Zero-waste predajňa U Dobrožrúta v Novej Cvernovke končí, dôvodov je viac
- Predajňa v Novej Cvernovke končí kvôli sústredeniu síl do pekárne, predajne na Radlinského a nového projektu
- Bezobalových obchodov je dosť, koniec predajne v Cvernovke s konkurenciou nesúvisí
- Predajňa v Novej Cvernovke končí kvôli sústredeniu síl do pekárne, predajne na Radlinského a nového projektu
- Bezobalových obchodov je dosť, koniec predajne v Cvernovke s konkurenciou nesúvisí
V Bratislave, ale aj po celom Slovensku pribúda množstvo bezobalových predajní. K trendu sa snažia svojim prístupom priblížiť už aj väčšie obchodné reťazce. Od 1.januára 2018 platí zákon o spoplatnení plastových tašiek, no problém sa týka aj samotných obalov. Zero-waste je spôsob života, ktorý kladie dôraz na ekológiu, udržateľnosť a obmedzenie nerecyklovateľných materiálov.
Obľúbený Dobrožrút hlási zmeny
V piatok bezobalový obchod U Dobrožrúta informoval cez facebook , že zatvára svoju predajňu v Novej Cvernovke, ktorú pred letom otvorili. Faktorov je viacero, no jeden hlavný je, že ich špecifický koncept potrebuje iné miesto.
U Dobrožrúta vzniklo ako prvá zero-waste bezlepková pekáreň na Slovensku. Rok na to otvorili aj bezobalovú predajňu.
„Konkurencia nebola žiadna. Boli sme prvý bezobalový obchod. V podstate sme udali portfólio produktov, ktoré potom zaradila aj väčšina ďalších bezobalových obchodov,” hovorí pre StartitUp Dada Zvalová, ktorá spolu s manželom predajne vlastní a prevádzkuje.
Konkurenciu berú pozitívne, pretože to otvára možnosti trhu. Denne im príde niekoľko ponúk produktov. Kedysi museli oni navrhovať, či sa daný produkt nezaobíde bez obalu. Konkurencia nie je dôvod na zatvorenie predajne v Novej Cvernovke. Neďaleko ich predajne na Radlinského sa otvoril ďalší bezobalový obchod a napriek tomu to nepocítili na predaji. Hlavným dôvodom zatvorenia je lokácia.
Priestory Novej Cvernovky neposkytujú dostatočné možnosti pre tak špecifický koncept, akým je zero-waste predajňa a bezlepková pekáreň. „Ľudia často píšu, kde všade by chceli bezobalový obchod, ale jednoducho sídliská sú často satelity, ráno sa vyľudnia a večer sa všetci vrátia vyspať,” dodáva majiteľka. Tento koncept preto potrebuje viditeľnejšie miesto.
Keďže je pre Dadu a Matúša Zvalovcov podnikanie osobnou záležitosťou, jedným z dôvodov je aj presťahovanie rodiny ďalej od predajne.
Chcú sa sústrediť na pečenie
U Dobrožrúta sa chcú sústrediť primárne na výrobu a pečenie ich bezlepkových produktov. Je to to, v čom sú doma a odlišuje ich to od ostatných bezobalových predajní. „Logistika zásobovania troch predajní bola náročná a vyčerpávajúca, preto sa budeme sústrediť na výrobu a našu predajňu,” hovorí Zvalová. Spolu s vianočným obdobím prichádza aj sezóna vianočného pečiva a teda Dobrožrúti chystajú aj novinky.
Zero waste nakupovanie je trend, aj keď pre mnohých trendom aj ostáva. Firmy sa sústreďujú na čo najviac produktov, predbiehajú sa v šírke svojho sortimentu. „Zero-waste je o starom známom menej je viac. Tohto sa už 2,5 roka držíme. Aj preto nemáme 12 druhov strukovín, ale len 2-3, ktoré sú osvedčené. Obaly stále budú. Ono to je viac o tom, čo ďalej ľudia robia s obalmi a kam ich dávajú. Je dôležité sa pozerať v akom obale potravinu nakupujeme, ak už musí byť zabalená. Z hľadiska hygieny tiež nie je dobré, keď je všetko bez obalu. Aktuálne je to extrém verzus extrém, kedy sa kupuje všetko bez obalu, aj za cenu kvality, či hygieny, alebo kupujú všetko v obale a ešte aj konkrétnu potravinu vložia do plastovej tašky. Stred je cesta,” hovoria majitelia.
Dobrožrúti nemajú momentálne plány expandovať v zmysle rozširovania počtu predajní. Dada tvrdí, že bezobalových obchodov je už dosť. Napriek zatvoreniu predajne v bratislavskej Cvernovke sa ich pôvodnej predajni darí. Od ich vzniku sa počet denných nákupov približne zdvojnásobil. Chystajú však niečo úplne nové.