5 kľúčových vecí, na ktoré Slováci pri rozbiehaní biznisu stále zabúdajú
- Chceš uspieť v biznise? To chcú mnohí
- Musíš byť preto o krok ďalej ako tvoja konkurencia
- Na to, aby si bol lepší, či už v online alebo offline biznis prostredí, nemusíš mať vyštudovaný Cambridge
- Niekedy stačí urobiť pár jednoduchých krokov, ktoré tvojmu podnikaniu značne pomôžu
- Chceš uspieť v biznise? To chcú mnohí
- Musíš byť preto o krok ďalej ako tvoja konkurencia
- Na to, aby si bol lepší, či už v online alebo offline biznis prostredí, nemusíš mať vyštudovaný Cambridge
- Niekedy stačí urobiť pár jednoduchých krokov, ktoré tvojmu podnikaniu značne pomôžu
V roku 2017 zaznamenal finančný portál Finstat rekord v počte novovzniknutých firiem za posledné 4 roky. Ich počet sa vyšplhal až na číslo 21 693. Je to dôkaz, že v našej krajine máme množstvo podnikavých Slovákov, ktorí sa neboja vrhnúť do podnikania na „svoje triko“. Uspieť na trhu je však čoraz ťažšie a to najmä v prípade, že chceš preraziť v oblasti, v ktorej už dnes panuje veľký konkurenčný boj.
Napríklad len gastro prevádzok vznikne každý mesiac v Bratislave niekoľko desiatok. No nie malé percento z nich do pár mesiacov skrachuje a zanikne. Preto je dôležité dať si pozor na niekoľko začiatočníckych chýb, ktorým sa dá jednoducho a ľahko vyhnúť.
Kto je tvojím reálnym súperom v biznise?
Ak si naozaj rozhodnutý otvoriť si napríklad svoje nové bistro či burgráreň, na začiatku je kľúčové uvedomiť si, s kým súperíš o zákazníka, tvojho chlebodarcu. V prípade burgrárne tvojou priamou konkurenciou vo finále nie je Mc Donald’s či Burger King, ale niekto úplne iný. Tvojou konkurenciou sú lokálne bistrá a street foody, ktoré majú v ponuke burgre. Už na začiatku kreovania tvojho biznis plánu nepodceňuj Google.
Hľadaj na internete aké firmy sa objavia, ak zadáš do vyhľadávača názov „burger v Bratislave“. Okrem hľadania na internete sa spýtaj aj svojich známych kam zvyknú chodiť na naozaj kvalitný burger a kam by chceli zájsť. Napíš si zoznam najsilnejšej trojice a choď sa pozrieť na vlastné oči do ich prevádzky, ako to u nich funguje, na akej úrovni je ich personál, aké majú menu a ceny.
Aké sú silné stránky tvojej konkurencie?
Keď už vieš, kto sú tvoji konkurenti, je dobré spísať si ich silné stránky. Mnohé z nich môžu byť aj tvojimi silnými stránkami. Môžu napríklad používať lokálne suroviny presne tak ako aj ty. Môžu sa však aj v niečom líšiť. Napríklad ponúkajú sezónne špeciality a robia rozvoz jedla do hodiny.
Ktoré silné stránky tvojich konkurentov sú kľúčové aj pre tvojich zákazníkov?
Snaž sa dostať na tú istú úroveň ako tvoja konkurencia. Niektoré silné stránky tvojich konkurentov otočíš vo svoj prospech jednoducho. Napríklad založenie stránky na sociálnych sieťach, ak ju ešte nemáš. Takto môžeš pridávať lákavé fotky, po ktorých budú všetci hladní. Zároveň to o tvojej značke zvyšuje povedomie.
Z ktorých slabých stránok môžeš ťažiť?
Má tvoja konkurencia neresponzívnu stránku? Používatelia, ktorí si budú chcieť prezrieť web cez mobil počas cesty vlakom, budú rozladení práve takýmto detailom. Počet vyhľadávaní cez mobilný telefón neustále narastá, o turistoch túlajúcich sa mestom, hľadajúc skvelý burger, nehovoriac.
Nemá tvoja konkurencia kompletné údaje v Google My Business? Mapy sú skvelou platformou, na ktorej sa môžeš zobraziť cez kľúčové slová s lokalitou, napr. „najlepšie burgre Bratislava“.
Na akej pozícii vo vyhľadávačoch sa nachádza tvoja firma?
Ponuky tovarov a služieb sú už zväčša porovnateľné. To, čím si získaš zákazníkov na svoju stranu, je okrem tvojho prístupu, hlavne zobrazenie. Snaž sa byť pre hľadané výrazy, resp. kľúčové slová z tvojej oblasti medzi prvými výsledkami. Prvých 5 pozícií totiž získava približne 60 % zo všetkých kliknutí. Zisti, cez aké kľúčové slová sa dostávajú najčastejšie tvoji návštevníci na stránku.
Zvládneš to aj svojpomocne
Svojmu biznisu rozumieš dokonale a ak k tomu pridáš aj znalosti z online sveta, máš vyhraté. Ak nechceš zamestnávať človeka, ktorý sa bude starať o tvoje online aktivity, skús vziať iniciatívu do vlastných rúk.
Existuje na to množstvo nástrojov. Na začiatok je ideálnym nástrojom easySEO od WebSupportu. Celý čas sleduješ troch svojich konkurentov, takže vidíš ako sa pozične umiestňuješ a ako sa jednotlivé zlepšenia oproti konkurencii premietajú priamo do pozície tvojho webu.
EasySEO je založené na princípe postupného zlepšovania. Každý týždeň dostaneš 3 úlohy, ku ktorým je aj sprievodné video, takže sa nemusíš obávať, že niečo nepochopíš. Vytvorenie firemnej facebookovej stránky či umiestnenie adresy prevádzky na Google Maps zvládneš za pár minút. Už prvé kroky ti prinesú zlepšenie.
Na začiatku dostaneš úvodné hodinové školenie od odborníkov, ktorí ti „po lopate“ vysvetlia, ako to celé funguje a čo je konkrétne pre tvoj biznis z online hľadiska najlepšie. Špecialisti ti však budú k dispozícii aj neskôr. Vo finále tak budeš majstrom nielen pre svoju oblasť, ale získaš aj prehľad o trendoch v online svete. A to je v dnešnej dobe mimoriadne veľkou konkurenčnou výhodou.
Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Websupport.