Toto je pravda o náhradách mäsa. Výrobca popísal ako presne vznikajú produkty, ktoré kúpiš v našich obchodoch

  • Čoraz viac Slovákov si uvedomuje, že prechod na rastlinnú stravu hrá dôležitú rolu v snahe žiť udržateľnejšie
  • Na dopyt zo strany ľudí najnovšie reagujú reťazce na Slovensku
  • Patrí medzi ne aj Lidl, ktorý sa rozhodol spojiť sily so známou značkou veggie pokrmov
lidl8
TASR/Radovan Stoklasa, Unsplash/Tristan Gassert
  • Čoraz viac Slovákov si uvedomuje, že prechod na rastlinnú stravu hrá dôležitú rolu v snahe žiť udržateľnejšie
  • Na dopyt zo strany ľudí najnovšie reagujú reťazce na Slovensku
  • Patrí medzi ne aj Lidl, ktorý sa rozhodol spojiť sily so známou značkou veggie pokrmov

Bežný človek na Slovensku skonzumuje za jediný rok v priemere takmer 70 kilogramov mäsa a jeho spotreba sa každoročne zvyšuje. Len málokto si uvedomuje, že práve živočíšna produkcia tvorí až 23 % všetkých emisií, ktoré našu planétu ženú do veľkých problémov. Veď len pri výrobe 1 kg hovädzieho mäsa je spotrebovaných až 15 500 litrov vody.

Odborníci sa zhodujú, že v súčasnosti je naša konzumácia mäsa a mliečnych výrobkov jednoducho príliš vysoká. Ich výroba zapríčiňuje nielen odlesňovanie a spotrebu veľkého množstva vody, ale významnou mierou prispieva aj ku klimatickej zmene.

KVÍZ: Vieš, čím nahrádzajú vegáni mäso? Vegánsky hamburger by si po chuti nerozoznal

Na pultoch slovenských obchodov sa však začínajú čoraz častejšie objavovať výrobky značiek, ktoré sa rozhodli podporiť filozofiu udržateľného spôsobu prípravy jedál a stravovania.

Jednu z najsilnejších pozícií si v priebehu jedného roka vybudovala značka Garden Gourmet, ktorá ponúka unikátnu alternatívu k mäsovým výrobkom. Po novom chladené produkty Garden Gourmet zaradil do ponuky aj reťazec Lidl.

📣Skvelá správa pre fanúšikov rastlinej stravy! 😍 Rozšírili sme náš sortiment produktov o nové vegánske aj vegetariánske…

Uverejnil používateľ Lidl Slovensko Sobota 27. marca 2021

Už teraz môžeš na pultoch diskontu nájsť štyri produkty tejto značky – ide o Vegetariánsky rezeň, Vegánske rezančeky, Vegan burger a Falafel. Lidl sa produkty navyše rozhodol ponúkať za čo najdostupnejšiu cenu, aby si alternatívu k mäsu mohla dovoliť väčšina zákazníkov – od 2,69 €.

Náhrady mäsa sú medzi Slovákmi čoraz populárnejšie – pravdepodobne preto, že alternatívne výrobky začínajú mäso plnohodnotne nahrádzať – či už po chuťovej alebo výživnej stránke.

„Je potrebné, aby ľudia začali oveľa častejšie nahrádzať mäsové výrobky rastlinnou stravou. Takýto prechod k udržateľnému spôsobu stravovania nám dokáže zabezpečiť všetky potrebné živiny a zároveň nezaťaží planétu tak, ako sa to deje pri živočíšnej výrobe,“ hovorí Marian Milec z neziskového programu Jem pre Zem. 

Nadpriemerne vysoké platy a kariérny rast: 5 dôvodov, prečo je Lidl najlepší zamestnávateľ

Na základe obrovského úspechu našich produktov môžeme konštatovať, že slovenskí spotrebitelia chcú žiť a jesť zdravšie,“ potvrdila Zuzana Magálová, manažérka značky Garden Gourmet pre Slovensko a Českú republiku. 

Uverejnil používateľ Garden Gourmet Slovensko Pondelok 4. januára 2021

Zaujímavosťou je, že napríklad Sensational burger tejto značky má rovnakú hovädziu chuť ako klasický burger, no pri jeho výrobe sa využije o 80 % menej pôdy. Značka dokonca pracuje na tom, aby bola do roku 2022 uhlíkovo celkom neutrálna. 

Ako to robia?

Výroba týchto produktov, ktoré môžeme s pokojným svedomím označiť za potraviny 21. storočia, je plná vedy a pokročilých technológií. Na ich vývoji pracujú výskumníci, potravinoví technológovia či šéfkuchári.

Vývoj prebieha po celej planéte – od nemeckého mesta Singen cez americký Solon až po českú Krupku. Celý proces od myšlienky až po výrobu trvá mesiace. Napríklad Sensational Klobásky experti vyvíjali spolu 9 mesiacov.

zdroj: Garden Gourmet

Ako pre Startitup potvrdil samotný výrobca Garden Gourmet, vývoj produktov prechádza rôznymi fázami. Napríklad pri Sensational Klobáske sa skúmali všetky vlastnosti klasickej mäsovej klobásy, aby bolo možné predstaviť čo najdôveryhodnejší vegánsky produkt.

Takýto vývoj zväčša čelí trom základným výzvam. Tou prvou je vyvinutie čo najdôveryhodnejšej štruktúry veggie výrobku. Následne sa musí vyladiť správny pomer ingrediencií, vďaka ktorým výrobok počas prípravy mení farbu z ružovkastej na hnedú, prepečenú. Alfou a omegou je aj vytvorenie veľmi špecifickej chuti, avšak čisto vďaka rastlinným ingredienciám.

Vďaka čomu to chutí a vyzerá ako mäso?

Podľa výrobcu je spoločným základom väčšiny výrobkov značky sója, ktorá môže mať zastúpenie na úrovni cca 80 %. Vďaka tomu obsahujú jednotlivé výrobky všetkých potrebných 9 aminokyselín.

Sója je, samozrejme, bez akéhokoľvek GMO a okrem toho nepochádza z pôdy, ktorá by bola nasilu odlesnená. Okrem sóje sa vo výrobkoch ako bohatý zdroj bielkovín používa aj pšenica a rôzne iné strukoviny a obilniny, ako napríklad cícer.

Samostatnou kategóriou je aj šťavnatosť a prírodná farba výrobkov. Je to vďaka repkovému a kokosovému oleju a rastlinným koncentrátom. Tie pochádzajú napríklad z mrkvy, repy, jabĺk či ibišteka.

Neoddeliteľnou súčasťou je, samozrejme, voda, arómy a koreniny. Značka neustále pracuje aj na vylepšovaní nutričných hodnôt jej výrobkov – odstraňuje možné alergény a vegetariánske výrobky transformuje na vegánske.

Je zrejme len otázkou času, kedy sa aj spotrebiteľské správanie obyvateľov Slovenska zmení natoľko, že náhrady mäsa si budeme kupovať s takou samozrejmosťou, ako je tomu momentálne pri klasickom mäse.

Sám vizionár a zakladateľ spoločnosti Microsoft Bill Gates sa len nedávno vyjadril, že ľudstvo musí znížiť svoje emisie skleníkových plynov zo súčasných 51 miliárd ton ročne na absolútnu nulu.

Upozorňuje, že ak nič neurobíme, dopady klimatickej krízy budú mať čoskoro ničivé dopady na nás všetkých. Následne budeme v oveľa horšej situácii, než do akej sme sa dostali napríklad aj kvôli pandémii COVID-19. Dopomôcť tomuto ekologickému cieľu môže každý z nás, a to svojimi návykmi a rozhodnutiami, ktoré sa týkajú aj našich jedálničkov. 

Zdroje: Garden Gourmet, Nestlé, Lidl

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá