Tesla už nie je v Nórsku takým miláčikom, trh sa mení a zmeny postihnú aj Slovensko

  • Automobily značky Tesla už nie sú v krajine elektromobilov Nórsku absolútnym bestsellerom
  • Trh s e-autami sa aj vďaka koronakríze začína formovať pomerne nečakaným spôsobom
  • Odborníci predikujú, že zmeny možno už do pár mesiacov očakávať na trhoch v celej Európe
 srcset
Wikimedia/NORAD a USNORTHCOM Public Affairs, Unsplash/Matt Henry
  • Automobily značky Tesla už nie sú v krajine elektromobilov Nórsku absolútnym bestsellerom
  • Trh s e-autami sa aj vďaka koronakríze začína formovať pomerne nečakaným spôsobom
  • Odborníci predikujú, že zmeny možno už do pár mesiacov očakávať na trhoch v celej Európe

Automobilka Tesla dosiahla ešte minulý rok obrovský míľnik. V júli sa jej podarilo predať neuveriteľných 3 760 vozidiel, čo predstavuje viac ako 24 % podiel z celého trhu. Tesla sa stala najpredávanejšou značkou v krajine a zvýšila podiel elektromobilov na takmer 50 %, informoval portál Electrek.

Pre porovnanie, taký Volkswagen, ktorý sa nachádzal na druhom mieste, predal v tomto období v Nórsku iba 1 825 vozidiel, čo je o viac ako polovicu menej.

Doba však ide dopredu a v Nórsku sa už všetko netočí len okolo Muskovej Tesly. Na trh vstupujú mnohé nové modely e-automobilov, je z čoho si vyberať. Nastáva doba, kedy je možné si zaobstarať modely na veľmi dobrej úrovni za menej peňazí, než ako to bolo ešte pred časom.

zdroj: cleantechnica.com

Z analýzy portálu Clean Technica vyplýva, že najväčší záujem je v Nórsku o Audi e-tron, Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf, Hyundai Kona, nasleduje Renault Zoe a Tesla Model 3 sa ocitol na prekvapivom 6. mieste.

Je dôležité si uvedomiť, že je to práve Nórsko, ktoré je pre BEV najdôležitejším trhom hneď po Číne. Je to prvý trh, na ktorý sa dostane väčšina nových modelov. Nórsko dospelo do bodu, kedy je tu už veľmi náročné predať auto, ktorému chýba elektrický pohon.

Momentálne sme svedkami formovania konzistentného automobilového trhu s množstvom rôznych modelov v každom segmente. V nasledujúcich 12 mesiacoch vstúpi na tento trh najmenej ďalší tucet modelov. Medzi nimi sú VW ID.3 a VW ID.4, Polestar 2, Ford Mustang Mach-e, a nezabúdajme na Tesla Model Y.

Portál Clean Technica predikuje, že to, čo sa teraz deje v Nórsku, sa bude diať aj na ďalších európskych trhoch, a to už v najbližších mesiacoch. 

Príval elektromobilov vďaka korone? 

Spoločnosť Venson Automotive Solutions uskutočnila prieskum o vlastníctve elektromobilov po koronakríze. Prieskum ukázal, že si ľudia uvedomujú zlepšenie kvality ovzdušia a utvrdilo ich to v kúpe elektromobilu.

Opýtaní, ktorí vlastnia naftový alebo benzínový automobil, priznali, že po kríze prejdú na elektrický automobil. Prieskum spoločnosti Venson ukázal, že verejnosť by uvítala urýchlenie prechodu na elektrické automobily, po prekonaní koronakrízy. 

Z prognózy výskumnej firmy Cairn Energy Research Advisors, ktorá sa zaoberá problematikou elektromobilov, tiež vyplýva, že globálny predaj elektrických vozidiel v budúcom roku stúpne o úctyhodných 36 %.  Prvýkrát v histórii sa tak má dostať nad úroveň 3 milióny.

Dôvodom podľa výskumnej firmy bude to, že krajiny po celom svete budú realizovať nové programy na povzbudzovanie spotrebiteľov, aby kupovali vozidlá poháňané batériami. Sam Jaffe, výkonný riaditeľ Cairn Energy Research Advisors, je presvedčený, že dopyt po elektrických automobiloch stúpne hlavne v Európe a Číne. Informuje o tom portál CNBC.

Nemecko nenecháva nič na náhodu a podporné programy na kúpu elektromobilov už aj spustilo. Okrem progresívnej dane na vozidlá s vysokými emisiami (CO2), Berlín prináša podporu na kúpu elektromobilu v cene pod 40 000 eur o 6 000 eur, informuje TASR.

To znamená, že nákupný stimul pre spotrebiteľa po započítaní podpory výrobcu vo výške 3 000 eur dosiahne 9 000 eur. Avšak horná hranica ceny elektromobilu 40 000 eur znamená, že prémiové značky, ako sú BMW, Mercedes aj Tesla nebudú kvalifikované na plnú sumu.

Maloobchodná cena vozidla Model 3 od Tesly v Nemecku začína na 43 990 eurách, EQC od Mercedesu začína na 71 590 eurách a cena E-Tronu od Audi na 69 900 eurách.

Z programu stimulov preto budú profitovať predovšetkým lacnejšie elektromobily, ako sú Kia e-Niro (od 34 290 euro), Volkswagen ID3 (od 29 990 eur) či Peugeot e-208 GT (od 36 600 eur).

Na Slovensku je záujem o elektrickú Škodu aj VW

Aj na Slovensku sme sa len nedávno dočkali malého kroku vpred v oblasti elektromobility. Koncom apríla naše Ministerstvo hospodárstva vyplatilo prvé finančné prostriedky pre prvých žiadateľov o dotáciu na kúpu elektromobilu alebo plug-in hybridu. Konkrétne išlo o 13 vyplatených dotácií v celkovej hodnote 95.tisíc eur. Až desať dotácií bolo vyplatených na kúpu čistého elektrického auta. 

ČÍTAJ TIEŽ >> Boom elektromobilov na Slovensku je v nedohľadne. Zrušenie dotácií a korona pochovali všetky plány

Vo väčšine žiadostí o kúpu elektromobilu figurovali modely ako Škoda Citigo-eIV alebo Volkswagen e-Up.V prípade plug-in hybridov boli dotácie vyplatené zatiaľ na kúpu Škoda Superb iV a Mitsubishi Outlander PHEV.

Určite sa netreba diviť, že práve modely od Škodovky sú medzi najžiadanejšími čo sa elektromobilov a plug-in hybridov týka. Automobilka totiž už dávnejšie oznámila, že sa púšťa do plnej ofenzívy v tomto segmente a v priebehu pár rokov uvedie až 10 nových modelov.

Zdroje: electrek.com, cleantechnica.com, energylivenews.com, CNBC, TASR, mojelektormobil.sk

Najnovšie video