Vďaka projektu mladej Lucie dáte konečne zbohom plastovým sáčkom

  • Lucia Rumanova, dala stop plastovým sáčkom
  • Rozhodla sa spolu so svojou maminou šíriť osvetu v podobe dizajnových látkových vrecúšok na ovocie a zeleninu
  • Popri zamestnaní rozbehla projekt “Vreckonos”.
  • Lucia Rumanova, dala stop plastovým sáčkom
  • Rozhodla sa spolu so svojou maminou šíriť osvetu v podobe dizajnových látkových vrecúšok na ovocie a zeleninu
  • Popri zamestnaní rozbehla projekt “Vreckonos”.

Čo sa skrýva za nápadom vyrábať ekologické vrecká

Vždy som chcela mať popri práci svoj vlastný projekt. Navyše, mala som už dosť toho, ako všetci zahadzujeme plastové vrecká, a tak som rozmýšľala ako ich nahradiť.

A podarilo sa.

Áno. Minulý rok na jeseň som so svojou mamou, ktorá je tiež súčasťou tejto malej firmy diskutovala, ako by sme vedeli nahradiť jednorázové plastové sáčky. Mne sa potom podarilo nájsť prototyp, ktorý som jej poslala. A ona sa toho hneď chytila a začala šiť. Cez víkend keď som prišla domov k rodičom bolo už vrecko ušité.  Následne sme začali riešiť spolu ďalšie veci ako napríklad rozmery vrecúšok, techniku šitia, aby boli vrecká dostatočne pevné. 

Ako sa z prvého vrecka stal následne úspešný biznis? 

Najprv som začala riešiť, či majú ľudia o niečo takéto vôbec záujem. Najskôr v okruhu kamarátov, známych a rodiny.

A záujem z ich strany bol. Čo nasledovalo ďalej?

Neskôr som si začala zisťovať, čo všetko je potrebné nato, aby človek rozbehol podnikanie.

Koľko ti to asi trvalo?

Toto všetko trvalo približne 4 mesiace. Čiže od nápadu po realizáciu a spustenie nášho projektu prešli 4 mesiace a naše podnikanie sa rozbehlo v januári tohto roku. 

Na trhu už ale také vrecká boli. Čím sa tvoj projekt odlišuje od ostatných? 

Snažíme sa prispôsobovať výrobky tak, aby sa dobre používali našim zákazníkom. Vždy si od nich pýtam aj na spätnú väzbu. Čo ľuďom chýba, čo by sme mali zlepšiť. Nevyrábame nemenné dizajny, ale snažíme sa ich prispôsobiť tomu, čo ľudia do nás nakupujú, alebo k akej príležitosti je vrecko vyrobené.

Takže vsádzaš na dizajn navrhnutý priamo pre zákazníka?

V tomto sme veľmi flexibilný. Prinášame vždy nové motívy a prípadne experimentujeme s novými rozmermi. Tak isto vieme vyrobiť špeciálne vrecúška, podľa predstáv zákazníkov.  Viem, že naše vrecká boli použité aj na zabalenie svadobného daru. 

zdroj: Lucia Rumanová

Spomenula si, že prvé vrecko ušila mamina. Kto ich šije teraz?

Je to práve moja mamina, ktorá je naša jediná krajčírka.

A kto sa stará o dizajn?

Na dizajne sa snažíme dohodnúť spoločne, ale ona je v tomto neudržateľná. Vždy keď vidí nejakú novú látku, ktorá sa jej páči neubráni sa tomu a nakúpi. V budúcnosti by sme chceli vrecká vyrábať ako kolekcie. Typické pre nás sú ľudové motívy, folklórne motívy. Snažíme sa, aby vrecká vyzerali slovensky.

Kde nakupujete materiál z ktorého sa vrecká vyrábajú?

Tým, že firma má sídlo v Sládkovičove, tak nakupujeme v okolitých galantériách. Snažíme sa pracovať aj so zbytkovými látkami, ale väčšinou používame bavlnu, ktorá má oeco-tex štanndard. Takto zaručujeme potrebnú kvalitu materiálov. Všetky materiály, ktoré používame sú vhodné na ovocie a zeleninu. Naše látky sú veľmi odolné a znesú aj pranie na vysokých teplotách. Moje vrecko, ktoré sme ušili prvé mám doteraz. 

Aké boli začiatky Vreckonosu

Pamätám si ako som začala riešiť predaj. Najťažšie bolo pre mňa prekonanie legislatívnych podmienok, ktoré je potrebné splniť nato, aby sa to všetko rozbehlo tak, ako má.  Najprv sme začali predávať, len známym. Neskôr sme s predajom začali aj na sociálnych sieťach.

A čo vlastný obchod?

E-shop bol skúšobnej prevádzke hneď od januára. Ponuka bola najskôr obmedzená, ale už to fungovalo.

Ale potrebovala si aj názov.

Názov som vymyslela ja. Vedela som, že chcem použiť slovenské slová. A po nejako čase rozýšľania sami spojili vrecko a nosiť. Potom som si pripravila logo a zrazu som si uvedomila, že toto je to pravé. Myslím, že názov je pekný a hlavne funkčný. Ľudia hneď podľa neho vedia, o aký produkt ide.  

zdroj: Lucia Rumanová

Myslíš, že na Slovensku je veľa ekologicky zmýšľajúcich ľudí? 

Myslím si, že áno. Ukazuje to aj eufória okolo bezobalových obchodov. Ešte som sa nestretla s nikým, kto by mi na môj nápad povedal, že v ňom nevidí zmysel, alebo že by si niečo také nikdy nekúpil. 

Akým spôsobom riešite marketing? 

Marketing aj predaj si riešim sama. V podstate komunikujem a posielam cenové ponuky a hľadám nových partnerov. Starám sa o promo značky, o fotky, o e-shop. Všetko som postupne, svojpomocne vybudovala a o to je to potom vzácnejšie, keď sa stretnete s úspechom.

Takže s maminou to máš pekne rozdelené.

Áno. Mamina sa stará o tú praktickú časť a vyrába vrecká a ja sa starám o všetko ostatné ako je predaj, marketing a promo. 

zdroj: Lucia Rumanova

Ako to bolo z rozbehom vašej firmy, mala si vlastný kapitál? 

Tým, že na začiatok sme potrebovali len pár stoviek, tak som si to vedela financovať aj ja sama. Vždy som chcela mať aj svoj vlastný projekt a tak som si to zo svojich nasporených peňazí rozbehla.

Keď už máš rozbeh za sebou, musíte stále nalievať peniaze do firmy?

Teraz sa už snažíme, aby všetko, čo investujeme do nášho podnikania, pochádzalo z tržieb z predaja. Tým pádom sa to akoby začína financovať samé a nemusíme to dotovať z vlastných peňazí. 

Vaši klienti sú jednotlivci alebo si už mala aj nejakú spoluprácu s firmami? 

Zatiaľ sú to jednotlivci, ale viem si predstaviť aj to, že by tieto vrecká boli zaujímavé aj pre inú klientelu.  Dúfam, že sa mi v budúcnosti podarí nadviazať spoluprácu aj s väčšími klientmi a naše vrecká budeme vyrábať na zakázku pre veľké firmy. 

Vaše produkty môžeme nájsť v e-shope, alebo ich zákazníci môžu nájsť aj v kamenných predajniach? 

Okrem nášho e-shopu www.vreckonos.sk, máme svoje vrecká umiestnené aj v kamennej predajni v Bratislave, v obchode s dizajnovými vecami a v Placesstore na Hurbanovom námestí. Chodíme tiež na rôzne predajné trhy.

A kde vás môžeme stretnúť najbližšie?

Najbližšie budeme na Vatafeste v Seredi, ktorý sa uskutoční na začiatku augusta 2019. Budeme tam mať stánok a pripravujeme pre návštevníkov aj workshop, kde si budú môcť návštevníci vyskúšať, ako si také vrecko môžu urobiť aj oni sami doma. 

zdroj: Lucia Rumonova

Vnímaš aj svoju konkurenciu? 

Priamu konkurenciu nevnímam. Napadá mi len jeden český výrobca, ktorý vyrába vrecká z kukuričného vlákna. Toto, ale nie je pre nás taká priama konkurencia. Všetci ideme jedným smerom a je jedno, kto tých ľudí presvedčí, že používanie jednorázových sáčkov nie je v poriadku a dajú sa nahradiť.

Nerozmýšľala si nad nejaký špeciálnymi materiálmi, ktoré sú recyklovateľné? 

Skúšali sme up-cyklované látky, teda také, ktoré svoj prvotný účel už splnili. Nie vždy sa to stretlo u zákazníkov s pozitívnou reakciou, lebo ukladať si potraviny do látky, ktorá už má niečo za sebou nie je každému po chuti. Čo sa týka materiálov, ktoré sú odbúrateľné, tak nato nám zatiaľ chýba technologické know-how. 

Aké sú tvoje ďalšie plány s Vreckonosom? 

Chceli by sme rozšíriť sieť podnikov, v ktorých si budú môcť naši zákazníci tieto vrecká kúpiť. Zamýšľame sa na výrobou ďalších produktov v rovnakej kategórii, aby sme vedeli pokryť ešte väčší okruh týchto ekologických potrieb do domácnosti. Toto je už ale vízia ďalekej budúcnosti. 

Vieš si predstaviť, že jedného dňa opustíš svoju prácu a bude ťa živiť len Vreckonos? 

Predstaviť si to viem, ale žiaľ momentálne po spočítaní všetkých nákladov a výnosov to ešte nevychádza. Ale možno do budúcna, ak sa nám podarí zväčšiť objemy, ktoré ponúkame a zvýšiť aj povedomie o našej značke nebude táto možnosť až tak nepredstaviteľná. 

Najnovšie video