„Robotaxík“ Elona Muska 5-krát lacnejší ako Uber. Nová služba valcuje konkurenciu

  • Tesla spúšťa revolúciu v mestskej doprave
  • V Austine testuje robotaxíky, ktoré môžu zmeniť celý trh
  • Sú totiž až päťkrát lacnejšie ako Uber
Tesla_Cybercab_-_Berlin_2024
  • Tesla spúšťa revolúciu v mestskej doprave
  • V Austine testuje robotaxíky, ktoré môžu zmeniť celý trh
  • Sú totiž až päťkrát lacnejšie ako Uber
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Sociálne siete zaplavili porovnania cien medzi službou Tesla Robotaxi a UberX. Jeden z používateľov siete X, Nic Cruz Patane, zverejnil snímku, ktorá ukazuje, že jazda Teslou stojí len 5,28 dolára, zatiaľ čo UberX za rovnakú trasu účtuje 27,78 dolára. „R.I.P. Uber. Tesla Robotaxi je viac ako päťkrát lacnejšie ako UberX v Austine,“ napísal Patane. 

Tento cenový rozdiel okamžite vyvolal otázky o budúcnosti tradičných taxislužieb. Tesla totiž po rokoch sľubov konečne prináša praktickú ukážku svojho autonómneho systému, ktorý nepotrebuje vodiča ani prepitné.

Podľa denníka El País sa práve Austin stal epicentrom technologickej revolúcie. V tomto meste sídli nielen Tesla, ale aj konkurenčné projekty Waymo od spoločnosti Alphabet (Google) a Uber. Austin tak funguje ako živé laboratórium budúcnosti dopravy – elektrickej, zdieľanej a autonómnej.

Austin ako testovacie pole

Waymo prevádzkuje v Austine flotilu bezvodičových Jaguarov prostredníctvom aplikácie Uber, zatiaľ čo Muskova Tesla pripravuje vlastný systém prevádzky autonómnych vozidiel. „Trh, kde sú ľudia nadšení z nových technológií, je ideálnym miestom na štart,“ povedal pre El País Noah Zych, globálny manažér Uberu pre autonómnu mobilitu.

V súčasnosti je prevádzka autonómnych taxíkov v Texase legálna, čo umožňuje testovanie bez väčších prekážok. Odborníci však upozorňujú, že technologické spoločnosti si úmyselne vyberajú lokality bez zimy a so širokými cestami, aby minimalizovali riziko nehôd. Práve Austin sa tak stal frontovou líniou súboja o to, kto ovládne budúcnosť mobility.

V Európe je situácia však odlišná. Ako uviedol portál InsideEVs ešte v roku 2024, legislatíva stále vyžaduje, aby vodič držal ruky na volante aj v plne autonómnom vozidle. Právny rámec pre takzvané „úroveň 4“ samostatne jazdiace autá zatiaľ nie je jednotne prijatý. Hoci Európska komisia už pripravila technické normy a pravidlá pre testovanie, otázky poistenia, bezpečnosti a zodpovednosti zostávajú otvorené.

Ako informuje Bloomberg, ak spotrebitelia začnú očakávať a vyžadovať autonómne vozidlá, Európa by mala zjednotiť svoje roztriedené predpisy. Dopravné zákony a pravidlá týkajúce sa testovania, zavádzania samoriaditeľných vozidiel a služieb zdieľanej dopravy sa líšia nielen medzi jednotlivými krajinami, ale aj medzi mestami, čo sťažuje firmám využitie údajne jednotného trhu EÚ.

„Je možné školenie, testovanie a možno aj prevádzka autonómnych vozidiel v Pobaltských krajinách alebo v severských štátoch — ale trh nie je dostatočne veľký, aby to dávalo zmysel z hľadiska podnikania,“ povedal Markus Villig, generálny riaditeľ estónskeho ride-hailingového jednorožca Bolt Technology OU. „Potrebujeme veľké mestá.“

Uber v zisku, no ohrozený

Na Slovensku pôsobia platformy Uber a Bolt, ktoré v posledných rokoch zásadne zmenili spôsob, akým ľudia využívajú taxislužby. Podľa agentúry SITA narástol počet jázd v slovenských mestách o desiatky percent ročne.

Zatiaľ čo v Česku sa Uber zameriava na veľké uzly ako pražské letisko, u nás je situácia komplikovanejšia – pôsobí iba v Bratislave a Košiciach, kde sa po prísnej regulácii musel v roku 2018 dočasne stiahnuť z trhu.

V menších mestách prevládol Bolt, ktorý spolupracuje s lokálnymi taxislužbami a dnes funguje až v 17 slovenských lokalitách. Tento model mu umožňuje rozširovať pokrytie rýchlejšie ako Uber. Obe platformy však ťažia z digitalizácie – priniesli fixné ceny, hodnotenie vodičov a vyššiu transparentnosť, čím výrazne zlepšili dôveru cestujúcich.

Ekonomicky sa však tieto služby vyvíjajú rozdielne. Uber celosvetovo dosiahol v roku 2024 rekordný zisk takmer 10 miliárd dolárov, zatiaľ čo estónsky Bolt zostáva v strate 88 miliónov eur. Na Slovensku sú výnosy skromnejšie, keďže menší trh, prísnejšie predpisy a vysoké prevádzkové náklady obmedzujú expanziu. Ak by sa však na trh dostala služba typu Tesla Robotaxi, mohla by tento model úplne rozbiť – autonómne vozidlá bez vodičov by znížili cenu jázd a zmenili spôsob, akým Slováci vnímajú mestskú mobilitu.

„Vďaka robotaxíkom odpadne potreba vodiča, prepitného aj flexibilných zmien. Všetko bude predvídateľné,“ uviedol pre El País viceprezident Uberu Andrew MacDonald.

Budúcnosť dopravy

Kým Tesla zatiaľ prevádzkuje robotaxíky len v Austine, plánuje ich rýchlo rozšíriť aj do ďalších amerických miest a neskôr do Číny, kde už podobné služby fungujú vďaka startupu WeRide. V Európe si však na rozšírenie budeme musieť počkať, keďže právne prostredie je stále zdržanlivejšie.

Ak sa však Muskovej Tesle podarí udržať extrémne nízke ceny, môže to znamenať začiatok konca pre tradičné taxislužby. Autonómne taxíky bez vodičov by mohli úplne zmeniť ekonomiku mestského cestovania – a možno aj spôsob, akým premýšľame o vlastníctve áut.

Čítaj viac z kategórie: Zo sveta

Zdroje: El País, SITA, X, InsideEVs, Bloomberg

Najnovšie videá

Trendové videá