To, že buduješ startup neznamená, že si špeciálny

Ľudovíť Nastišin / 22. februára 2016 / Business

Áno, startupy sú teraz cool. Je to sexi téma, v podstate sa už jedná o mainstream a neubehne deň, kedy by nám na newsfeede niečo o nejakom startupe nevybehlo. Nejaký 20 ročný chalan dal výpoveď a zarobil miliardu dolárov.

A ty chceš byť presne ako on, však? Chceš vybudovať niečo neidentifikovateľné, chceš startup. A v ruke chceš držať zlatý lístok do lóže super géniov.

startup-branding-building-a-brand-2

foto: designyourtrust.com

 

Možno si príliš dlho sledoval Silicon Valley, možno si čítal priveľa o tom ako sa mladík z nižšej strednej triedy vypracoval a žije si ako pán.

Vieš vôbec čo startup vlastne je? Je to jednoducho biznis. Je to niečo, čo robili už kadejakí prisťahovalci pred 100 rokmi, keď prišli do novej krajiny a otvorili si obchod aby niečo predali.

Startup nie je mágia, nie je očarujúci a hlavne neznamená free pass do sveta len preto, lebo máš v názve domény „.ly“ alebo „.co“.

Budovanie startupu ťa neurobí niekym špeciálnym.

1.Zakladateľom startupu nikto nič nedlhuje

Už sme to videli niekoľko krát. Mladí founderi si založia stránku na príspevky, aby boli schopní zaplatiť nájom, pretože sa musia sústrediť na budovanie startupu.

Ako keby si mysleli, že im niekto niečo dlhuje len pre ich modré oči a nadšenie pre ich produkt.

Untitled-4

foto: flyckeringmyth.com

 

Nie. Snáď si nemyslíte, že zakladatelia tých najväčších spoločností, ktorými sa inšpirujeme, očakávali od ľudí, aby za nich niečo platili len preto, lebo chcú niečo vybudovať?

Nie je to charita. Svet ti nedlhuje obdiv, odpustenie, ani dotácie.

2. Startupy nie sú tá najvyššia forma biznisu

Pre niektorých to môže znieť prekvapujúco, no startupy nie sú to najvyššie lietajúce lietadlo biznisovej evolúcie, ktoré by bolo niečím lepšie, ako iné.

Len preto lebo máš scaleable biznis, či platformu alebo digitálne vlastníctvo, či appku – neznamená to, že máš lepší model ako jednoduchá dizajnová agentúra alebo spoločnosť vyrábajúca skateboardy, konzultanská firma, vodárenská spoločnosť, či akýkoľvek iný biznis, ktorý má model, štruktúru či produkt nezaložený na klasických modeloch startup disruption a scalingu.

Faktom je, že biznis je biznis. A každý jeden môže mať iný cieľ. A iný cieľ neznamená horší alebo lepší cieľ.

 

3.Startup nie je ultimátna kariéra

Vieš o kom si myslím, že je najlepší dizajnér na svete? Jony Ive. Mnoho ľudí by so mnou súhlasilo. A pozrime sa, nebol to on, kto založil Apple. Nevybudoval startup.

To čo urobil bolo, že vzal prácu v spoločnosti, pre ktorú miloval pracovať.

A svoju prácu robí neuveriteľne dobre. Navrhol úžasné produkty. Zarobil obrovské množstvo peňazí a ovplyvnil milióny ľudí. Takže preto, že nikdy neopustil svoju prácu kvôli budovaniu startupu, je jeho kariéra menej hodná rešpektu? Nie.

jonathan-ive1

foto: technobuffalo.com

 

To čo robí niekoho kariéru hodnotnou je, že vytvoril produkt, či dokončil projekty na ktoré bol hrdí. O tom to je. Nikde nie je vytesané do kameňa, že ak nezaložíš startup, nikdy nebudeš niečo znamenať.

Ak nejaký founder nerešpektuje dobrých, solídnych pracovníkov tak ako neustále omieľaných podnikateľov so super technológiou…., jeho spoločnosť sa dlho neudrží.

Pretože práve tí solídni pracovníci ju môžu spraviť skvelou, takže ak ich nerešpektuje, ukáže sa to.

Na budovaní startupu nie je nič zlé. Je skvelé stretávať sa s foundermi, pracovať s nimi na premene ich nápadu na niečo úžasné. No je niečo zlé na tom oblaku dymu okolo toho celého. 

Byť zakladateľom startupu neznamená, že si špeciálny a keď v to začneš až príliš veriť, môže to viesť k monumentálnym prúserom, neetickým rozhodnutiam, PR katastrofám, neúspešným produktom a pod. Takže vždy treba mať správny prístup k veci. 

what-one-successful-startup-founder-would-tell-himself-if-he-could-go-back-in-time

Zdroj: medium.com, zdroj titulnej fotografie: businessinsider.com

Pridať komentár (0)