Značka WTF?! búra všetky stereotypy slovenského módneho priemyslu. Voľnočasové oblečenia zažíva zlaté časy (ROZHOVOR)

  • Lokálna, štýlová a originálna značka WTF?! búra všetky predsudky módneho priemyslu
  • O tom, ako značka vznikla, ale aj o módnej scéne na Slovensku nám porozprával zakladateľ Milan Švingál
Milan Švingál
archív Milan Švingál
  • Lokálna, štýlová a originálna značka WTF?! búra všetky predsudky módneho priemyslu
  • O tom, ako značka vznikla, ale aj o módnej scéne na Slovensku nám porozprával zakladateľ Milan Švingál

Módny dizajn ho lákal už v detstve. Milan Švingál už v prvom ročníku na základnej škole, tvrdil, že raz bude módnym návrhárom. Tak sa aj stalo. Je zakladateľom značky FACTORY WTF?!, ktorá búra hádam všetky mýty o módnom priemysle.

„Stali sme sa jednou z prvých úspešných a verejne známych slovenských značiek, ktorú tvorili „nenávrhári“, keďže ani jeden z nás tento odbor neštudoval, a k tomu sme začali poriadne nadivoko,“ vyjadril sa hneď v začiatku rozhovoru zakladateľ značky Milan. 

Do sveta módy, sa však spočiatku dostal ako vizážista, nie ako návrhár. Už počas štúdia marketingu líčil na rôznych foteniach či prehliadkach. To bolo preňho veľkým plus v samotných začiatkoch vstupu na módnu scénu. 

Projekt Factory WTF?! funguje na módnom trhu už od roku 2011. Pri jej zrode stál Milan spoločne s Klementínou Tomrecaj, jeho vtedajšou najlepšou kamarátkou. Klem sa však časom vydala iným smerom, a Milan tvorí už takmer štyri roky sám.

Milan Švingál
zdroj: archív Milan Švingál

Názov je poriadne svojrázny. Prečo práve WTF?! „Názov odráža jednak reakcie na moje outfity, účesy, osobu… nie vždy pochopené. Tak isto odráža aj postoj k móde ako takej, a tiež k názoru ľudí. Malo by nám byť jedno, čo si kto myslí, a práve fráza WTF?! by mala vyjadrovať, že si môžeš obliecť, čo len chceš a vyzerať ako chceš. Hlavne sa v tom musíš cítiť dobre,“ opisuje. 

WTF?! patrí medzi unikáty na slovenskom trhu. Jej najväčším benefitom je pozitívne PR a fakt, že ľudia značku WTF?! poznajú. „Je to však odraz láskyplnej a vytrvalej práce. Aj keď netlačím na pílu a neurobím nič pre marketing aj niekoľko týždňov, stále mám objednávky. Ľudia moje veci poznajú a radi ich nosia. Je to pre mňa veľká radosť a dôkaz toho, že niečo som dosiahol, a mám dobre nastavenú značku,“ hovorí zakladateľ.

Originalita a autenticita sú na prvom mieste

Okrem toho je značka príznačná originalitou a tým, že sa na nič nehrá, je reálna a autentická. „Netvárim sa chrumkavo, som k ľudom úprimný a snažím sa mať so svojimi zákazníkmi priateľsky vzťah. Na 80 % správ na IG a FB im odpisujem ja osobne. Odpovedám na všetky otázky a balíčky im balím a posielam väčšinou tiež ja. Vždy sa im tam snažím napísať nejaký milý odkaz.“

Napriek tomu, že zákazníkov Milanovi stále pribúda, úspešnosť si veľmi nepripúšťa. „Veľmi ma teší, že sa značka stala obľúbenou, no stále tam je miesto pre progres. Som človek, ktorý stále vymýšľa a kreuje, čo kde vylepšiť. Úspech je pre mňa každý jeden spokojný zákazník. Nikdy mi nezovšednel ten pocit radosti, že aj keď je toľko značiek na výber, objednajú si práve odo mňa,“ konštatuje Milan.

Milan Švingál
zdroj: archív Milan Švingál

Móda však pre zakladateľa predstavuje zábavu a formu sebarealizácie. Milan je povestný tým, že sa vždy obliekal inak ako ostatní, niektorí by dokonca povedali, že čudne. „Aj, keď sa chcem obliecť obyčajne, pre ľudí to je vždy iné. Preto je WTF?! pre mňa taký projekt, ako vniesť do oblečenia prvky inakosti, tzv. čudnosti,“ objasňuje.

Na reklame od hejterov sme vyrástli. Drzá a vyzývavá slovenská značka sa nebojí povedať to, čo si myslí (ROZHOVOR)

Navrhuje hlavne voľnočasovú módu a veci, po ktorých človek siahne a cíti sa pohodlne. „Oblečenie mám rad také, že keď neviem, čo na seba, siahnem po veľkej WTF?! mikine, a už aj keby som mal len cvičiace nohavice na jogu a šiltovku, mám vlastne super outfit. Chcem s modelmi WTF?! uľahčiť ľudom život,“ ozrejmil Milan.

Za najlepšiu kolekciu doposiaľ považuje Casino: „Tú si pamätá veľa ľudí a myslím, že sa podarila. Potlače dali vtedy riadne zabrať,“ tvrdí.

Vytvoriť značku na Slovensku nie je ťažké, udržať ju už áno 

Ako by si zhodnotil podmienky pre módnych návrhárov a celkovo módnu scénu na Slovensku? „Slovensko je celkovo malý trh na čokoľvek. Je tu síce ľahšie prekvapiť novou značkou, avšak udržať ju je už o niečo ťažšie. Sme pomerne malá a „konzervatívnejšia“ krajina. V Amerike je určite viac možností, kam sa posúvať, ale tiež je tam oveľa ťažšie presadiť a uplatniť sa, lebo konkurencia je oveľa tvrdšia. Naša módna scéna je taká malá a útulná.“

Za navrhovaním šiat si mnohí ľudia predstavujú jednoduchú prácu, niektorí dokonca hovoria, že ide len o nakreslenie obrázku a podľa toho sa už „len“ ušijú. „V podstate je to tak, akurát samotný nákres nikoho nezaujíma. Je potrebné vysvetliť krajčírke, čo chceš tým návrhom povedať.“

Ako návrhár uvádza, že je nutné ovládať aspoň nejakú technickú vedomosť o textíliách a technikách šitia. „Ako sa hovorí, papier znesie veľmi veľa. Ale šaty, to sú hodiny práce – špendlenia, skúšania a prešívania na figuríne. Preto radšej robím teplákové súpravy. (Smiech). Ale nie, srandujem, milujem tvoriť spoločenské šaty či iné modely na špeciálne príležitosti. No nie je to práca na každý deň.“

Milan Švingál
zdroj: archív Milan Švingál

Podpora lokálnych výrobcov a inšpirácia zo sekáčov 

Už od počiatku sa Milan usiluje podporovať lokálnych výrobcov. Ak nájde výrobný materiál od Slovákov, tak ho kúpi oveľa radšej od nich. „Mám svojich dodávateľov na všetko a fungujeme už na kamarátskych vzťahoch. Mám svoju vlastnú dielňu a dve šikovné krajčírky a tam si spolu bačujeme. Najnovšia posila do tímu je známa modelka a moderátorka Barbora Bakošová, ktorá pomáha značke s online priestorom,“ objasňuje. 

Pri svojej tvorbe sa vždy uberá marketigovo-biznisovým smerom. „Snažím sa vžiť do kože svojich zákazníkov, čo budú v tých veciach robiť, aby sa im dobre nosili, aby boli aj praktické a ľahko kombinovateľné. Niečo môže byť mega fashion, haute couture, krásne, no ak sa to zle oblieka alebo je to nekombinovateľné, tak nebudú ten kus oblečenia nosiť radi,“ opisuje.

Inšpiráciu čerpá z hudby, ale aj z vintage kúskov zo sekáčov. „Nasávam okolie ako špongia a potom si sadnem a pozliepam nejaký nápad na model pre WTF?!“

Barbora Bakošová
zdroj: archív Milan Švingál

„Krádež“ ako forma uznania

Ani jeho tvorba sa však nezaobišla bez „krádeže“. „Raz jedna krajčírka dokonca ukradla strihy, a jej deti si založili značku veľmi inšpirovanú WTF?!, ale vždy som to bral skôr ako formu uznania,“ hovorí.

Práca návrhára predstavuje neustály kolotoč plný kreatívnych nápadov, a neraz dôjde k pracovnému „vyhoreniu“. Výnimkou nebol ani Milan. „Veľakrát, keď je toho na mňa veľa, musím sa venovať chvíľu inej činnosti. Kreativita nefunguje na počkanie, u mňa je to tak, že týždeň alebo dva rozmýšľam, zapisujem si poznámky, a potom viem za deň naplánovať kľudne aj celú kolekciu. Ale keď nemám náladu, nevymyslím nič, preto robím aj make-up. To je manuálno-kreatívna práca, kde sa spolieham len na seba a oddýchnem si,“ ozrejmuje. 

Evelyn
zdroj: archív Milan Švingál

Aktuálna situácia zasiahla aj do módneho priemyslu, najviac utrpeli kamenné predajne. Napriek tomu mnohí podnikatelia zažívajú zlaté časy na svojich e-shopoch. Ani Milana táto kríza nezasiahla, keďže voľnočasové oblečenia zažíva zlaté časy, a tomu sa vo svojej tvorbe venuje od samého začiatku. „Som vo svojom živle a našťastie sa značke stále darí a rastieme.“

Známy návrhár a vizážista nepatrí k veľkým plánovačom. Spolieha sa zväčša na intuíciu. No kde vidí svoju značku o päť rokov? „Kamenné predajne boli už dve, ale v dnešnej dobe mi to príde ako prežitok, takže toto môj cieľ nie je. Skôr by som chcel predávať viac do zahraničia, momentálne už fungujem aktívne aj na českom trhu. A samozrejme chcem v najbližších rokoch udržať značku WTF?! stále v povedomí ľudí,“ dodáva na záver Milan.

 Milan Švingál
zdroj: archív Milan Švingál

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK