Z hlavnej stanice až na letisko: V Bratislave pribudnú nové trasy trolejbusov. Bude to stáť 3,3 milióna eur

  • Cieľom najnovších úprav bratislavskej MHD je zlepšiť zmysel ekologickej a bezemisnej dopravy
  • Vzniknúť by malo 16 kilometrov nových tratí a niektoré by mali byť zrekonštruované
  • Hodnota projekčných prác je takmer 3,3 milióna eur bez DPH z operačného programu Integrovaná infraštruktúra z fondov Európskej únie
trolejbus
TASR /Dano Veselský
  • Cieľom najnovších úprav bratislavskej MHD je zlepšiť zmysel ekologickej a bezemisnej dopravy
  • Vzniknúť by malo 16 kilometrov nových tratí a niektoré by mali byť zrekonštruované
  • Hodnota projekčných prác je takmer 3,3 milióna eur bez DPH z operačného programu Integrovaná infraštruktúra z fondov Európskej únie

Vysoká úroveň mestskej hromadne dopravy je jedným z predpokladov vysokej kvality života miest. MHD v Bratislave je dnes na relatívne dobrej úrovni, no vždy sa nájde priestor na zlepšenie. V uplynulých dňoch vyhlásil bratislavský dopravný podnik verejné obstarávanie na projekčné práce na 16 kilometrov úplne nových trolejbusových tratí. Rekonštrukciou by malo prejsť 10 kilometrov už existujúcich tratí. 

Cieľom týchto úprav je zlepšiť zmysel ekologickej a bezemisnej dopravy a taktiež nahradenie niektorých liniek autobusov. Prípadná realizácia bude financovaná z fondov EÚ.

Futbalový štadión v Bratislave sa premení na obrovské očkovacie centrum. Otvára sa už cez víkend

Efektívne využívanie MHD

Ako uvádza web Dopravného podniku Bratislavy, mesto a samotný podnik uprednostňujú ekologické možnosti. DPB by mal nasadiť nové hybridné trolejbusy. „Ako sme avizovali pri jesenných testoch hybridných trolejbusov, jedným z našich cieľov je rozšírenie trolejbusovej trate do viacerých častí Bratislavy, na ktoré by sme nasadili aj hybridné trolejbusy, ktoré by jazdili časť trate pod trolejovým vedením a časť na trakčné batérie,“ povedal predseda predstavenstva DPB Martin Rybanský.

Od projektu sa očakáva nie len zefektívnenie prevádzky MHD, ale aj zlepšenie zlepšenie dostupnosti cieľov ciest obyvateľov v dotknutých lokalitách. Ďalším cieľom je aj zníženie dopadu na životné prostredie, keďže by na týchto miestach trolejbusy nahradili autobusy.

Úplne nové trate by mali byť pripravené aj na činnosť 24- metrových hybridných megatrolejbusov. Tie budú obstarané na základe úspešných testov, ktoré boli robené počas jesene 2020.

MHD Bratislava trolejbus
zdroj: TASR/Jakub Kotian

Známe lokality

Dopravný podnik Bratislava predstavil aj štvoricu úsekov, ktorých sa nové projekty týkajú. Ide napríklad o prepojenie Hlavnej stanice s Riviérou, ktoré pôjde cez Kramáre a Mlynskú dolinu. Dĺžka týchto zmodernizovaných tratí by mala byť 17,35 kilometra a predpokladaná suma tejto investície je 21 miliónov eur.

Modernizácia a výstavba nových trás sa týka aj Trenčianskej ulice a Grófskej nivy. Trať by mala viesť cez Hraničnú a umožní nahradiť linku 209. Dĺžka stavby je približne 3,5 kilometra a mala by stáť 5,8 milióna eur.

Ďalšia nová trať bude viesť od Autobusovej stanice až po Nové SND. Dĺžka tejto trasy je približne 2,05 kilometra a bude viesť cez Hlavnú stanicu, Račianske mýto, Krížnu, Autobusovú stanicu, Šafárikovo nám. a Most SNP. Dostatočnú kapacitu zabezpečia nové hybridné kĺbové trolejbusy.

V rebríčku TOP 10 inovatívnych žien sveta je aj Slovenka: Petra Dzurovčinová posúva Bratislavu vpred

Posledná nová trolejbusová trať bude viesť cez Bulharskú a Galvaniho na Ivanskú cestu k obchodnému centru Avion Shopping Park. Dĺžka novej trate by mala byť približne 2,8 kilometra, no zmodernizovať by sa malo aj 950 metrov už existujúcej trate.

Trolejbusové trate Autobusová stanica – Nové SND a Bulharská – Galvaniho v jednom spoločnom projekte by mali podľa predpokladov predstavovať investíciu 7 miliónov eur.

Trolejbusy sú potrebné

Trolejbusová doprava nie je v Bratislave až taká rozšírená ako napríklad električková. Aj tak však má pre mesto obrovský význam, pretože tvorí nosný systém celej verejnej dopravy. Keďže električky nevedú úplne všade, trolejbusy sú potrebné.

Matúš Vallo ako patrón bratislavských lesov: „Oddych má prednosť pred ťažbou“

Aj vďaka trolejbusom je verejná doprava o niečo ekologickejšia. Podľa webu yimba.sk sú takmer všetky trolejbusy nízkopodlažné a klimatizované. To platí aj o 31% električiek a až 97,7% (nízkopodlažnosť), resp. 74,2% (klimatizácia) autobusov. Vďaka očakávaným novým vozidlám by sa táto štatistika mala ešte zlepšiť. 

V prípade skutočnej realizácie väčšej časti vyššie spomínaných projektov by bola bezemisnou verejnou dopravou obslúžená väčšina (obyvateľstva) Bratislavy. Práve to by malo byť impulzom k rozvoju aj iných cieľov, ktoré sa týkajú mestskej hromadnej dopravy.

Zdroje: DPB.sk, imhd.sk

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech