Životopis nie je len papier s menom, predstavuje osobný marketing

  • Pracovný trh sa v dôsledku nových technológií rýchlo mení
  • Životopis pracovníka je len časťou celého balíka osobnej prezentácie v digitálnom svete
  • Ako sa vedieť predať nielen pri hľadaní novej práce?
zdroj: Samsung
  • Pracovný trh sa v dôsledku nových technológií rýchlo mení
  • Životopis pracovníka je len časťou celého balíka osobnej prezentácie v digitálnom svete
  • Ako sa vedieť predať nielen pri hľadaní novej práce?

„Vnímanie práce sa v posledných 10 rokoch výrazne zmenilo, čo sa odráža aj v životopisoch. V minulosti sa na prácu hľadelo ako na ‚jednoprúdovú diaľnicu‘ – človek vyštudoval nejaký odbor a následne v ňom pôsobil na pozíciách, ktoré išli v rade za sebou, ideálne bez prestávok. Dnes ľudia naraz robia aj viacero nesúrodých prác, na faktúru alebo skrátený úväzok. Pokojne mesiace aj roky cestujú po svete alebo ‚dobrovoľníčia‘ v projekte, ktorý im dáva zmysel. Čo bolo v minulosti náborármi vnímané ako trieštenie, ukazuje dnes na aktívnu povahu ľudí, ich cieľavedomosť a skúsenosti,“ uviedol Valery Senichev, kariérny kouč v projekte Samsung Tvoja šanca, ktorý pomáha znevýhodneným deťom, okrem iného aj z Levíc, Žiliny, či Spišskej Novej Vsi, rozbehnúť ich profesijné dráhy a zlepšiť ich budúcnosť.

Práca na osobnej značke a vedomej digitálnej stope na internete je v kariérnom rozvoji na modernom pracovnom trhu zásadná. A práve dobre spracované CV je základnou časťou úspešne zvládnutého osobného marketingu – balíka nástrojov osobnej prezentácie, ktorý predáva.

zdroj: Samsung

 Aktualizovať CV je kľúčové

„Okrem zostavenia životopisu som vďaka programu začal byť aktívny na profesijnej sieti LinkedIn, kde som si založil účet a moje príspevky už sledujú desiatky ľudí.

V projekte som pochopil, že kvalitná sebaprezentácia nemusí byť predaj na silu, chválenie sa, ale znamená to kontinuálne, autentické a jasné prezentovanie toho, čo robím a kam profesijne smeruje. Spoliehať sa len na CV a len v dobe, kedy hľadám prácu, nie je tak efektívne. Za pár mesiacov som získal už štyri pracovné ponuky,“ popísal dvadsaťročný Pavel, jeden z účastníkov druhého ročníka projektu Samsung Tvoja šanca, ktorý sa túži stať grafikom.

Mnoho ľudí má roky napísané jedno CV, ktoré len aktualizuje o posledné pracovné pozície či absolvované kurzy, až keď CV potrebuje použiť. To je podľa kariérnych poradcov chyba.

„Na CV sa môžeme dívať ako na ‚reklamný leták‘ – skutočne povie o pracovníkovi všetko, aby si ho zamestnávateľ dokázal predstaviť? Vrátane jeho vízií, talentu, osobnosti? Každé CV by malo byť zostavené na mieru danej situácii, univerzálny životopis neexistuje a mať ho napísaný ešte skôr, než poznáme jeho adresáta, nemôže byť produktívne. Kvalitné CV by malo poskytovať veľmi konkrétne informácie, aké máme zručnosti, ako sme ich získali, čo sme v práci zvládli, a pokiaľ si svoje portfólio nedopĺňame priebežne, môžeme jednoducho na relevantné veci pre dané CV a ponuku pozície zabudnúť. V opačnom prípade stačí len vybrať a zdôrazniť to najdôležitejšie v kontexte dopytujúcej sa firmy,“ vysvetlila kariérna koučka projektu Petra Drahoňovská.

zdroj: Samsung

Informácie z papierového životopisu si dnes väčšina náborárov overuje a dopĺňa na internete. Vďaka sociálnym sieťam, názorom, komentárom, fotografiám a ďalším informáciám, ktoré človek zdieľa on-line, si dokážu preveriť nielen pracovné skúsenosti a schopnosti, ale aj osobnosť uchádzača, ktorá sa v mnohých výberových konaniach dostáva do popredia záujmu.

Životopis je vnímaný len ako jeden z podkladov pre ďalšie rokovania. Čím ďalej, tým viac sa posudzuje osobnosť človeka, jeho zručnosti sa učiť, pružne reagovať na zmeny, prispôsobovať sa, tzv. byť agilný a v neposlednom rade dôveryhodnosť a spoľahlivosť. Sú to veci, ktoré z životopisu nevyčítate, z digitálnej stopy, ktorú človek zanecháva na internete, a z osobného stretnutia s kandidátom už zvyčajne áno,“ myslí si Valery Senichev. Nevyvíjajú sa len firmy a štýly náboru zamestnancov, ale je možné sledovať aj rad nových trendov pri životopisoch.

Detaily profesnej cesty

Pracovné skúsenosti by mali byť v CV rozpísané, nestačí uviesť len meno firmy a pozíciu. „Traja projektoví manažéri v troch rôznych firmách môžu robiť rôzne veci. Popisy praxe by sa mali orientovať na výsledky, na čom sa uchádzač podieľal, za čo mal zodpovednosť.

Rovnako je takto možné rozpísať aj detaily formálneho štúdia, aké predmety a vyučujúcich uchádzač mal, alebo pri vlastných projektoch či absolvovaných kurzoch a workshopoch, ktoré sú k ponúkanej pozícii relevantné. Obzvlášť, ak meníme odbor, je potrebné načrtnúť smer, kam a prečo chcem presmerovať svoje ďalšie profesijné kroky,“ uviedla Petra Drahoňovská.

zdroj: Samsung

Namiesto klišé radšej konkrétne

Schopnosti a zručnosti, ktoré uchádzača charakterizujú, sa vyplatí vypichnúť už v úvodnej časti CV. Často sa teraz využíva forma prvého odstavca, ktorý slúži ako zhrnutie toho najdôležitejšieho – úspechy, vízie a profesijné ciele.

„Hlavne nezostávať pri klišé typu: viem pracovať v tíme, som flexibilný a rád sa učím nové veci, popisnejšie sú príklady z praxe, čo človek zvládol, čo ho zocelilo. V CV majú svoje miesto aj záľuby, ktoré dokreslia osobnosť. Stereotypné ‚mám rád kultúru, šport, čítanie‘ ale popíšte konkrétne, ako ‚cvičím jogu, čítam severské detektívky a zaujímam sa o francúzsku kinematografiu‘, aby nešlo o frázy, ale o predstavenie sa.

Pokiaľ zostanete pri všeobecnom popise, tak ako všetky ostatné sekcie ani táto nemá výpovednú hodnotu,“ odporučila kariérna koučka.

„Rovnako si už človek v sekcii IT zručností nevystačí so strohým ‚Word, Excel‘. Takmer každý má dnes z práce skúsenosť s viacerými operačnými systémami, mnoho ľudí vie pracovať pomerne pokročilo s editormi fotografií, videí, zvuku, so sociálnymi sieťami. Jazykovú vybavenosť je žiaduce popísať objektívnejšie než ‚začiatočník alebo A2‘ a doplniť, či v jazyku komunikujete denne, občas, ste schopní viesť míting s klientom či prednášať,“ doplnila poradkyňa.

Interaktívne s odkazmi

Životopisy posielané e-mailom je možné obohatiť rôznymi hyperlinkami – na profesijnú sociálnu sieť LinkedIn, na vlastné portfólio s ukážkami práce, na výstupy s úspechmi zo zamestnaní (napríklad odkaz na web konferencie, ktorú uchádzač organizoval ako produkčný).

„Vďaka sociálnym sieťam a zdieľaním sa zvyšuje tlak na úprimnosť a pravdivosť uvedených údajov v životopise, pretože je niekoľko možností ako si to overiť. Naopak, veľmi prosperujú tí, ktorí majú dobré referencie a ohlasy na svoju prácu. Do budúcnosti vidím ako funkčný nástroj on-line digitálne portfóliá s dôležitými informáciami, ktoré zjednodušia overovanie aj zdieľanie,“ podotkol Valery Senichev.

Najnovšie video