Zakladateľ projektu Lebo Mädveď: Na začiatku bolo výzvou všetko. Veľmi mi pomohla počiatočná naivita (ROZHOVOR)

  • Nauč sa, zabav sa. Prečo? Lebo Mädveď
  • Rozhovor so zakladateľom projektu Jurajom Horňákom
  • Slováci, ktorí vyrábajú netradičné drevené puzzle
  • Nauč sa, zabav sa. Prečo? Lebo Mädveď
  • Rozhovor so zakladateľom projektu Jurajom Horňákom
  • Slováci, ktorí vyrábajú netradičné drevené puzzle

Mladí Slováci sa rozhodli vytvoriť dizajnové hry, ktoré sú spojené so zábavou a vzdelaním. Kvarteto, pexeso alebo mapy Slovenska, či dokonca sveta, zabavia celú rodinu. Traja ľudia stoja za vytvorením nápaditých hier, ktoré majú priniesť kreativitu, funkčnosť a ekologickú stránku.

Práve so zakladateľom  Jurajom Horňákom sme sa rozprávali o tom, ako vznikla zaujímavá značka rôznych hier. „Na začiatku bolo výzvou všetko, ale čo mi určite veľmi pomohlo, bola počiatočná naivita. To je niečo, o čom sa málo hovorí. Všade sa píše o tvrdej práci, disciplíne, dobrom pláne, obsiahlej analýze trhu, ale o potrebnej počiatočnej naivite sa toho veľa nepovie. A podľa mňa, práve tá je veľmi dôležitá.“

  • Aké boli začiatky značky dizajnových hračiek 
  • Aké je poslanie hračiek
  • Či sa hračky vyrábajú na Slovensku
  • Ktorú hru by si mal určite vyskúšať 
  • Vízie firmy do budúcna

Ako vznikol nápad vyrábať takéto hračky?

Nápad vyrobiť prvé Mapucle vznikol zhruba pred štyrmi rokmi, keď som bratovi potreboval vymyslieť darček na Vianoce. Brat žil dlhé roky v Ázii, k tomu mal precestovanú polovicu sveta a Slovensko, paradoxne, až tak podrobne nepoznal. Tak som si povedal, že mu vyrobím také náučné „pucle“ Slovenska, rozdelené podľa okresov. Vďaka tomu, že som vtedy študoval architektúru, som mal blízko k laseru, ktorý sme používali na výrobu modelov budov.

Keby som vedel na začiatku, aký to bude mať priebeh a keby som mal lepší prehľad, do čoho sa vlastne púšťam, možno by som sa ani do toho nepustil, alebo by som to robil úplne inak, vypočítavejšie. Preto odporúčam byť tak trochu naivný a počúvať vlastnú intuíciu.

Hračky sú veľmi netradičné, aké je ich poslanie?

Poslanie našich produktov je presne také, akú mala prvá vyrobená hra. Hravým a prirodzeným spôsobom učiť a podporovať mozgovú aktivitu. V prípade Mapuclí to je jednoduché učenie sa geografických súvislostí. Máme ale náučné pexesá a pripravujeme aj nové hry. Keďže sme všetci traja architekti a máme blízko k estetike a k dizajnu, uvedomujeme si dôležitosť príjemného vizuálu. Lebo Mädveď je teda spojenie hry, edukácie a krásy. Zameriavame sa na minimalistický dizajn, ktorý vychádza z estetiky použitého materiálu.

Slovenky vymysleli geniálnu hru, ktorá pomáha vzťahom. Nazrie pritom aj do najhlbších kútov duše

Kto a ako ich vyrába? Vyrábate ich na Slovensku?

Všetky naše hry sa vyrábajú na Slovensku. Je pre nás dôležité podporovať lokálny trh a taktiež aby naše produkty nelietali zbytočne cez celú planétu. 3D tlačené veci si vyrábame sami a všetky laserované časti nám vyrábajú šikovníci z 4frommedia v Prievidzi.

Koľko má vaša firma zamestnancov?

V tíme Lebo Mädveď sme traja. Erika Beňuška sa stará o celkový chod projektu. Administratíva, financie, objednávky, marketing a podobne. Patrik Olejňák je náš hlavný prototypér, puntičkár so zmyslom pre detail a zmysluplnú organizáciu. A Juraj Horňák, teda ja, tak trošku zabŕda do všetkého, prichádza s novými nápadmi a drží víziu projektu. Nie je to ale striktne rozdelené a každý môže prispieť do hociktorej časti.

Aká dlhá je výroba jednej hračky?

Záleží, či sa bavíme o samostatnej fyzickej výrobe alebo celkového procesu, cez prototypovanie až po finálny produkt. Taktiež záleží aj od zložitosti hry. Napríklad také Mapucle Svet, ktoré sme vymýšľali naposledy, trvalo asi 2-3 mesiace a 5 skúšobných verzií k finálnemu prototypu. Samotná výroba potom môže trvať zhruba 2 hodiny s natlačením grafiky a rozrezaním laserom. K tomu patrí aj manipulácia s materiálom z jednej mašiny do druhej, očistenie jednotlivých častí a následné poskladanie do krabičky.

Koľko produktov momentálne máte?

Momentálne máme 16 produktov. Z toho niektoré produkty majú rôzne veľkosti, ako napríklad: Mapucle Svet MAXI, MIDI a MINI, alebo Vysoké Tatry MIDI a MINI. Naše výrobky sú síce malým, ale funkčným prínosom do tejto fascinujúcej a mätúcej hry zvanej život.

Sama nudili známe spoločenské hry, tak vymyslel vlastnú. Pijatyka posunie každú párty o level vyššie

Aké sú vaše ciele do budúcna a ako Vás ovplyvnil Covid-19?

Korona nás zasiahla tak ako väčšinu iných projektov, znenazdajky. Pre nás to bolo o to silnejšie, že sme sa aktívne pripravovali na rôzne trhy a festivaly po celom Slovensku a Česku. Reálny kontakt nás so zákazníkom ako aj zákazníka s našimi hrami je pre nás veľmi dôležitý. Museli sme teda viac zabrať v online marketingu, čo na druhú stranu berieme ako dobrú vec, že nás to prinútilo zabrať a viac sa o tom naučiť.

Situácia s pandémiou nás taktiež inšpirovala k rozbehnutiu crowdfundingovej kampane na nový produkt Mapucle Svet. Počas prvej vlny sme vyrobili tri rôzne veľkosti a počas leta sa nám podarilo úspešne splniť kampaň na 138%. Tu sme nevýhodu nedostatku financií a zrušenia trhov premenili na výhodu a využili náš čas a energiu inak.

Z akých spoločenských hier si môže zákazník vybrať?

Väčšinu našich hier tvoria Mapucle. Začalo to Slovenskom rozdeleným podľa okresov. Potom sme k tomu pridali aj regióny a kraje. Následne prišla Európa, ku ktorej sme nedávno vyrobili aj menšiu a jednoduchšiu verziu. Aby sme potešili aj bratov susedov, máme v ponuke Česko okresy a Česko kraje a potom bol už iba krôčik k Mapucle Československo. Naposledy sa k tomu pridali Mapucle Svet v troch veľkostiach a obtiažnostiach.

Okrem Mapuclí máme aj Šalené Pexeso, ktoré je „šalené“ tým, že páry geometrických vzorcov nie sú identické, ale podobné na základe hustoty. Nazreli sme aj do bohatosti slovenského folklóru a vyrobili takzvané Folxeso a Folketo. A na záver je tu 3D skladačka vysokých Tatier, ktorú človek skladá na základe reálneho modelu pohoria.

Vaším najnovším produktom je Mapucle Svet, viete nám hru priblížiť?

Mapucle Svet MAXI je určite naším najzložitejším, najväčším a tým pádom aj najťažším produktom. Na týchto mapucliach nájdete všetky krajiny sveta s ich hlavnými mestami, všetky oceány a moria ale aj všetky veľké rieky. Celou mapou prechádzajú rovnobežky a poludníky a dokonca sa aj dozviete kde a čo to vlastne je ten Obratník raka a kozorožca.

Ktorú hru by ste odporučili, že ju „musí mať každý?“

Tým bude určite naša najväčšia klasika Mapucle Slovensko okresy, ktoré stoja za vznikom projektu Lebo Mädveď. Dlho to bol aj náš najpredávanejší produkt, ale už ho začínajú predbiehať Európa a Svet. 

Máte v pláne roz/šíriť váš projekt do zahraničia?

Máme to v pláne a v prvom rade sme začali Českom. Pomaly chceme expandovať k ostatným susedom. Keby neprišla korona, tak už sme mali minulý rok pripravené návštevy Rakúska. Tým, že máme aj Európu a Svet, ktoré robíme aj po anglicky, pomaly prechádzame aj na medzinárodný trh.

Počítačové hry sú zlatá baňa. Slovenská firma Pixel Federation mieri k rekordným tržbám

Ktorú hru ste si vo firme obľúbili najviac?

Pre mňa ako zakladateľa bude navždy absolútnou srdcovkou prvé Mapucle Slovenska. Najviac ma ale baví momentálne Svet MAXI alebo Šalené Pexeso. A špeciálne miesto v mojom srdiečku má 3D skladačka Tatier. Nie len preto, že pochádzam z Popradu, ale aj preto lebo je to naozaj krásny a originálny produkt. S ním máme ešte veľké plány. To ale nebudem teraz prezrádzať. Všetko sa dozviete včas.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech