Americký sen sa stal skutočnosťou: Z umývača riadu na majiteľa medzinárodného koncernu – príbeh, ktorý inšpiruje
- Z umývača riadu sa stal majiteľ reťazca, ktorý ho kedysi zamestnával
- Amol Kohli dokázal, že aj vytrvalosť môže zmeniť osud.
- Z umývača riadu sa stal majiteľ reťazca, ktorý ho kedysi zamestnával
- Amol Kohli dokázal, že aj vytrvalosť môže zmeniť osud.
Keď Amol Kohli ako 15-ročný nastúpil v roku 2003 do americkej reštauračnej siete Friendly’s v okolí Philadelphie, chcel si len privyrobiť popri škole. Zarábal približne päť dolárov na hodinu a zastával všetko od roznášania jedál až po umývanie riadu. „Bol som čašník, kuchár, umývač riadu, zmrzlinár – robil som, čo bolo treba,“ spomína Kohli.
O dve desaťročia neskôr sa jeho meno objavilo na opačnej strane výplatnej pásky – ako majiteľa celej siete Friendly’s. V júli 2025 oznámila jeho investičná skupina Legacy Brands International, že odkúpila nielen reťazec Friendly’s, ale aj jeho materskú spoločnosť Brix Holdings a šesť ďalších značiek vrátane Clean Juice, Red Mango, Smoothie Factory + Kitchen či Souper Salad, píše portál CNBC.
Od brigádnika k podnikateľovi
Kohli popri práci vyštudoval financie a marketing na Drexel University, no aj počas štúdia trávil letá v reštaurácii, kde sa učil, ako funguje celý biznis. „Začal som pomáhať niekoľkým franšízantom a zisťoval, čo sa deje po tom, ako sa peniaze dostanú do pokladne – učil som sa o poistení, mzdách, nákladoch na jedlo a podobne,“ hovorí.
Po ukončení štúdia s vyznamenaním v roku 2011 dostal ponuku pracovať vo finančnom sektore, no rozhodol sa zostať v reštauračnom biznise, píše ďalej portál Hindustrial Times. Neskôr prijal pozíciu regionálneho manažéra a potom sa rozhodol prevziať zatvárajúcu sa franšízu.
Investoval približne štvrť milióna dolárov, vrátane úveru, úspor a pomoci od partnerov. „Tak sa začala moja franšízová kariéra. A odvtedy sa to už nezastavilo,“ priznal Kohli, ktorý neskôr vlastnil 31 prevádzok Friendly’s ešte predtým, ako odkúpil celú značku.
Pandémia ako zlomový bod
Cesta na vrchol nebola bez prekážok. Pandémia Covid-19 prudko zasiahla gastropriemysel a Friendly’s sa ocitlo na pokraji krachu. V novembri 2020 spoločnosť požiadala o ochranu pred veriteľmi podľa Chapter 11 a o rok neskôr ju odkúpila texaská skupina Brix Holdings za menej než 2 milióny dolárov.
Kohli, ktorý vtedy riadil desiatky franšíz, vnímal, že reťazec potrebuje nový impulz. V máji 2025 založil vlastnú investičnú spoločnosť Legacy Brands International s jediným cieľom – prevziať Brix Holdings a všetky jej značky.
Financoval ju kombináciou vlastného kapitálu a úverov. „Bola to súhra správnych ľudí, správneho načasovania, viery a dobrej vôle, ktorá sa všetka v ten moment zúročila,“ opísal Kohli.
Podľa zakladateľa Brixu Johna Antioca bol Kohli „ideálnym kandidátom na prevzatie“ – mal dlhoročnú skúsenosť s prevádzkou a dôkladne poznal značku. Dnes vlastní viac než 250 reštaurácií po celých Spojených štátoch.
Vízia značky a nový pohľad na kariéru
Napriek úspechu Kohli stojí pred náročnou úlohou – oživiť značku, ktorá kedysi mala vyše 800 prevádzok, no dnes ich má sotva 100. Inflácia a zmeny v spotrebiteľskom správaní spôsobili pokles návštevnosti reštaurácií, no Kohli verí, že budúcnosť patrí modernizácii.
Plánuje investovať do technológií, ako je vylepšená mobilná aplikácia Friendly’s, digitalizácia služieb či nové programy pre franšízantov. „Niektorí ľudia z môjho manažmentu kedysi umývali riady alebo varili. Toto je jedno z mála odvetví, kde môžete začať úplne odspodu a dopracovať sa až na pozíciu generálneho riaditeľa,“ hovorí Kohli.
Jeho cieľom je ukázať, že práca v gastronómii nemusí byť len prechodná, ale môže sa stať stabilnou kariérou a cestou k finančnej nezávislosti. Sám je príkladom – od stredoškolského brigádnika po predsedu predstavenstva medzinárodného koncernu.

Od čašníka k investorovi
Dnes je Amol Kohli vnímaný ako jeden z najmladších a najúspešnejších podnikateľov v americkom gastropriemysle. Jeho spoločnosť sa zameriava na akvizície a rozvoj škálovateľných franšízových konceptov. Podľa firemného profilu má viac než 15 rokov skúseností ako prevádzkovateľ a franšízor a špecializuje sa na obnovu neúspešných pobočiek a mentorovanie budúcich lídrov.
Jeho filozofia stojí na troch pilieroch: príležitosť, disciplína a ľudskosť. „Chcem, aby ľudia videli, že peniaze a kariéra v gastronómii nemusia byť o prežití, ale o raste. Ak pracujete tvrdo a učíte sa, môžete premeniť prácu v kuchyni na životnú príležitosť,“ uzatvára Kohli.
Z tínedžera s minimálnou mzdou sa stal majiteľom značky, ktorá formovala jeho dospievanie. Jeho príbeh dokazuje, že aj v dobe rýchlych úspechov existujú vízie postavené na vytrvalosti.
Čítaj viac z kategórie: Podnikateľské príbehy
Zdroje: CNBC, Hindustrial Times