Vieš, čo by sa muselo stať, aby bola v Bratislave MHD celkom zadarmo pre všetkých?

  • Čo by sa muselo v našom hlavnom meste stať, aby sa mnohí dočkali tak vytúženej verejnej hromadnej dopravy zadarmo?
  • Podľa odborníkov by takéto riešenie vyžadovalo jednorazovú investíciu vo výške približne 50 miliónov eur na nové vozidlá a ročne naviac ďalších 65 miliónov eur, ktoré by pokryli výpadok tržieb a dodatočné náklady na posilnenie MHD
TASR, Startitup
  • Čo by sa muselo v našom hlavnom meste stať, aby sa mnohí dočkali tak vytúženej verejnej hromadnej dopravy zadarmo?
  • Podľa odborníkov by takéto riešenie vyžadovalo jednorazovú investíciu vo výške približne 50 miliónov eur na nové vozidlá a ročne naviac ďalších 65 miliónov eur, ktoré by pokryli výpadok tržieb a dodatočné náklady na posilnenie MHD

Mestská hromadná doprava zadarmo je už roky diskutovanou témou, z ktorej plynie množstvo otázok. Niektorí sú toho názoru, že práve toto je spôsob, akým by sa podarilo dostať ľudí z áut do verejne dopravy. Prieskum DPB však ukázal, že cena lístka nie je najdôležitejším dôvodom odmietania cestovania MHD. Ako dôvod častejšieho nevyužívania verejnej hromadnej dopravy ho uviedlo len 7 % opýtaných. 

My sme sa rozhodli zistiť, čo by sa muselo v našom hlavnom meste stať, aby sme sa v praxi dočkali MHD zadarmo v Bratislave. Na názor sme sa pýtali odborníka na verejnú mestskú dopravu – Henricha Kleinera z portálu imhd.sk. 

zdroj: TASR

„Tak ako to býva u všetkých vecí ‚zadarmo’, v skutočnosti zadarmo nie sú, ale niekto ich musí zaplatiť. Dnes tržby z cestovných lístkov pokrývajú približne tretinu nákladov na MHD v Bratislave. V absolútnej hodnote ide o veľké číslo: 45 miliónov eur ročne,” vyjadril sa pre Startitup Henrich Kleiner.

Ak by sme sa dočkali MHD zadarmo, podľa Kleinera by buď prestala jazdiť tretina spojov, alebo by bolo potrebné túto sumu získať z iných zdrojov. A nielen túto sumu, ale oveľa viac. 

„Aj keď finančné dôvody nepatria k hlavným pri využívaní verejnej dopravy, určite by tento krok oslovil ďalších cestujúcich, čo by síce bolo pozitívne, no na druhej strane by bolo potrebné naliať ďalšie peniaze do posilnenia MHD,” upozorňuje Kleiner.

zdroj: TASR

Taktiež by bolo by potrebné zakúpiť nové električky, trolejbusy a autobusy a získať nových vodičov. Keďže vodičov je na trhu práce málo, muselo by prísť aj k razantnému zvýšeniu platov, aby do Bratislavy prišlo pracovať viac vodičov z iných častí Slovenska, kde by chýbali. To všetko by si podľa Kleinera vyžiadalo ďalšie desiatky miliónov eur navyše.

„Odhadom by na zavedenie MHD zadarmo bolo potrebných jednorazovo 50 miliónov eur na nové vozidlá a ročne naviac ďalších 65 miliónov eur, ktoré by pokryli výpadok tržieb a dodatočné náklady na posilnenie MHD. Úspory na revízoroch, automatoch a papierových či elektronických cestovných lístkov by boli oproti týmto sumám iba odrobinkami,” objasňuje Kleiner.

Aby si mal bližšiu predstavu, o akú sumu ide, za 65 miliónov eur ročne by sa dalo:

  •  za rok zmodernizovať jednu električkovú radiálu
  • za dva roky postaviť novú električkovú trať
  • za rok zakúpiť 26 nových električiek
  • za rok zakúpiť 100 nových dlhých trolejbusov alebo krátkych elektrobusov
  • za rok zakúpiť 200 nových dlhých autobusov
  • za rok postaviť 65 km trolejbusových tratí

MHD zdarma podľa Henrich Kleinera patrí skôr ku populistickým opatreniam než k spôsobu ako zvýšiť kvalitu a používanie verejnej dopravy. 

Ako príklad uvádza estónsky Talin, kde majú už niekoľko rokov MHD zdarma obyvatelia mesta. Náklady na MHD sa výrazne zvýšili, ale v MHD pribudli len tri percentá nových cestujúcich. 

„Avšak drvivú väčšinu nových cestujúcich netvoria ľudia, ktorí vymenili svoje auto za MHD, ale ľudia, ktorí namiesto peších presunov začali využívať MHD. Viac ako MHD zdarma tam pomohli nové vyhradené jazdné pruhy pre MHD,” hovorí Henrich.

Skúsenosti z Talinu jednoznačne ukazujú, že ak už by sa malo nájsť ročne 65 miliónov eur naviac na MHD, tak nie na dopravu zdarma, ale na zlepšovanie MHD. 

„Bratislava potrebuje zvyšovať kvalitu MHD, budovať nové električkové trate, kupovať nové a kapacitnejšie vozidlá, vytvárať vyhradené jazdné pruhy pre MHD a zabezpečovať zelenú vlnu pre vozidlá verejnej dopravy. Takto by sa dali použiť prostriedky oveľa efektívnejšie a s ďaleko väčším prínosom pre Bratislavu a jej okolie,” dodáva.

Komárno je prvé mesto na Slovensku s MHD zadarmo pre všetkých 

Ako prvé slovenské mesto zavedie bezplatnú mestskú dopravu MHD zadarmo – Komárno. Mesto chce týmto krokom zvýšiť využitie verejnej dopravy, nakoľko sa počet cestujúcich rapídne znížil. Tento návrh odhlasovali poslanci v mestskom zastupiteľstve, pričom celé financovanie dopravy pôjde z mestskej pokladnice.

Komárno sa rozhodlo riešiť problematiku verejnej dopravy na základe čísel, ktoré vykazoval príjem z predaja lístkov. V minulom roku to bolo ledva 40 tisíc eur, pričom celkový chod verejnej dopravy stál 269-tisíc eur.

zdroj: pixabay.com

V praxi to znamená, že mesto doplácalo v roku 2018 z mestskej kasy 230-tisíc eur. S narastajúcimi výdavkami – hlavne zvýšenie platu vodičov a obstaranie moderných dopravných prostriedkov – náklady od budúceho roka budú ešte vyššie, pravdepodobne presiahnu 300-tisíc eur.

Na základe schválenej koncepcie bude prebiehať verejné obstarávanie, a pravdepodobne od budúceho januára môžu občania cestovať bezplatne.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá