Tomáš Nagy: Z portálu Sketcher spravil špičku na trhu. Takto to dokázal

  • Mladé slovenské médium Sketcher už pár rokov prináša top novinky a zaujímavosti zo sveta dizajnu a marketingu. Za jeho úspechmi stojí tím crazy mladých ľudí na čele so šéfredaktorom Tomášom Nagyom, ktorí sa teraz tešia geniálnemu úspechu. Predbehli totiž dlhodobú jednotku v tomto segmente, portál Stratégie, a zaradili sa na totálnu špičku!
dqwdqwd
pexels.com, archív Tomáša Nagya
  • Mladé slovenské médium Sketcher už pár rokov prináša top novinky a zaujímavosti zo sveta dizajnu a marketingu. Za jeho úspechmi stojí tím crazy mladých ľudí na čele so šéfredaktorom Tomášom Nagyom, ktorí sa teraz tešia geniálnemu úspechu. Predbehli totiž dlhodobú jednotku v tomto segmente, portál Stratégie, a zaradili sa na totálnu špičku!

Ahoj Tomáš, povedz nám na úvod, či má Sketcher aj iné ambície ako byť jednička v marketingovom a dizajnovom kontente na Slovensku?

Určite áno! Slovensko je naozaj malý trh v porovnaní s inými krajinami, ktoré v týchto “našich” oblastiach hrajú “prvú ligu”. Tento mini-úspech poteší, no je to len jedna časť z pomyslenej skladačky, ktorú už vyše 2 rokov skladáme.

Po istom čase narazíš na strop, ktorý v danej oblasti môžeš dosiahnuť, hlavne, čo sa týka veľkosti komunity, ktorá sa pohybuje na tejto kreatívnej scéne. Všetci nemôžu a ani nebudú marketéri či dizajnéri, takže týmto smerom sme dosť vyhranený portál, no o to viac musíme makať, aby sa náš obsah dostal aj k širšej verejnosti a aby sa dozvedeli o tom, akých kreatívnych ľudí na Slovensku máme.

Aký veľký tím tvorí Sketcher?

Sketcher momentálne tvorí stále úzky kruh ľudí, na ktorých sa môžeme spoľahnúť a vidia v ňom viac ako len “písanie článkov”. Ak by som to mal vyjadriť číselne, s externými redaktormi a stážistami to je okolo 7 ľudí. Stále však radi medzi sebou privítame nových členov, tak ak máš chuť a vášeň pre Sketcher, určite sa ozvi na redakcia@sketcher.sk

Foto: LE Architects

Čo je dnes pre čitateľa najdôležitejšie?

Z môjho pohľadu je to dostupnosť relevantných informácií v tom správnom čase, čo je podľa mňa dosť ťažká úloha všetkých portálov. Za deň nám prejde “rukami” milión informácií, no nie vždy sa k nim chcem dostať práve dnes a práve teraz. Keď som napríklad dizajnér, pre moju prácu potrebujem vyhľadávať informácie, ktoré sú pre mňa potrebné, a musím sa naučiť selektovať, lebo prichádzam o svoj vlastný čas čítaním niečoho nepotrebného.

Zo Sketcheru by sme radi spravili miesto, kde náš čitateľ nájde všetko potrebné, či už pre svoju prácu alebo novinky z danej oblasti, čo je v našom prípade dizajn, reklama a marketing. V skratke povedané, nemusí už nikam inde po tieto informácie chodiť a nemusí už navštevovať žiadne iné portály s podobným zameraním.

A je to teda obsahová forma článku, rýchlosť zdieľania informácie alebo nejaké iné kombo?

Z pohľadu nás publisherov je veľmi dôležité reagovať na situácie včas, aby sme danú informáciu či čokoľvek iné priniesli čitateľovi v čo najkratšom čase. Aj keď na druhej strane, my nie sme bulvár. Nereagujeme na každý “šuchot lístia”, nemusíme byť ani v strese, že ten a ten portál cez ulicu ho mal o 10 minút skôr než my. Môžme sa tak viac sústrediť na obsah a ísť oveľa viac do hĺbky ako iné weby. Neprinášame len informácie, ale aj analýzy či vlastné insight v spolupráci s profesionálmi na našom trhu.

Prezradíš nám, čo môžu čitatelia od Sketcher-u očakávať v najbližších mesiacoch?

Jednou z noviniek bude nový web, na ktorý už asi všetci dlho čakajú a je to naozaj len otázka času, kedy bude hotový. Všetko je už pripravené na launch. S ním prídu aj isté zmeny vizuálnej identity portálu, kedže sme za ten čas už naozaj narástli a tak trochu sa to od nás žiada. No tu hovoríme nie o mesiacoch, ale skôr o pár týždňoch…

Samozrejme, stále vymýšľame nové rubriky, ktoré sa nám z dlhodobého hľadiska najviac osvedčili. Chceme dať ešte väčší priestor lokálnym kreatívcom, či už skúseným alebo aj tým začínajúcim, ktorí trochu “publicity” na štart svojej kariéry určite potrebujú. Taktiež prehĺbiť spolupráce, či už s agentúrami alebo jednotlivcami.

Koľko vám trvalo dostať sa na prvú pozíciu a predbehnúť Stratégie, ktoré boli v tomto smere dlho jednotkou?

Fajn, že si spomenula nášho “konkurenta”. Je totiž pravda, že sme ich tak trochu chceli predbehnúť, lebo sme si povedali, že ak to dokážeme, Sketcher.sk bude naozaj niečo znamenať na našom trhu a v rámci komunity, ktorá sa zaoberá marketingom a kreativitou. Ja som na pozícii šéfredaktora od konca minulého roka a vtedy sme sa začali s touto myšlienkou zaoberať. Z mojej pozície to teda trvalo niečo vyše 8 mesiacov. Ak to však vezmem všeobecne, tak Sketcher začal fungovať na jar 2015, čiže to trvalo viac ako 2 roky. Vtedy to však bol ešte čisto dizajnový portál…

Foto: Sketcher

Záleží ešte vôbec na tom, kto je prvý a kto druhý?

Vďaka za túto otázku! Z role čitateľa na tom podľa mňa vôbec nezáleží. Aj pre nás to bol spočiatku len krátkodobý cieľ, ktorým sme si chceli niečo dokázať, a to sa podarilo. No z pohľadu inzerentov a agentúr je táto informácia dosť podstatná, hlavne keď sa rozhodujú, kam umiestnia svoju reklamu či odpromujú nový produkt. Ak má byť portál aspoň trochu ziskový, musí myslieť aj týmto smerom. Čiže ak sa na to pozriem z tohto uhla, táto pozícia nám otvára nové možnosti a príležitosti, ktoré pomôžu portál dostať ešte oveľa ďalej…

Nie je to už celé viac o obsahu, ako o samotných číslach?

Najideálnejšia varianta je, keď máš obe premenné čo najvyššie. Robíš skvelý obsah a ľudia to aj čítajú. No viem, aké je frustrujúce, keď robím určitý čas na nejakom článku a otvorí ho len niekoľko stoviek ľudí, aj keď je po obsahovej stránke naozaj parádny. To asi nie je cieľom žiadneho portálu, ktorý chce hrať “prvú ligu” a nerobí ho niekto len tak pre zábavu.

No na druhej strane, samozrejme nie je dobré ani keď len bezhlavo naháňaš čísla a tvoj obsah je na nič. Ľudia v komentároch ti to potom dajú jasne najavo, aj keď nás ešte dosť šetria. :)

A čo si myslíš o click-baitoch? Táto téma sa rieši čoraz viac a sám Facebook sa rozhodol bojovať proti klamlivým informáciám a titulkom. Asi to nebude tá správna cesta…

Z môjho pohľadu za to celé z časti môže aj Facebook, kde asi každý publisher dáva svoj obsah v domnení, že sa dostane k čo najviac ľudom. Algoritmus Facebooku je v tomto nemilosrdný a ak chce dnes nejaký portál dosiahnuť, aby sa daný článok/fotka/video dostalo presne tam kam má, musí robiť niečo navyše. Okrem platenej reklamy niekedy aj cestou klamlivého titulku.

Týka sa to najmä našich “bulvárnych plátkov”. Ľudia sú už na to hákliví. Treba však rozlišovať aj to, či titulok naozaj išiel úplne mimo obsahu článku alebo si len vďaka nemu na článok klikol a dozvedel sa o niečom prevratnom. Niektorí čitatelia v tom majú trochu nejasno a už takmer každý titulok , kde je niečo zveličené alebo “zatajené”, považujú za click-bait. Myslím si, že sme u nás v tomto smere stále pozadu oproti iným krajinám a musíme na tom ešte pracovať.

Foto: Sketcher

Osobne mám veľmi rád aj magazíny “blogového typu”, ktoré sa aj na Slovensku celkom rozšírili a toto vôbec nemusia riešiť. Osobne tam čítam články len preto, že som si k nemu vybudoval pozitívny vzťah. No v tomto prípade je to čisto “komunitná” záležitosť a možno tie čísla pribúdajú pomalšie, no o to intenzívnejší vzťah si daný magazín s čitateľom vytvorí.

Zo Sketcheru by sme radi spravili niečo medzi vyššie spomenutým a verím, že sa nám to podarí. No ešte to chce trochu času…

Sketcher patrí pod Startitup Group, ktorý sa dnes zaraďuje do top 10 digitálnych publisherov na Slovensku. Považuješ to za prínos, že je Sketcher pod záštitou väčšieho brata alebo občas aj ako problém?

Presne ako si povedala. Myslím, že podobná situácia je problém aj výhoda zároveň pre všetkých, čo sú v TOP 10. V mnohých veciach si vieme pomôcť, mám na mysli skôr tie krátkodobé ciele a činnosti na dennej báze, no z dlhodobého hľadiska musíme aj my “počúvať”, kam celá “grupa” smeruje a aké má ciele. Čo viem s určitosťou povedať je, že bez pomoci staršieho brata by dnes Sketcher určite nebol najčítanejším portálom v danom segmente.

Získať si kredibilitu v marketingovej komunite nie je vôbec ľahké. Viem, že Sketcheru sa to dlho nedarilo. Ako to vnímaš dnes?

Veľká pravda. Je to naozaj ťažké a ani dnes nedokážem povedať, na koľko percent sa nám to podarilo. No je to cesta na dlhú trať. Ostatní hráči na trhu, ktorí sú tu už oveľa dlhšie, s tým majú podľa mojich informácií dodnes problém. Je to pre mňa jeden z najťažších segmentov na našom trhu. Viem však, že pozicioning Sketcheru sa výrazne posunul, čo nám určite pomohlo, a s ním stúpla aj kredibilita.

Našou najväčšou výhodou a možno aj jemným negatívom pre kredibilitu je, že sme naozaj mladý tím ľudí, ktorí vnímajú “online svet” trochu inak ako kolegovia z vydavateľstiev, ktorí začínali ešte s tlačenými magazínmi či novinami. Vo vedení sú často ľudia staršej generácie, všetky procesy sú o trochu pomalšie. Na druhú stranu, my sa vieme viac vcítiť do našich čitateľov, kedže to píšeme jazykom, ktorý je orientovaný na mladšiu komunitu do 30 rokov. Práve tá bude o pár rokov v kreatívnom segmente ešte dominantnejšia a momentálne tvorí jadro našich čitateľov.

Foto: Sketcher

Ako vnímaš slovenský mediálny trh? Je vôbec ešte priestor pre vznik nových portálov?

Ja zastávam prístup, že ak vieš niečo urobiť lepšie ako niečo existujúce, poď do toho. Nech je to nová appka, produkt, miesto, či portál. Takže z tohto pohľadu určite áno. Nesmie to však byť copy-paste niečoho, čo na trhu existuje a je dobre etablované. Dobrý príklad z našej brandže je, že sami sme niekedy svedkami toho, že sa nejaká informácia vyskytne na xy ďalších portáloch. Vtedy je z môjho pohľadu niečo zle. Občas sa to samozrejme stať môže, lebo obsah článku môže spadať do viacerých “kategórií”, no nesmie to byť pravidlo. Veľmi ma napríklad ako šéfredaktora teší, že viac ako 2/3 informácií neprináša na našom trhu nikto iný iba Sketcher, a časom to číslo bude ešte vyššie.

Ak sa môžem pozrieť trochu ďalej do budúcnosti, trend je z môjho pohľadu nastavený tak, že bude vznikať veľmi veľa malých portálov, ktoré sa budú venovať špecifickej záležitosti, napríklad len drobnej časti z dizajnu alebo si len tak “blogovať”/”vlogovať” o tom, čo ho baví a v čom je dobrý. Ono sa to už samozrejme deje, no stále to nie je dominatné. Uvidíme však, kde bude Sketcher.sk o takých 20 rokov.

Túto situáciu vidíme napríklad aj v gastronómií. Ľudí už skrátka nebaví nič veľké, ale siahajú po lokálnych a unikátnych produktoch či zážitkoch. Po takých, ktoré im nikto iný neprinesie.

Občas sa zamýšľam aj nad tým, či príde niekedy niečo tak veľké ako je momentálne Facebook a stále pevne verím, že áno. Taký “chaos” v informáciách, aký tam je teraz, už dlho nevydrží, ak s tým Mark niečo nespraví.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá