Ušetrí ti až 30 eur. Slováci našli legálny trik, ktorým obídeš zdraženie vlakov v Tatrách
- ZSSK mení cenník vo Vysokých Tatrách
- Objavili sme spôsob, ako na novom cenníku dokážeš ušetriť

- ZSSK mení cenník vo Vysokých Tatrách
- Objavili sme spôsob, ako na novom cenníku dokážeš ušetriť
Tatranské elektrické železnice (TEŽ) a Ozubnicová železnica (OŽ) od 1. mája 2025 zmenia svoj cenník. Na prvý pohľad to vyzerá ako výrazné zdraženie, no zistili sme, že existuje spôsob, ako na novom systéme dokonca ušetriť. Prinášame ti prehľad všetkých zmien a rady, ako cestovať v Tatrách čo najvýhodnejšie.
ZSSK v posledných rokoch kompletne obnovila celý vozidlový park vrátane nových vozidiel zubačky, no doterajšie ceny zostávali podľa dopravcu „symbolické“. Úprava cien má zabezpečiť udržateľnosť kvalitnej dopravy v náročných horských podmienkach a financovať ďalšie zlepšenia služieb.
Najvýraznejšie zmeny sa týkajú jednorazových cestovných lístkov:
Na prvý pohľad to vyzerá ako drastické zdraženie, najmä pre krátke trasy. No ak plánuješ v Tatrách stráviť viac času a využívať železnicu častejšie, časové lístky ti prinesú výrazné úspory.
Ako ušetriť na novom cenníku
Kľúčom k úspore sú časové sieťové lístky, ktoré umožňujú neobmedzené cestovanie počas ich platnosti. Aj tu došlo k úprave cien, no nie takej výraznej ako pri jednorazových lístkoch.
Teraz si predstav, že plánuješ 3-dňový výlet v Tatrách a každý deň chceš absolvovať dve cesty tam a späť v tarifnej vzdialenosti 7 – 19 km. Podľa starého cenníka by ťa jedna cesta stála 1,50 €, čo znamená 6,00 € za deň (4 cesty) a 18,00 € za tri dni.
S novým cenníkom by ťa rovnaké jednorazové cestovné vyšlo na 16,00 € za deň (4 cesty po 4,00 €), čo je za tri dni až 48,00 €. Namiesto toho si však môžeš kúpiť 3-dňový lístok za 12,00 €, čo znamená len 4,00 € na deň. Pri štyroch cestách denne to vychádza na 1,00 € za jednu cestu – čo je dokonca menej, než by si zaplatil podľa starého cenníka (1,50 €).
Navyše, nový 24-hodinový a jednorazový lístok zahŕňa aj prepravu bicykla alebo batožiny, za ktorú si doteraz musel platiť extra.
Výhody pre domácich aj turistov
Úprava cien sa najviac dotkne jednorazových cestujúcich, najmä návštevníkov regiónu. Pre miestnych obyvateľov ostávajú najvýhodnejšou možnosťou sieťové týždenné a mesačné lístky, ktorých cena sa zvyšuje len minimálne – napríklad mesačný lístok v plnej tarife zo 16 € na 18 €, v zľavnenej z 10 € na 12 €.
„Časové sieťové lístky zabezpečujú viac ako polovicu všetkých prepráv (55,8 %) na Tatranských elektrických železniciach a Ozubnicovej železnici, čo ukazuje na stabilné využívanie tratí pravidelnými cestujúcimi,“ uvádza ZSSK v tlačovej správe.
ZSSK sľubuje zlepšenia
Vďaka úprave cestovného pribudne od júla 2025 osem nových vlakov na trase Poprad-Tatry – Starý Smokovec, čím sa zlepší dostupnosť v exponovaných časoch. ZSSK sľubuje aj ďalšie zlepšenia:
- zachovanie všetkých zliav pre najzraniteľnejšie skupiny,
- viac spojení vrátane taktovej dopravy a regionálnych posíl,
- pokračovanie v modernizácii vozidlového parku a digitalizácii služieb,
- zjednodušený tarifný systém s jasnými cenami pre všetkých,
- ekologickejšie, efektívnejšie a komfortnejšie cestovanie vlakom.
Ďalšie zmeny, ktoré treba poznať
Okrem úpravy cien prichádza ZSSK aj s ďalšími zmenami:
-
Minimálne cestovné 1 € – zavádza sa pre všetky druhy cestovného (výnimku tvorí cestovné v 2. triede pre osoby vo veku 70 a viac rokov)
-
Zrušenie tarifnej ponuky REGIONAL – cieľom je zjednodušenie systému, jeden cenník platný pre všetky druhy vlakov
-
Zmeny v miestenkách – bezplatná miestenka 2. triedy k lístku od 10 € sa ruší, miestenky si cestujúci môžu zakúpiť podľa potreby
-
SMS cestovné lístky – od 1. júna 2025 sa aktualizuje a zjednoduší ponuka SMS cestovných lístkov, na tratiach TEŽ a OŽ bude možné kúpiť SMS sieťové lístky aj s prepravou bicykla či batožiny
Aj keď na prvý pohľad vyzerá nový cenník ako výrazné zdraženie, pri správnom plánovaní môžeš na cestovaní v Tatrách dokonca ušetriť. Kľúčom je využívať časové sieťové lístky a naplánovať si dopravu tak, aby si ich využil čo najefektívnejšie.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroj: TS ZSSK