Mladý Slovák vytvoril koncept, vďaka ktorému sa stáva cestovanie vlakom štýlovou záležitosťou
- Mário Nôta je študentom 2. ročníka na VŠVU v Bratislave a už teraz v oblasti dopravného dizajnu navrhuje obdivuhodné koncepty. Momentálne sa vo svojej práci zameriava na novú vylepšenú dopravu spolu s infraštruktúrou a využitím prírodných zdrojov.
- Mário Nôta je študentom 2. ročníka na VŠVU v Bratislave a už teraz v oblasti dopravného dizajnu navrhuje obdivuhodné koncepty. Momentálne sa vo svojej práci zameriava na novú vylepšenú dopravu spolu s infraštruktúrou a využitím prírodných zdrojov.
Projekt nesie názov A.G.T. concept, čo znamená Autonomous Green Train concept, Ide teda o vlak, ktorý využíva predovšetkým „zelenú“ slnečnú energiu a je schopný za pomoci asistentov sám prevážať pasažierov.
foto:behance.net
Máriov projekt by dokázal dať vlakovej doprave nový dych. Pri tvorbe jeho návrhu sa opieral o tri základné body. Chcel využiť priestor medzi diaľnicami, zahrnúť prírodné zdroje energie a znížiť prílev vozidiel do mesta.
Vznášajúci sa vlak plný čistej energie
Ide o autonómny vlak, ktorý využíva hneď dve trate Spodná trať je využívaná na medzimestskú dopravu. Je pritom umiestnená na diaľnici v priestore, ktorý oddeľuje jazdné pruhy.
Vrchná trať sa začína pred mestom a pokračuje až do stanice pričom je zavesená na stĺpoch inšpirovaných prírodou. Obe tieto trate zachytávajú solárnu energiu, ktorá je premieňaná na elektriku. Tá následne smeruje do pohonného systému vlaku, elektromagnetov. Tým, že je vlak odpudzovaný magnetmi, pôsobí akoby sa nad traťou mierne vznášal.
foto:behance.net
Vďaka solárnym panelom pozdĺž celej trati by bolo energie na rozdávanie. Nielenže sa dobije samotný vlak, ale aj elektromobily na diaľnici ako aj tie, ktoré na sebe preváža, prípadne takouto energiou zásobí mesto.
Organický dizajn spojení s bezpečnou jazdou
Dizajn vlaku sa nesie v čistom minimalistickom duchu, aby splynul s modernou architektúrou miest, narozdiel od tratí, ktoré sú organické. Autonómny vlak využíva množstvo asistentov, kvôli bezpečnosti pasažierov, ako napríklad sledovanie okolia (automobilov a chodcov), v prípade nehody tak dokáže včas zastaviť.
foto:behance.net
V bežnej prevádzke sú tieto vlaky „vozne“ 3 nasledované v tesnej blízkosti za sebou, podobne ako funkcia, ktorú využívajú automobily (adaptívny tempomat) prispôsobenie rýchlosti a vzdialenosti na základe vozidla (vlaku) idúceho pred ním. Prvú časť tvorí priestor pre pasažierov na sedenie, ďalšiu časť tvorí jedálenský vlak „vozeň“ a v tretej časti sú prevážané mestské elektromobily, ktoré si môžeš zapožičať, ak sa chceš presúvať po celom meste.
foto:behance.net
Zvoľ si interiér podľa vlastných predstáv
Mário momentálne pracuje na dizajne interiéru tohto super vlaku. Koncept, vízia, je založená na interiéri, ktorý sa dokáže adaptovať na základe požiadaviek pasažierov, ktorí si vďaka aplikácii v mobilnom telefóne, môžu sami nakonfigurovať podľa svojich požiadaviek. Takto by si si napríklad mohol zvoliť typ sedenia.
foto:behance.net
V mobilnej aplikácii má pasažier možnosť pozrieť si vlak z interiéru aj z exteriéru, zvoliť si miesto a konfiguráciu sedenia, pozrieť kde sa vlak nachádza a v poslednej možnosti, zapožičať si malé mestské elektro vozidlo, ktoré vlak preváža a zároveň dobíja, a vďaka ktorému sa pasažier dopraví zo stanice do mesta.
foto:behance.net