„Lietajúci“ vodný taxík testujú na rieke v Európe. Nevydáva zvuk a netvorí oxid uhličitý
- V Paríži, no aj v Miami už prebehol test mini flotily okrídlených plavidiel
- Tie by mali byť v budúcnosti možné si jednoducho objednať aj cez aplikáciu
- V Paríži, no aj v Miami už prebehol test mini flotily okrídlených plavidiel
- Tie by mali byť v budúcnosti možné si jednoducho objednať aj cez aplikáciu
Paríž sa pustil do prvých testov dopravného prostriedku, ktorý je akoby vystrihnutý z filmu o budúcnosti. Ide o plavidlo s názvom Sea Bubble, ktoré disponuje dvoma lyžami a malými turbínami, vďaka ktorým sa kabína dokáže vznášať 50 centimetrov nad hladinou.
Tento vynález sa stal skutočnou atrakciou na rieke Seina, za ktorou sa jednoducho oplatí otočiť. Jej špecifikom je aj to, že spôsobuje nulový zvuk, nulové vlny a nulový oxid uhličitý.
Sea Bubble disponuje nosnými krídlami, ktoré sa nachádzajú pod vodou. Tie pri vyššej rýchlosti vytvárajú vztlak, ktorý nadvihne čln nad hladinu, čím sa zníži odpor vody voči trupu a vďaka tomu môže čln dosahovať vyššie rýchlosti pri rovnakom výkone. Vďaka tomu, že čln nie je priamo v kontakte s hladinou, je jeho stabilita menej ovplyvňovaná vlnami a plavba býva preto pokojnejšia.
Vynálezcom tejto bubliny je nadšenec a moreplavec Anders Bringdal a konštruktér Alain Thébault, ktorý stojí aj za takzvanou hydroptérou.
Tá svojou konštrukciou pripomína plachetnicový katamarán. Práve s ňou už pred ôsmimi rokmi prekonal pomyselnú rýchlostnú hranicu 50 uzlov, čiže približne 92 kilometrov za hodinu.
Na rieke Seina je momentálne povolené plaviť sa maximálnou rýchlosťou do 18 km/h. Konštruktéri Sea Bubble sa však snažia získať povolenie, aby ich taxík mohol po hladine rieky premávať aspoň rýchlosťou 25 km/h, aby si cestujúci plavbu naozaj užili.
Energiu tomuto futuristickému dopravnému prostriedku dodávajú elektrické batérie, dobíjané solárnymi panelmi, takže zároveň ide o ekologickú formu dopravy. V presklennej kabíne sa pritom pohodlne odvezú štyria cestujúci.
Do budúcna by malo byť možné si tento vodný taxík objednať aj prostredníctvom aplikácie ako napríklad Uber. Jedna cesta by pritom mala stáť menej ako 10 libier. Alain Thébault pritom dúfa, že v budúcnosti budú tieto sklolaminátové kapsule napríklad v Dubaji “lietať” aj celkom autonómne, bez vodičov.
S testovaním Sea Bubble by v budúcnosti chcel začať aj Londýn či Ženeva. Cena tohto vynalézu sa v súčasnosti šplhá k sume 140 000 tisíc eur. Mnohí z nás by ho v rámci odbremenenia bratislavskej dopravy zrejme prijali aj na našom Dunaji. Či sa ho však dočkáme aj na Slovensku je zatiaľ len vo hviezdach.
zdroj: seabubbles.fr, leparisien.fr