Volajúca chcela, aby jej priniesli bylinkový čaj. Ľudia bláznia a záchranárom poriadne sťažujú tretiu vlnu

  • Predpisovanie a nosenie liekov nie je v žiadnom prípade úlohou záchrannej služby
  • Počas tretej vlny sú takéto telefonáty na tiesňovú linku 155 častejšie
  • Tiesňová linka 155 bola zriadená na pomoc pre pacientov v ohrození zdravia a života
Lieky, OSZZSSR
Unsplash/Volodymyr Hryshchenko OSZZSSR
  • Predpisovanie a nosenie liekov nie je v žiadnom prípade úlohou záchrannej služby
  • Počas tretej vlny sú takéto telefonáty na tiesňovú linku 155 častejšie
  • Tiesňová linka 155 bola zriadená na pomoc pre pacientov v ohrození zdravia a života

Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby Slovenskej republiky na svojej Facebookovej stránke uverejnilo informačný status, v ktorom žiadajú pacientov privolávajúcich si zdravotnú pomoc, aby od tejto služby nepožadovali predpísanie liekov.

Upozorňujú, že lieky predpisuje všeobecný lekár alebo špecialista, a to na základe zdravotného stavu konkrétneho pacienta.

„Na tiesňovej linke 155 sa nám množia prípady, kedy volajúci žiadajú, aby k nim prišli záchranári domov a predpísali im lieky. V niektorých prípadoch dokonca vopred nahlásia, o aký liek majú záujem a očakávajú, že im ho záchranári prinesú,“ uvádza OSZZS SR na sociálnej sieti.

Dodávajú, že táto služba nie je v žiadnom prípade úlohou záchrannej služby, napriek faktu, že sú to zdravotnícki profesionáli, lieky nepredpisujú. Táto záchranná služba slúži na pomoc pacientom, ktorí sú v ohrození zdravia alebo života.

ZÁCHRANKA NEPREDPISUJE LIEKYNa tiesňovej linke 155 sa nám množia prípady, kedy volajúci žiadajú, aby k nim prišli…

Posted by Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby SR on Tuesday, November 2, 2021

Alena Krčová z Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby pre Startitup hovorí, že telefonáty s „objednávkami“ sa ojedinele objavovali už aj pred pandémiou.

„Aktuálne počas tretej vlny máme takéto telefonáty na tiesňovú linku 155 častejšie. Niektorí volajúci nás žiadajú, aby k nim prišli záchranári domov a predpísali im lieky,“ hovorí Krčová.

Niektorí pacienti podľa jej slov vopred nahlásia, o aký liek by mali záujem, a skutočne čakajú, že im ho záchranná služba prinesie. Alena Krčová uviedla jeden z kurióznych telefonátov, „kedy volajúca chcela, aby jej posádka priniesla aj bylinkový čaj z lekárne“.

„Tu je potrebné zdôrazniť, že záchranka lieky nepredpisuje a ani nenosí na požiadanie. Záchranári nie sú poslíčkovia. Sú to erudovaní zdravotnícki profesionáli, ktorí v teréne pomáhajú pacientom v ohrození zdravia alebo života. Často v ťažkých podmienkach, strese a pod tlakom. Sú v prvej línii boja o zdravie a životy ľudí,“ uvádza Krčová.

Keď záchranári do telefónu pacientom povedia, že im lieky neprinesú, respektíve, že táto služba nefunguje ako donášková služba liekov, niektorí volajúci po detailnom vysvetlení argumenty linky akceptujú, niektorí si však napriek tomu nedajú povedať.

zdroj: OSZZSSR

Záchranári vždy vysvetľujú okolnosti pokojne, a teda hovoria volajúcim, že toto úlohou záchranky v žiadnom prípade nie je. 

„Volajúcemu poradia, aby kontaktoval všeobecného lekára alebo špecialistu a ten predpísal liek. Do lekárne preň môžu zájsť príbuzní alebo susedia,“ uvádza Krčová.

Taktiež povedala, že ak ide o vážne zdravotné ťažkosti pacienta a operátor na základe zhodnotenia jeho zdravotného stavu usúdi, že je potrebné vyslať záchranku, v tomto prípade ju určite vyšle.

Hovorkyňa komunikácie s verejnosťou Alena Krčová nám na záver povedala a taktiež zdôrazňuje: „Záchranná zdravotná služba, ktorej pevnou súčasťou je tiesňová linka 155, bola zriadená na pomoc pre pacientov v ohrození zdravia a života. To je naša absolútna priorita. Náhle cievne mozgové príhody, bezvedomie, ťažké úrazy, príznaky infarktu –  to sú život ohrozujúce stavy, kedy ide doslova o minúty a ktoré majú prednosť pred ostatnými diagnózami.“

Linke 155 treba odpovedať pravdivo

V ďalšom statuse OSZZSSR zdravotnícki pracovníci pripomínajú, že už, keď voláš linku 155, je potrebné odpovedať personálu pravdivo.

Uvádzajú, že od volajúceho musia odobrať epidemickú a cestovateľskú anamnézu, teda detailne sa pacienta pýtajú na jeho zdravotné ťažkosti.

„Pýtame sa na COVID, príznaky aj očkovanie. Musíme. Robíme to preto, aby sme zaistili bezpečnosť zasahujúcich posádok ZZS aj nemocničného personálu. Ak vedia o pozitivite vopred, môžu sa na to pripraviť a chrániť. Ak nevedia, sú vystavení riziku,“ uvádzajú v príspevku.

Ako píšu v príspevku, niektorí volajúci na základe týchto otázok schádzajú do verbálnej agresie či zatajujú informácie. „Často sa stáva, že volajúci všetko poprie a nechránená posádka ZZS až na mieste zistí pozitivitu,“ uviedli.

NA 155 SA NEPÝTAME ZBYTOČNÉ OTÁZKYKaždý operátor tiesňovej linky 155 musí odobrať od volajúceho epidemickú a…

Posted by Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby SR on Thursday, November 4, 2021

V závere uvádzajú a prosia, aby žiadny volajúci nezatajil akúkoľvek informáciu či odpovedal nepravdivo. Pripomínajú, že nie je hanba priznať pozitivitu, príznaky ochorenia či fakt, že osoba nie je zaočkovaná.

„My nesúdime, riešime váš zdravotný stav. Sme tu pre to, aby sme vám pomohli. Spolu s nami záchranári a nemocničný personál. Myslite na ich bezpečnosť,“ dodávajú.

Zdroje: Facebook/Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby SR, SIU, Facebook/Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby SR

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie