Vodičom hrozí pokuta až 5 000 eur. Sused Slovenska chce trestať nadmerný hluk áut
- Polícia začala testovať nový typ radarového zariadenia
- Radar však nemeria rýchlosť, ale hluk vozidiel
- Hlučným autám hrozia pokuty od 500 do 5000 eur
- Polícia začala testovať nový typ radarového zariadenia
- Radar však nemeria rýchlosť, ale hluk vozidiel
- Hlučným autám hrozia pokuty od 500 do 5000 eur
Rakúsko začalo testovať inovatívne zariadenie, ktoré by mohlo navždy zmeniť spôsob kontroly hlučných vozidiel na cestách. Klasický radar na meranie rýchlosti na niektorých úsekoch vymení takzvaný hlukový radar, ktorý dokáže presne zmerať, ako veľmi je tvoje auto hlučné.
Ak máš upravený výfuk alebo alebo vozidlo prekračujúce povolené hlukové limity, v Rakúsku by si už čoskoro mohol dostať mastnú pokutu.
Ako funguje hlukový radar
Zariadenie s názvom „Lärm-Blitzer“ (v preklade hlukový radar) vyvinula výskumná spoločnosť Joanneum Research z rakúskeho Grazu, informuje portál Topspeed.sk. Na prvý pohľad vyzerá nenápadne – ide o malú bielu tabuľu umiestnenú na statíve, ktorá je vybavená citlivým mikrofónom so špeciálnym veterným krytom a kamerou.
Keď okolo zariadenia prejde vozidlo, mikrofón zmeria hladinu hluku a kamera súčasne zaznamená evidenčné číslo. Ak auto prekročí povolenú hladinu hluku, zariadenie okamžite odošle údaje policajnej hliadke, ktorá môže vodiča zastaviť.
Momentálne v pilotnej fáze, ktorá prebieha v Salzburgu, ešte nie je možné udeľovať pokuty priamo na mieste. Vodiči musia byť eskortovaní na kontrolnú stanicu, kde sa vykoná oficiálne meranie.
Do konca roka by malo byť zariadenie nasadené na viacerých miestach po celom meste. Cieľom je pripraviť cestu pre právny rámec, ktorý by umožnil štandardnú celoštátnu prevádzku hlukových radarov a umožniť priame pokutovanie na základe údajov z radarového zariadenia.
Dôvody zavedenia hlukových radarov
Hlavným dôvodom je rastúci problém s nadmerným hlukom v mestách, najmä počas nočných hodín. Doterajší systém kontroly hlučných vozidiel bol časovo aj personálne náročný. Nový radar výrazne zjednodušuje celý proces a umožňuje efektívnejšie potláčať takzvaný „lärmterror“ (hlukový teror) na cestách.
„Začali sme vedecky podporovaný pilotný projekt s radarmi merajúcimi hluk. V Rakúsku sme v tejto oblasti absolútnymi priekopníkmi,“ uviedol pre Kleine Zeitung krajský radca pre dopravu Stefan Schnöll. Podľa jeho slov je cieľom stanoviť jasnú červenú čiaru proti úmyselnému nadmernému hluku v doprave.
Vývoj zariadenia trval viac ako dva roky a stál približne 500 000 eur. Na projekte spolupracovalo ministerstvo vnútra a polícia, pričom pôvodným impulzom bola snaha o zníženie hluku počas tuningových podujatí, ako sú stretnutia GTI a Harley.
Podľa rakúskeho zákona o štátnej bezpečnosti môžu byť vodiči spôsobujúci neprimerane rušivý hluk pokutovaní až do výšky 500 eur. V extrémnych prípadoch môžu sankcie dosiahnuť až 5 000 eur.
Tieto vysoké pokuty majú odradiť vodičov od úprav výfukov a iných modifikácií, ktoré zvyšujú hlučnosť vozidiel nad zákonom povolenú hranicu. V obytných zónach je povolená hladina hluku maximálne 50 decibelov počas dňa a len 35 decibelov v nočných hodinách, uvádza salzburg.orf.at.
Potenciálne rozšírenie do ďalších krajín
Zatiaľ nie sú známe informácie o tom, že by podobný systém plánovala zaviesť aj slovenská polícia. Ak sa však rakúsky pilotný projekt osvedčí, je možné, že sa hlukové radary postupne rozšíria aj do ďalších európskych krajín vrátane Slovenska.
Pre slovenských vodičov, ktorí plánujú cestu do Rakúska, je však dobré vedieť, že ak majú upravené výfuky alebo inak hlučné vozidlá, mohli by v budúcnosti čeliť vysokým pokutám.
Zavedenie hlukových radarov môže výrazne zlepšiť život ľudí v mestách, ktorých v noci budia vytúnované autá s hlučnými výfukmi. Zatiaľ čo doteraz sa polícia zameriavala hlavne na meranie rýchlosti, teraz bude môcť účinnejšie riešiť aj problém s hlukom, ktorý ovplyvňuje bezpečnosť a pohodlie obyvateľov.
Čítaj viac z kategórie: Auto
Zdroje: Topspeed.sk, Kleine Zeitung, salzburg.orf.at