Nvidia láme rekordy, no dvaja tajomní zákazníci držia takmer 40 % tržieb: Analytici varujú investorov pred rizikom

  • Nvidia v tomto týždni prezentovala svoje obchodné výsledky
  • Trhy boli nadšené, kým nenarazili na problém
  • Trhy sa obávajú tajomných klientov spoločnosti
Nvidia tají identitu klientov
  • Nvidia v tomto týždni prezentovala svoje obchodné výsledky
  • Trhy boli nadšené, kým nenarazili na problém
  • Trhy sa obávajú tajomných klientov spoločnosti
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Nvidia v druhom štvrťroku fiškálneho roka 2026 odhalila zaujímavý a pre investorov potenciálne varovný fakt. Dvaja jej najväčší zákazníci tvorili až 39 % celkových tržieb. Podľa podania spoločnosti Komisii pre cenné papiere a burzy (SEC) zákazník A predstavoval 23 % tržieb a zákazník B ďalších 16 %.

Pre porovnanie, v rovnakom štvrťroku pred rokom dvaja najväčší zákazníci prispeli len 14 % a 11 % k celkovým príjmom. To poukazuje na výrazný nárast koncentrácie príjmov, čo má svoje riziká, uvádza CNBC

Nvidia vykazuje dobré výsledky

Tento fakt vyvoláva otázky ohľadom rizika závislosti na niekoľkých veľkých zákazníkoch. Spoločnosť finančne závislá na úzkej skupine partnerov je zraniteľná voči rozhodnutiam týchto firiem, ako sú zmeny kapitálových výdavkov, strategické presuny alebo geopolitické problémy, ktoré by mohli ovplyvniť ich nákupy. Analytici upozorňujú, že bez jasnejšieho pohľadu na plánované kapitálové investície cloudových gigantov v roku 2026 môže byť ťažké predvídať ďalší rast tržieb a ziskov Nvidie. 

Zákazník A a B sú klasifikovaní ako priami zákazníci, teda firmy, ktoré kupujú Nvidia čipy na integráciu do systémov alebo dosiek plošných spojov. Tie následne predávajú ďalším koncovým používateľom alebo poskytovateľom cloudových služieb. Medzi priamymi zákazníkmi môžu byť výrobcovia originálneho dizajnu, ako Foxconn alebo Quanta, ale aj distribútori a systémoví integrátori typu Dell.

Okrem toho Nvidia eviduje aj nepriamych zákazníkov. Medzi nich patria poskytovatelia cloudových služieb, internetové firmy či podniky, ktoré nakupujú systémy od priamych zákazníkov. Dvaja z nepriamych zákazníkov pritom predstavovali viac než 10 % tržieb, väčšinou prostredníctvom zákazníkov A a B.

Identita týchto zákazníkov zostáva utajená, čo pridáva ďalšiu neistotu pre trh. Nvidia síce pravidelne zverejňuje informácie o top zákazníkoch, ale tento krok zvýšil diskusiu o tom, či rast tržieb poháňa niekoľko veľkých klientov. Ide napríklad o Microsoft, Amazon, Google alebo Oracle – či iné veľké technologické či vládne inštitúcie.

Spoločnosť zároveň uviedla, že dopyt po jej systémoch umelej inteligencie zostáva vysoký. A to nielen medzi cloudovými gigantmi, ale aj medzi podnikmi kupujúcimi AI systémy, tzv. neocloudmi, a zahraničnými vládami. Nvidia dokonca očakáva tento rok 20 miliárd dolárov príjmov z tzv. suverénnej umelej inteligencie.

Ďalší vývoj

Generálny riaditeľ Jensen Huang doplnil, že spoločnosť predpokladá celkovú investíciu do infraštruktúry AI vo výške 3–4 bilióny dolárov do konca dekády. Nvidia môže pokryť až 70 % dopytu po dátových centrách. A to nielen prostredníctvom grafických procesorov, ale aj ďalších čipov.

 

Podľa Huanga sa kapitálové výdavky len štyroch najväčších klientov zdvojnásobili za posledné dva roky. To naznačuje obrovskú príležitosť, ale aj riziko vysokého sústredenia príjmov.

 

Zatiaľ čo výsledky Nvidie ukazujú silný rast a vysoký dopyt po jej produktoch, závislosť od dvoch hlavných zákazníkov vytvára riziko koncentrácie, ktoré by mohlo ovplyvniť stabilitu príjmov v prípade zmeny stratégie alebo investičných plánov týchto zákazníkov. Investorom tak zostáva sledovať nielen technologický vývoj, ale aj dynamiku týchto veľkých partnerov.

Čítaj viac z kategórie: Ekonomika

Zdroj: CNBC

Najnovšie videá

Trendové videá