalšou výzvou je nadväzovanie komerčných partnerstiev pre náš projekt. Keďže ide o prvý ročník, je to z pohľadu potencionálneho partnera trochu mačka vo vreci. Myslím si, že ďalší ročník bude v tomto jednoduchší, pretože si už budeme vedieť náš projekt obhájiť aj reálnymi číslami a dokumentáciou než len víziami. Na druhej strane v rámci našej cieľovky a komunity máme skvelú odozvu, čo nás utvrdzuje v tom, že táto naša aktivita má zmysel.

Ako to celé prebieha – od prvotného nápadu až doposiaľ?

Roman: Dosť času sme na začiatku celého procesu (október 2017) venovali tvorbe koncepcie. Misia, manifest, tone of voice, headlines. Vznikli tak interné dokumenty aj podklady pre externú komunikáciu, ktoré nám pomáhajú neodletieť od základných myšlienok, prečo sme sa do celého projektu pustili a čo ním chceme docieliť.

 

Paralelne s tým vznikala aj dramaturgia, teda zoznam prednášajúcich, ktorí sa nám hodia do koncepcie. Dôležitý bol aj výber moderátora, ktorý bude nielen sprevádzať návštevníkov konferenciou, či viesť panelové diskusie, ale funguje aj ako externý konzultant koncepcie, kurately, časového harmonogramu, či príprav následného výstupu konferencie. Oliver Klimpel sa ukázal ako skvelá voľba, je to odborník z fachu, 15 rokov pracoval ako art director v Büro International v Londýne, v rokoch 2008 – 2015 učil na Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig a v súčastnosti pracuje na rôznych medzinárodných projektoch, vrátane Easternu.

Vo veľmi ranných fázach príprav sme prišli aj s vizuálnou identitou, pri ktorej vychádzame zo skvelého písma Woodkit od Ondreja Jóba vo farebnosti inšpirovanou pozdišovskou keramikou. Začiatkom leta sme spustili predaj lístkov v špeciálnej uvádzacej (Kick Off) cene, ktoré sa vypredali veľmi rýchlo a momentálne dopredávame Early bird lístky v zvýhodnenej cene.

Ako zháňate sponzorov/partnerov, keďže nie je pravdepodobne možné utiahnuť to len z predaja lístkov?

K Easternu pristupujeme ako k biznis produktu. Takže z grantov sme hneď na začiatku upustili. Momentálne všetko financujeme z predaja lístkov a vlastných investícií. Kontinuálne hľadáme dlhodobých partnerov, zámerne ich nenazývame sponzormi. Pre nás je zaujímavá predstava partnera, ktorý porozumie nášmu konceptu a bude sa chcieť nielen finančne, ale aj aktívne zapojiť do tejto formy biznis/dizajn vzdelávania na Slovensku.

Čo si o všeobecnosti myslíte o úrovni konferencií zameraných na dizajn na Slovensku?

Myslím, si že to začína byť už dosť pestré a verím tomu, že Eastern zapadne do tejto mozaiky dobre. Obsahovo je nám na Slovensku najbližšia asi ByDesign Conference, ktorá je na veľmi dobrej úrovni. Kurátorsky sa zameriava viac na globálnu sféru a svetový spotlight, čo je iste skvelé pre motiváciu dizajnérov z naších končín.

Prečo ste sa rozhodli zorganizovať konferenciu v Košiciach?

Okrem toho, že sme všetci odtiaľto, máme to tu radi a chceme aj takto pomáhať rozvoju tohto regiónu, je hlavným motívom našej koncepcie periféria západného sveta. Košice nám do toho zapadajú skvele. Košice sú tiež super rozvíjajúce sa mesto a to najmä v kreatívnom priemysle, vznikajú tu centrá a aktivity, ktoré na Slovensku nemajú obdobu. Je tu čoraz viac ľudí, ktorí tú chcú žiť a aktívne sa podieľať na raste tohto mesta. Dnes to je vzácne. Taktiež si myslím, že je dobré ak sa v rámci (de)centralizácie Slovenska nedeje všetko len v Bratislave.

Čím bude iná ako ostatné?

Ako som už naznačil, väčšina podobných eventov sa zameriava na to, čo možno trochu pejoratívne nazývame tzv. západ. Je dôležité rozprávať o globálnych trendoch, ale minimálne na Slovensku to robí Bydesign, v Poľsku Element talks, v Nemecku Typo Berlin a robia to dobre. My sa tým pádom chcem zameriavať obsahovo a aj výberom prednášajúcich viac lokálne. Zaujíma nás vzťah dizajnu ako globálneho jazyka s lokálnymi biznis prostrediami, ktoré sú v každej krajine špecifické.

A vieš nám to opísať aj na konkrétnych príkladoch?

Mňa ako dizajnéra, ktorý pracuje na Slovensku zaujíma nie len to, ako sa pracuje na dizajne Spotify, Facebook či Google, ale najmä to, ako funguje skvelá vizuálna identita slovenských potravín od slovenského dizajnéra, českej univerzity od českého štúdia alebo reklamná kampaň na egyptské maslo od káhirskej agentúry. Pred dvomi rokmi v Bratislave rozprával Josh Higgins o dizajnovaní kampane Baracka Obamu. Nechceli by ste si vypočuť Petra Hajdina ako rozpráva o dizajnovaní kampane Andreja Kisku?

 

Čím je konferencia zaujímavá pre verejnosť?

Myslím si, že veľmi zaujímavé budú naše Designer + Client talks. Pri tomto formáte prezentácie dostane na pódiu priestor najprv dizajnér a následne klient. Každý s vlastnou prezentáciou. Divák tak bude môcť nahliadnuť do konkrétnej prípadovej štúdie z oboch strán spolupráce. Je veľmi dôležité, aby dizajnér porozumel pohľadu klienta a naopak.

Koľko dní bude trvať, akých hostí môžeme očakávať? 

Piatok, sobota, v termíne od 26. do 27. 10. 2018. Zámerne sme sa rozhodli pre 2-dňovú konferenciu, pretože z vlastnej skúsenosti viem, že to funguje pre networking oveľa lepšie ako iba jeden deň. Momentálne máme von asi polovicu line-upu. O tom ako sa pracuje pre globálne značky z malého mesta vo Švajčiarsku príde porozprávať svetoznáme Studio Feixen, o tvorbe vizuálnej identity Masarykovej univerzity porozpráva aj so zástupcami univerzity Studio Najbrt, o práci na super low-budget magazíne pre legendárne londýnske hudobné vydavateľstvo niečo povie Liv Sidall, o tvorbe prezidentskej kampane v post-komunistickom prostredí porozpráva Peter Hajdin, o česko-slovenskej tradícii ručne maľovaného písma v reklame príde porozprávať Petra Dočekalová a o práci na vizuálnom systéme potravín Yeme zase spolu s majiteľom potravín porozpráva Martin Bajaník. Ďalšie mená budeme postupne ohlasovať do konca septembra na našom webe, sociálnych sietiach a v newsletteri.

V akých priestoroch sa bude konať?

Celá konferencia prebehne v Tabačke Kulturfabrik. Bývalá tabaková továreň prerobená na kultúrne centrum o rozhlohe 2 500 štvorcových metrov. Je tu veľká sála, v ktorej budú prebiehať prednášky, galéria, bistro, kino, terasa, kaviareň a pravdepodobne najdlhší bar na Slovensku.

Čo by ste chceli odkázať čitateľom Sketcheru?

Go east!

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech