3 mul­ti-miliar­do­vé trhy pre váš star­tup

Rasťo Turek / 9. novembra 2014 / Tools a produktivita

Ak chce­te vybu­do­vať veľ­kú spo­loč­nosť, potre­bu­je­te mat veľ­ký trh. Tu sú tri prí­le­ži­tos­ti, po kto­rý­ch TAM je obrov­ský dopyt. Keď­že žijem v USA, mám ten­den­ciu pri­klá­ňať sa prob­lé­mom, kto­ré trá­pia moje oko­lie. A tiež si pri­hrie­vam vlast­nú polie­voč­ku, keď­že sa jed­né­mu z prob­lé­mov sami venu­je­me.

Parkovacie miesta

Každé väčšie mesto na svete bojuje s nedostatkom parkovacích miest. Čoraz viac ľudí sa presúva do miest, automobily sú stále dostupnejšie, chýba však parkovanie (o cestách nehovoriac). Keďže technologická firma asi tak skoro nepríde na to, ako vybudovať viac parkovacích miest, pozornosť sa sústreďuje na efektivitu. Napríklad u nás v San Franciscu je v každom čase niekoľko tisíc voľných parkovacích miest, no je ich takmer nemožné nájsť a tak ľudia strácajú čas krúžením a hľadaním.

Riešením je prísť na spôsob automatizovaného overenia dostupnosti parkovacieho miesta, samozrejme bez nutnosti škálovania toho, čo môj kolega nazýva  artificial intelegence (v bežnej reči, ľudská sila). Trh je obrovský, oveľa väčší ako by sa mohlo zdať. San Francisco ako prvé mesto na svete spočítalo, koľko má parkovacích miest. Na 840,000 obyvateľov má cez 440,000 parkovacích miest, z toho 280,000 je čisto miest len na ulici a z toho je 25,000 spoplatnených. Priemerná cena za parkovanie sa dnes pohybuje okolo $20 na deň. Keď si to spočítate, zistíte aký veľký trh je len v tomto maličkom meste (na americké pomery je San Francisco výnimočné malé).

Keď som nad týmto problémom uvažoval, tak mi napadlo niekoľko prístupov.

Analýza satelitných snímkov
Dnes už je možné zakúpiť prístup k záberom zo satelitov takmer v reálnom čase za veľmi slušné peniaze a keďže sa všetky miesta na mape dajú vyznačiť a nie je potrebné rozoznávať objekty, analýza je relatívne jednoduchá, resp. uskutočniteľná.

Tento prístup ma samozrejme aj veľa negatív, vlastne je prakticky nepoužiteľný. Väčšina miest na tejto planéte ma aspoň jeden deň v roku, kedy je zamračené a tým pádom nie sú parkovacie miesta viditeľné. Cez satelit je možné analyzovať len reálne viditeľné miesta, alebo je potrebne robiť analýzu trafficu do skrytých garáži (+ auto, + auto, - auto, …).

Získať zoznam možných parkovacích miest bude možné, aspoň vo väčšine prípadov, len za pomoci ľudskej sily, tzn. poslať stovky ľudí do mesta a nechať ich zaznamenávať ich pozície. To by možno išlo aj za pomoci crowdsourcingu, ale už toto samo o sebe je celkom výzva.

Pozemný sonar
Ak ste videli Batmana (Dark Knight), tak hovorím o niečom podobnom ako bolo v scéne z Hong Kongu. Táto technológia existuje, aj keď je veľmi nákladná a samozrejme ju žiadny štát nedovolí aplikovať v meste. Ako som videl testy s jedným vojenským prototypom, tak je schopný obsiahnuť celkom veľké územie s celkom veľkou presnosťou.

Drony
Drony sú v Silicon Valley momentálne veľmi populárnym riešením na všetko. Videl som niekoľko prvých pokusov o použitie dronov na mapovanie objektov v uliciach. Zásadnou nevýhodou však je, že by ich museli po meste krúžiť obrovské množstvá, aby boli dáta dostatočne presne.

Kliny
Exitujú zemné kliny, ktoré môžu byť osadené senzormi. Pomocou nízko-energetickej mesh siete by bolo možné tieto data synchronizovať a vyhodnocovať takmer v reálnom čase. Nedávno som sa na to pýtal ľudí z mesta a boli by takémuto riešeniu otvorení. Tu sú samozrejme problematické náklady, keďže každý klin treba kúpiť, osadiť strojom a následné sa starať o výmenu batérií.

Je množstvo čiastkových riešení, ktoré budú určite zaujímavé, no nevyriešia celú situáciu. Ak niekto z vás príde na spôsob, ako riešiť tento problém komplexne a lacno, dajte mi vedieť. Prvú investíciu vo výške $100k mate odo mňa istú.

 

Identifikácia multimediálneho obsahu

Platí to na všetky typy, obrázky, text, video aj audio. V každej oblasti existuje konkurencia, ktorá sa snaží o identifikáciu a následnú monetizáciu obsahu. Ešte stále je to taký divoký západ, aj keď sa situácia rýchlo mení.

Jednoznačné najzaujímavejšie je video. Je to taká posledná bašta, ktorú zatiaľ nik nevyriešil. O to sa snažíme v našom Pexese.

Veľmi zaujímavé je aj audio, či už v kombinácii s videom alebo samostatne. Existuje viacero spoločnosti, ktoré používajú Shazam-like algoritmy a nedávno samotný Shazam získal veľkú investíciu aby sa posunul týmto smerom.

Texty, obrázky a animácie (gif) sú momentálne asi najviac penetrovaným trhom, samozrejme stále nevyriešeným.

Najväčším problémom je škálovanie. Napr. videí je dnes online niekoľko miliárd, čo reprezentuje niečo okolo 400PB dát. Samozrejme unikátnych videí je oveľa menej, no najskôr ich musí niekto byť schopný identifikovať.

 

 

Podobne je na tom aj audio. Shazam algoritmus je veľmi presný a spoľahlivý (definitívne ak nemusí zohľadňovať ruchy okolia). Jeho výstupom je však priveľká hash, ktorá zaberá veľa miesta a tým pádom predražuje a sťažuje vyhľadávanie.

Svätým grálom je identifikácia objektov vo videu, napr. značiek. Stovky startupov získali nemalé investície, aby dokázali automaticky identifikovať objekty vo videu. Mnohí sú už veľmi ďaleko a dokážu celkom presne rozobrať celé video. Ich najvačší problém sú náklady spojené s analýzou. Zatiaľ nie je jediný, ktorý by dokázal svoje riešenie vyškálovať čo i len na milióny, nieto miliardy videí.

Ak sa vám podarí prísť na riešenie akéhokoľvek z týchto problémov, ozvite sa. My máme veľmi blízke vzťahy s potenciálnymi klientmi (jedným z našich investorov je Sony Music a v našom advisory boarde sedí VP Comcast & NBC/Universal).

 

Platobné systémy

Asi ste už počuli o Bitcoine. Ak nie, čas si o ňom niečo naštudovať. Prichoď Bitcoinu spravil niečo, čo sa už dlhé roky nastalo. Rozhýbal skostnateným bankovým trhom a otvoril cestu mnohým startupom, ktoré sa snažia o inováciu v platbách.

Je to jednoznačne najväčší a zároveň druhý najregulovanejší trh (po farmácii). Vidím tam dva očividné smery (určíte ich je oveľa viac), každý v hodnotách miliárd dolárov ročne:

Mikro platby
Zahraničné platby (vrátane medzikurzových platieb)
Obe trpia na ten istý problém: poplatky. Vzniká množstvo startupov, ktoré sa snažia vyriešiť tieto a ďalšie problémy existujúcich platobných systémov, no chvíľu to potrvá. Príležitosť je obrovská, prekážky tomu odpovedajúce.

Ak sa niekomu z vás podarí nájsť malý trh, ktorý dokáže správne podchytiť, tak je veľká šanca vybudovať nového platobného giganta. Netreba zabúdať, že tento problém je len málo technologický zato extrémne politický/regulačný. Každá Vláda spraví čokoľvek aby získala viac peňazí na daniach a preto sa bude brániť akýmkoľvek nekontrolovateľným kanálom cez ktoré im unikajú peniaze.

Každopádne, príležitosť je obrovská.

 

 

Záver
Toto sú len tri z mnohých trhov. Nech si vyberiete akýkoľvek, dôležité je veľa skúšať a učiť sa. Len výnimočne sa vám podarí prvý čí druhý produkt, často krát je potrebné poskúšať mnoho variácií, kým začnete mat pozitívne výsledky.

Ak vám môžem nejako pomôcť, pokojne ma kontaktujte.

 

Zdroj: turek.co

Pridať komentár (0)