USA vs. EU: Čo chýba európskym startupom?

Luky Gašparík / 18. marca 2014 / Lifehacking

Súboj startupových titanov – tak by sme mohli nazvať súperenie medzi USA a Európou. Spoločnosti ako Facebook, Google alebo Twitter určite nemusím predstavovať, pozná ich celý svet. A čo taký Skype, Spotify či Angry Birds? Všetko sú to úspešné európske startupy, ktoré pohli svetom a majú milióny uživateľov. Kto je teda startupovým kráľom? USA či Európa?

 Európsky top odborníci vidia v európskych startupoch jeden zásadný problém súvisiaci viac menej s našou mentalitou. Neochota, ba až nechuť oslavovať úspechy naších firiem je hlboko zakotvená v povahách Európanov. Zatiaľ čo v USA sa píšu neskutočné kvantá článkov o každej maličkosti, zatiaľ čo u nás v Európe sa nič nedeje. Teda, pokiaľ to nie je minimálne na úrovni nominácie na Nobelovu cenu. 

„Častokrát sú ľudia v Európe príliž negatívni. Povedia si, že inovácie sú niečo iba pre Silicon Valley“,  povedal európsky komisár zodpovedný za digitálnu agendu, Neelie Kroes.

„Pravda je taká, že v Európe máme neskutočne veľa success stories – ale nikto o nich nevie. Je tu mnoho talentovaných ľudí, ktorí pracujú na tom, aby sa ich sny stali skutočnosťou. Je tu toľko inovácií a inovátorov,“ dodal Kroes. 

 

Pozrime sa na drobné porovnanie niektorých základných faktorov: 

 

Dostupnosť zdrojov

Zásadným rozdielom medzi USA a Európou je prístup startupov k investíciám. Jedna štatistika na ilustráciu: v USA bolo len za rok 2012 uvoľnených 29,7 miliardy dolárov na financovanie startupov, zatiaľ čo v Európe to bolo iba 5,7 miliardy dolárov v 1074 investičných kolách. V USA bolo investičných kôl 3x toľko. Tento fakt hovorí sám za seba. 

Kým americké tech spoločnosti ťažia z ľahšie dostupných zdrojov, Európa má v tomto smere stále čo dohánať. Je to pravdepodobne spôsobené trochu odlišným prístupom európskych investorov.

(Ne)Ochota podstúpiť riziko

Niečo som už som načrtol v predchádzajúcom bode. Americkí investori majú určite väčšiu tendenciu podstupovať riziko, aj za cenu totálneho nezdaru. Nemôžeme však všetko hádzať len na investorov. Pravda je taká, že samotní mladí ľudia častokrát uprednostnia školu pred podnikaním. Koľko toho už bolo popísaného o geniálnych študentoch, ktorí nechali školu, aby sa chytili životnej šance? Gates, Jobs, Zuckerberg a iní. Otázka znie, kde máme európskych hrdinov s podobným príbehom.

IPO’s 

IPO (Initial Public Offering) je vstup spoločnosti na burzu emitovaním akcií. Európske startupy sa aj v tomto značne líšia od zaoceánskych kolegov. Keď v USA dorastie startup do určitej veľkosti, začína sa riešiť, kedy a ako by mohol byť emitovný na burze. Naopak, v Európe sa tak investorizameriavajú skôr na určenie najvhodnejšieho momentu exitu zo startupu.

 

„Európske spoločnosti zvyknú rozmýšlať prvotne nad predajom. Postupne ale menia zmýšlanie smerom k IPO’s. Je to nový spôsob myslenia“, hovorí George O´Connor z Panmure Gordon.

 Presunom priorít do oblastí uvedených vyššie by sa mohli sily medzi USA a Európu za pár rokov naozaj vyrovnať. Základom je o success stories pisať, hovoriť a šíriť ich ďalej. To je aj poslaním startitup.sk. V tomto smere sa stále máme od našich ameríckych kolegov čo učiť.

 

 

Zdroj:cnbc.com, youtube.com

 

Pridať komentár (0)