Vegetarián ušetrí viac ako 300 eur ročne. Porovnali sme cenu mäsa a vegetariánskych alternatív

  • Niet divu, že vegetariánstvo je čoraz populárnejšie
  • Na základe modelových situácií sme porovnali, koľko priemerný Slovák bez rodiny týždenne platí za mäso
  • Zistili sme, že byť vegetariánom sa ti jednoznačne oplatí
vegetarian
Unsplash/Nathan Dumlao/Kat Yukawa
  • Niet divu, že vegetariánstvo je čoraz populárnejšie
  • Na základe modelových situácií sme porovnali, koľko priemerný Slovák bez rodiny týždenne platí za mäso
  • Zistili sme, že byť vegetariánom sa ti jednoznačne oplatí

Šetriť sa dá mnohými spôsobmi, v každom prípade sa ale musíš niečoho vzdať. Ak ti nerobí problém prejsť na vegetariánsku stravu, môžeš skúsiť ďalšiu z možností šetrenia.

Ako uvádza portál onlife, vylúčenie mäsových výrobkov z jedálnička má svoje výhody aj nevýhody. Plusom je, že ti klesne hladina cholesterolu. Vegánska strava dokonca neobsahuje takmer žiadny cholesterol.

Okrem toho je veľká pravdepodobnosť, že vďaka vegetariánskej strave aj čo-to schudneš, pretože obsahuje menej kalórií. Nevýhodou je, že musíš neustále dohliadať na to, či v strave prijímaš dostatok potrebných živín a ak nie, musíš ich doplniť formou vitamínových doplnkov. 

Koľko by si ročne ušetril, ak by si dnes predal svoje auto a vymenil ho za elektromobil? Suma ťa prekvapí

Ďalšou a dôležitou výhodou je fakt, že vďaka bezmäsitej strave ušetríš peniaze. Pripravili sme pre teba porovnanie a vypočítali, koľko eur ročne zachrániš nejedením mäsa a živočíšnych produktov.

Nejedz mäso, ale rob to zdravo 

Spočiatku môže byť hrôzostrašná už len predstava toho, že nebudeš jesť mäso. Je preto dobre začať vegetariánstvom, kde môžeš konzumovať napríklad vajíčka, mlieko či maslo. Práve pre vegetariánov sú veľmi dôležitou zložkou potravy orechy. Veľkú časť bielkovín obsahujú práve mäsové výrobky, ktoré vegetariáni nejedia. Bielkoviny tak doháňajú iným spôsobom.

Zo zdravotného hľadiska by si počas svojho „vegetariánskeho obdobia“ nemal zabúdať na železo. Nutričná špecialistka Jana Guráňová na portáli Výživovo uvádza, že najviac železa obsahuje tmavozelená listová zelenina ako špenát či kel a tiež sušené ovocie.

Podceňovať netreba ani vitamín B12, ktorý je dôležitý pre tvorbu červených krviniek a správnu funkciu nervového systému. Vegetariáni ho môžu prijímať formou mliečnych výrobkov a vajec.

Základný jedálniček vegetariána je pomerne jednoduchý a komplikovaný zároveň. Keďže ako vegetarián vylúčiš zo stravy mäso, vylúčiš zároveň veľa živín, ktoré sú pre teba automatické. O to viac potom musíš dohliadať na to, aby si ich prijal inou formou.

vegetarian
zdroj: Unsplash/Brooke Lark

Ako vegetarián nebudeš mať veľmi odlišný jedálniček 

Dajme tomu, že tvoj denný jedálniček pozostáva z raňajok, desiaty, obeda, olovrantu a večere. Na raňajky si dáš dva plátky chleba s maslom, syrom a šunkou. Na desiatu máš nachystané nejaké ovocie, prípadne nejakú sladkosť.

Obeduješ polievku a druhým chodom je mäso s prílohou. Na olovrant si znova dopraješ niečo malé a na večeru si dáš opäť chlieb so šunkou alebo nejaké mäso s prílohou. Ide o modelovú situácia a je zrejmé, že v skutočnosti takýto jedálniček väčšina ľudí nedodržiava.

Strava vegetariána sa príliš nelíši. Na raňajky si spraví ovsenú kašu a na desiatu si vezme ovocie. Na obed si dá tofu so zeleninou a ryžou. Olovrant je opäť ovocný a večera je vo forme cestovín alebo šalátu. Rozdiel nemusí byť badateľný na prvý pohľad. Pri bližšom porovnaní však nastáva zvrat.

Týždenne vieš za mäso minúť viac ako 10 eur 

Predstav si, že nakupuješ raz týždenne, nie si vegetarián, žiješ sám a si plne zásobený ryžou a cestovinami. V pondelok kúpiš chlieb alebo iné pečivo, maslo alebo pomazánku a možno nejakú zeleninu. Potrebuješ, samozrejme, aj mlieko, vajíčka a šunku. Do zásoby si nakúpiš kilo kuracieho a pol kila hovädzieho mletého mäsa. Do košíku tiež prihodíš párky.

Európske metropoly má prepojiť ultrarýchly vlak, prechádzať má aj cez Slovensko

Pri porovnaní sme použili ceny známeho supermarketu. Kupuješ teda chlieb, tisícgramový, ktorý stojí 1,09 eur. Za maslo zaplatíš 2,19 eur, jedno mlieko ťa vyjde na 0,49 centov a 10 kusov vajec kúpiš za 1,59 eur. Za zeleninu, paradajky a papriku, dokopy zaplatíš 2,70 eur. Šunku kúpiš za 2,40 eur, rovnako tak aj plátkový syr. Kilo kuracích rezňov dostaneš za 4,09 eur a pol kila mletého hovädzieho mäsa kúpiš za 2,99 eur. Výsledná suma tvojho nákupu je 19,94 eur, zaokrúhlene teda 20 eur.

Iba za mäso si zaplatil 10,65 eur na týždeň. Mesačne to vychádza na viac ako 42,6 eur, čiže skoro 43 eur. Dôležité je tiež uvedomiť si, aký druh mäsa je použitý pri porovnávaní. Okrem toho existujú akcie a nielen mäso vieš kúpiť aj lacnejšie. V neposlednom rade treba podotknúť, že týždenne nemusíš zjesť rovnaké množstvo mäsa, ako tvoj sused.

V modelovej situácii tiež počítame s tým, že mäso kupuješ len raz do týždňa, pričom produkty ako mlieko či chlieb kupuješ aj dvakrát týždenne. V tomto porovnaní ale nejde o relevantný aspekt. 

vegetarian
zdroj: Unsplash/Szabo Viktor

Slováci sú radi, keď na tanieri vidia mäso

Pravdepodobne si si doposiaľ nikdy neuvedomil, koľko peňazí mesačne míňaš na mäso. Je pomerne ťažké posúdiť, či sú Slováci „mäsoví národ“ alebo nie. Informácie z roku 2016 tvrdia, že Slováci konzumujú dvojnásobne viac mäsových výrobkov, ako obyvatelia iných európskych štátov.

Situácia sa zmenila v roku 2017, kedy agentúra TASR publikovala článok o tom, ako Slováci konzumujú veľmi málo mäsových výrobkov. Pri spätnom pohľade na články, ktoré informovali o konzumácii mäsa, je však viditeľná akási sínusoida. Kým jeden rok Slováci jedli pomerne dosť veľa mäsa, druhý rok ich spotreba zase klesla.

Do úvahy treba vziať tradičné slovenské jedlá. Vo väčšine z nich sa objavuje slanina, klobása alebo iný druh mäsového výrobku. V konečnom dôsledku sa tak dá tvrdiť, že Slováci si na mäso potrpia. Ide však o individuálnu záležitosť. 

Vegetariánske alternatívy sú lacnejšie

Keby si teda prestal jesť mäso, mesačne by si ušetril takmer 43 eur. Avšak, nie je to také ružové, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Vegetariáni nemôžu prežívať na plátkoch chleba s maslom. Kupujú si teda náhradu mäsa vo forme tofu, sóje, hummusu a podobne.

Klasické tofu kúpiš za 0,82 centov a z jedného balenia dokážeš spraviť obed na dva dni. Za sójové kocky zaplatíš 0,49 a rovnako z nich vieš urobiť viacero jedál. Hummus ťa vyjde približne narovnako, ako tofu. Vegetariáni by do košíka mali určite hodiť aj nejaké strukoviny, napríklad fazuľu a cícer. Z jedného balenia strukovín môžeš spraviť aj štyri či päť samostatných chodov. Dokopy za strukoviny zaplatíš 2,08 eur.

Výsledkom vegetariánskeho nákupu je suma 4,22 eur za týždeň. Do tejto sumy nie sú rátane položky ako zelenina či iné prílohy.

vegetarian
zdroj: Unsplash/Christian Dubovan

Týždenne ušetríš vyše šesť eur

Z predošlých počtov teda vyplýva, že za mäso týždenne minieš 10,65 eur, kým za vegetariánsku stravu iba 4,22 eur. Ide o viac ako šesťeurový rozdiel. Ten nemusíš pocítiť hneď, no za pár rokov to môže urobiť jednoznačne veľké zmeny.

Mesačne teda vegetarián ušetrí takmer 26 eur a ročne to vychádza na skoro 309 eur. Nehovoriac o benefitoch, ktoré so sebou prináša rastlinná strava.

Ak sa na to príliš necítiš, no láka ťa vidina ušetrených peňazí, skús obmedziť napríklad počet mäsitých jedál týždenne. Dopraj si mäsité jedlo dvakrát, trikrát do týždňa namiesto každého dňa. Tým pádom budeš nakupovať menej mäsa a teda stále ušetríš. 

Zdroje: Výživovo, Pravda, Hospodárske noviny , TASR

Najnovšie video