VEĽKÝ TEST: Tesla a Volvo masívne pohoreli. Ak si chceš kúpiť „auto budúcnosti“, existuje len jediný víťaz

  • Testom prešlo 14 systémov od 9 výrobcov
  • Výsledky sú alarmujúce
Bratislava, Tesla
Testovanie systémov áut, unsplash/Michal Lauko
  • Testom prešlo 14 systémov od 9 výrobcov
  • Výsledky sú alarmujúce

Inštitút pre bezpečnosť na cestách (IIHS) zverejnil znepokojujúce výsledky testov 14 autonómnych systémov od 9 výrobcov, vrátane Super Cruise od General Motors a Autopilota od Tesly. Nový testovací režim IIHS hodnotí monitorovanie vodiča, pripomenutie pozornosti a núdzové postupy v každom vozidle. 

Výsledky sú prekvapujúce. Iba jeden systém dosiahol prijateľné hodnotenie. Zvyšné systémy boli hodnotené ako nízke alebo neadekvátne, pričom najhoršie si počínal autopilot Tesly.

Prekvapivé výsledky 

Autonómne systémy v autách slúžia na to, aby čiastočne alebo úplne prevzali riadenie vozidla od vodiča. To znamená, že auto dokáže samo jazdiť, udržiavať si jazdný pruh, predchádzať kolíziám a reagovať na nepredvídané udalosti. A práve tieto systémy boli nedávno podrobené kontrolám. 

Inštitút pre bezpečnosť na cestách (IIHS), americký ekvivalent európskych testov EuroNCAP, podrobil skúške 14 autonómnych systémov od 9 výrobcov. Len jeden z nich toto hodnotenie ustál. Zvyšné systémy boli hodnotené ako okrajové alebo zlé. Najhoršie výsledky dosiahol práve autopilot Tesly.

IIHS testovala systémy v rôznych scenároch, ako je jazda v meste, na diaľnici a v noci. Autonómne systémy boli hodnotené na základe ich schopnosti udržať si jazdný pruh, predchádzať kolíziám a reagovať na nepredvídané udalosti. 

Najlepšie obstál systém Teammate od Lexusu

„Vyhodnotili sme systémy od BMW, Fordu, General Motorsu, Genesisu, Lexusu, Mercedesu-Benz, Nissanu, Tesly a Volva,“ povedal prezident IIHS David Harkey, informuje Pravda.

Dodáva tiež, že väčšina z nich neobsahuje primerané funkcie, ktoré by zabránili zneužitiu a tiež tomu, aby nemohol vodič stratiť prehľad o tom, čo sa deje na ceste. Len jediný systém monitoringu získal hodnotenie „prijateľný“. Išlo o systém Teammate od Lexusu.

„Systémy vo vozidlách GMC Sierra a Nissan Ariya získali aspoň hodnotenie „hraničné“, no ďalšie boli katastrofou. Volvo S90, Tesla Model 3, Genesis G90, Mercedes-Benz triedy C a Ford Mustang Mach-E skončili s hodnotením ,zlé‘, vysvetľuje David Harkey.  

Ako uvádza Pravda, najväčší šok zažili experti so systémom BMW. Z výsledkov vyplýva, že nielenže dostatočne nemonitoruje pozornosť, ale vôbec nevydá varovanie, ak je zakrytá kamera systému alebo tvár vodiča. 

Výsledky testov IIHS zdôrazňujú, že autonómne technológie sú stále vo vývoji a nie sú pripravené na masové používanie. Vodiči by mali byť opatrní pri spoliehaní sa na tieto systémy a mali by byť vždy pripravení prevziať kontrolu nad vozidlom.

Je dôležité poznamenať, že tieto testy boli vykonané v USA a výsledky sa nemusia preniesť na európske podmienky. Napriek tomu by mali tieto výsledky slúžiť ako varovný signál pre vodičov a výrobcov autonómnych vozidiel.

Výsledky testovania: 

14. Volvo Pilot Assist
13. Tesla Full Self-Driving
12. Tesla Autopilot (základný)
11. Nissan ProPilot Assist 2.0
10. Mercedes-Benz Active Distance Assist DISTRONIC
9. Lexus Dynamic Radar Cruise Control с Lane Tracing Assist
8. Genesis Smart Cruise Control с Lane Following Assist
7. Genesis Highway Driving Assist 2
6. Ford Adaptive Cruise Control (Stop & Go)
5. Ford BlueCruise
4. BMW Active Driving Assistant Pro
3. Nissan ProPILOT Assist (Navi-link)
2. General Motors Super Cruise
1. Lexus Teammate (Advanced Drive)

Zdroje: Pravda , IIHS

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá