Dôležitá zmena pre vodičov: Očakávaných 300 radarov na Slovensku tak skoro neuvidíme

  • Stacionárne radary mali pôvodne rozmiestniť po celom Slovensku
  • Verejné obstarávanie bude mať na starosti až nová vláda
Policajt meria rýchlosť áut na ceste
Ilustračné foto, TASR
  • Stacionárne radary mali pôvodne rozmiestniť po celom Slovensku
  • Verejné obstarávanie bude mať na starosti až nová vláda

Iba pred časom sa dostali na verejnosť informácie, ktoré hovorili o skorej inštalácii stacionárnych radarov na vybrané úseky ciest na Slovensku. Ako sa ale zdá, tak skoro sa ich nedočkáme. Potvrdil to súčasný minister vnútra Ivan Šimko.

Najskôr sa počítalo s inštaláciou až troch stoviek radarov, ktoré mali už aj vopred vytipované lokality. Počas nasledujúcich rokov malo Slovensko v pláne kúpiť až 1 000 nových stacionárnych radarov. Od týchto informácií už uplynul istý čas a stále sa nič nedeje.

Odovzdanie projektu budúcej vláde

Ako uvádza portál Autoviny.sk, financovanie stacionárnych radarov malo byť pôvodne pokryté v Pláne obnovy a odolnosti Slovenska. Ako sa ale ukazuje, podobnej techniky sa v najbližších mesiacoch na našich cestách nedočkáme.

Súčasný minister vnútra Ivan Šimko totiž informoval, že verejné obstarávanie plánuje prenechať až na novú vládu. 

„Chcem odovzdať budúcej vláde ten celý projekt pripravený. Nebudeme už zrejme vyhlasovať verejné obstarávanie. Jednak by sme ho ani nestihli a jednak si myslím, že bude lepšie, keď to bude robiť už vláda s mandátom,“ uviedol Šimko v reportáži pre portál tvnoviny.sk.

Bývalý minister vnútra Roman Mikulec (OĽANO a priatelia) pre tvnoviny.sk uviedol: „Bol by som veľmi nerád, keby to tak dopadlo, že by sa ten projekt mal pochovať, pretože to bola jedna z vecí, ktorú sme presadzovali aj pri zostavovaní Plánu obnovy.“

„To nie je niečo, čo by sa malo ďalej odkladať pol roka, možno rok, lebo nikde nie je napísané, kedy bude nová vláda.“

Očakávaný pokles nehôd

Samotný projekt nákupu stacionárnych radarov bol však už v pomerne pokročilej fáze. Polícii sa dokonca podarilo označiť aj tie najkritickejšie úseky ciest, kde by mali byť nainštalované. 

V minulosti sa policajný prezident Štefan Hamran vyjadril, že nové radary majú za cieľ minimalizovať kontakt policajtov s previnilcami. Tieto radary by mali byť vybavené automatizovaným systémom, ktorý by samostatne rozposlal pokuty za konkrétne dopravné priestupky.

Ako uviedol portál Hospodárske noviny, 209 meracích zariadení má slúžiť na meranie rýchlosti, 52 zariadení má slúžiť a analyzovať prejazd na červenú na semaforoch a 18 kamier má sledovať nedodržanie dopravnej značky „STOP“.

Policajný radar
zdroj: TASR - František Iván

V rámci inštitútu objektívnej zodpovednosti prebehne podľa portálu každý rok 24-tisíc konaní. Po tom, čo sa zavedú uvedené opatrenia, by to mohlo byť aj pol milióna. Do štátnej kasy sa tak naleje za rok viac ako 14 miliónov eur.

„Štúdia realisticky predpokladá, že nasadením stacionárnych radarov klesne počet nehôd o 10 – 25 %. Z doplňujúcich štatistík v štúdii vyplýva, že celkový počet nehôd na daných úsekoch, z ktorých sa pokles počíta (1 500 ročne), je pravdepodobne nadhodnotený a podľa hrubého odhadu ÚHP (útvar hodnoty za peniaze, pozn. red.) je reálny počet 750 ročne,“ vyplýva z hodnotenia ministerstva financií.

Ako sa uvádza v hodnotení, Slovensko veľmi zaostáva v investovaní do radarov naproti ostatným krajinám. Slovensko má podľa medzinárodných štatistík 20 radarov, ktoré merajú rýchlosť jazdy, pričom v okolitých krajinách je počet značne vyšší.

Polícia za posledných päť rokov vyhodnotila 211 úsekov ako nehodové. Z nich však malo byť len 71 vybavených radarom.

Zdroje: Autoviny.sk, Archív SIU, tvnoviny.sk, Hospodárske noviny

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá