Jozef Piroško: Už pri zakladaní Starého Otca sme vedeli, že existuje skupina ľudí, ktorým záleží na tom, čo jedia

  • Na začiatku stála myšlienka ponúkať ľuďom v Bratislave kvalitné tradičné slovenské potraviny. Také, aké si pamätajú naši starí rodičia. Dnes je Starý Otec už sieť predajní, kde zákazníci môžu nájsť okolo 450 produktov - všetko od malých a stredných výrobcov.
collagefx
facebook.com
  • Na začiatku stála myšlienka ponúkať ľuďom v Bratislave kvalitné tradičné slovenské potraviny. Také, aké si pamätajú naši starí rodičia. Dnes je Starý Otec už sieť predajní, kde zákazníci môžu nájsť okolo 450 produktov - všetko od malých a stredných výrobcov.

Starý Otec je koncept čisto slovenských potravín. Pôsobíte v Bratislave, kde máte v súčasnosti 12 predajní. Prezraď nám, ako tento koncept vznikal? Prečo ste sa pustili do podnikania v oblasti potravinárstva?

Samotná myšlienka nám napadla zhruba 5 rokov dozadu. Bolo to obdobie, kedy nadnárodné reťazce likvidovali prostredníctvom dovezených potravín často nízkej kvality domácich výrobcov a maloobchodníkov. Ale vedeli sme, že existuje aj skupina ľudí, ktorým záleží na tom, čo jedia a privítali by kvalitné potraviny. A preto sme spravili malý pokus – zohnali sme sedem klasických produktov, ako sa robili kedysi – klasickú šunku (stehno v soli), klobásky, jaterničky, krvavničky, slaninu, tlačenku – vytlačili sme 20-tisíc letákov a pred Veľkou nocou sme ich rozdistribuovali po Bratislave. Letáky sme vytlačili pod značkou Starý Otec – jednak sme chceli jasne zadefinovať príklon k tradícii a jednak starí otcovia boli kedysi „producentmi“ týchto dobrôt. Predali sme asi 700 kíl produktov, čo nás utvrdilo v tom, že o „klasiku“ je stále záujem. A tak vlastne Starý Otec vznikol – začali sme oslovovať malých a stredných, výlučne slovenských, výrobcov, pretože nám bolo od začiatku jasné, že budeme predávať len slovenské produkty. A v máji 2012 sme otvorili v nákupnej galérii Cubicon v Mlynskej doline prvú predajňu.

bryndza

zdroj fotografií: archív Jozef Piroško

V nedávnej minulosti sa Slovensko stalo obeťou mnohých potravinových škandálov, ktoré akoby otvorili tému kvality potravín u nás. Cítiš nejaký posun v nakupovaní potravín u slovenských zákazníkov? Ako hodnotíš kvalitu potravín v supermarketoch?

Určite, za tie štyri roky, čo sme na trhu, sa situácia zmenila – práve aj vďaka tým škandálom si čoraz viac ľudí dáva pozor na to, čo jedia – bohužiaľ aj v tomto prípade hrá svoju úlohu ekonomická situácia. Myslím si, že oveľa viac ľudí by sa stravovalo kvalitnejšie, ak by si to mohli dovoliť. Navyše, vysvetliť rozdiel medzi kvalitnými a „naoko“ kvalitnými potravinami nie je jednoduché. Na to, aby ste videli takpovediac dovnútra, musíte sa touto problematikou zaoberať – a na to ľudia nemajú čas. A práve na to je dobrý Starý Otec – my nepredávame ľuďom druhotriedne produkty. Každý produkt, ktorý u nás kúpite, je vysokej kvality. A ľahko sa to dá overiť.

Na trhu už pôsobíte zopár rokov. Ako by si zhodnotil Vaše doterajšie pôsobenie?

Treba úprimne povedať, že s takým rýchlym nábehom sme nerátali – dvanásť predajní za štyri roky, vlastná mäsovýroba a pekáreň. Vytvorili sme koncept, ktorý sa ukazuje životaschopným, čo nás teší, pretože predávať kvalitné potraviny je skutočne mimoriadne príjemná služba ľuďom. Snažíme sa prevádzkovať typ obchodu bez chytákov na zákazníkov, obchod, kde kvalita má prednosť pred nízkou cenou, obchod, kde nemusíte študovať zloženie malým písmom, obchod, kde nakúpite produkty, ktoré môžete bez obáv konzumovať vy alebo vaše deti, kde každý produkt má svojho konkrétne výrobcu a neskrýva sa za anonym niekde z EÚ. Počet nákupov každoročne stúpa, takže máme pocit, že sa nám to darí, ale rozhodujúce slovo samozrejme musia povedať naši zákazníci.

so

foto: facebook

Vedenie potravín je určite namáhavé. Čo pokladáš za najťažšie? Ako by si zhodnotil náročnosť podnikania v tejto oblasti z hľadiska legislatívy, zákonov a iných nariadení?

Podnikanie na Slovensku je podľa mňa extrémne ťažké a to nielen v potravinárstve. Množstvo rôznych zákonov, nariadení, smerníc, príkazov a pokynov je nekonečné. Nehovoriac o daniach, odvodoch, poplatkoch. O nejakej podpore od štátu sa ti môže len snívať. Spoločnosť so slovenským kapitálom, zamestnávajúca 50 ľudí, predávajúca len slovenské produkty od slovenských dodávateľov nikoho nezaujíma.

Prezraď nám viac o Vašich produktoch. Čo všetko u vás môžeme nájsť?

Dá sa povedať, že okrem ovocia a zeleniny nájdete u Starého Otca kompletný základný sortiment. Medzi najpredávanejšie samozrejme patria mäsové produkty – klobásy, šunky, jaternice, krvavnice, údené mäsá, salámy, paštéty, čerstvé mäso – bravčové, hovädzie, hydinové, ryby alebo mrazená divina, polovica sortimentu je z našej vlastnej mäsovýroby. Potom tu máme pečivo – chlieb, rožky, slané, sladké pečivo a mimoriadne obľúbené produkty špeciálneho pečenia – to znamená produkty, ktoré sú vyrábané v malých objemoch rovnako, ako by ste si ich upiekli doma – mrkvové šatôčky, orechové a makové rožteky, pagáčiky, bryndzovníky. Všetko sú to produkty našej vlastnej pekárne. Z mliečneho sortimentu treba spomenúť široký výber syrov, jogurtov, tradičných syrových výrobkov – nite, korbáčiky, oštiepky, ďalej samozrejme 100% ovčiu nepasterizovanú bryndzu a žinčicu. V sezóne máme aj kozie syry. Z ostatných produktov sú to ovocné šťavy, medy, džemy, cestoviny, sladkosti, pivo, víno, destiláty – v súčasnosti máme asi 450 tovarových položiek, všetky samozrejme slovenského pôvodu.

plnene_rozky

zdroj fotografií: archív Jozef Piroško

Tvrdíte, že máte prísne kritéria na výber dodávateľov. Čo to presne znamená? Čo musí potenciálny dodávateľ splniť, aby ste sa rozhodli s ním spolupracovať? Nachádzate na Slovensku dostatok vhodných dodávateľov?

Každého dodávateľa navštívime predtým, ako od neho začneme niečo brať. Pozrieme sa, ako získava surovinu, spracúva ju, celý proces ako výrobok vzniká. Máme mimoriadne prísne kritéria na to, čo produkt môže obsahovať. Nie každý je ich schopný splniť. Ďalej sa samozrejme musíme dohodnúť na cenách a logistike. Situácia je omnoho lepšia ako pred štyrmi rokmi, ale stále sú komodity, ktoré by sme radi predávali, ale nevieme pre ne zohnať dodávateľa.

V minulosti ste ponúkali aj internetový obchod, čiže si zákazníci mohli objednať tovar online a vy ste im ho následne doručili až domov. Prečo ste túto formu zrušili?

Chceli sme sa 100% sústrediť na naše kamenné predajne. Na to, aby sme internetový obchod poriadne rozbehli, by sme potrebovali viac komunikovať jeho existenciu. Okrem toho sa mu musí niekto venovať a mať nejaký logistický systém. Toto všetko sa nám zdalo príliš nákladné a pracné na to, koľko objednávok chodilo.

Čo robíte preto, aby sa zákazník u Vás cítil príjemne a prípadne sa k Vám vrátil aj ďalší raz?

Predávame mu kvalitný tovar prostredníctvom príjemných ľudí :) To je základ. Nikto sa k tebe nevráti kvôli rustikálnym lustrom alebo peknej farbe steny. Tovar je to, na čom záleží. A musí mu ho predať milý a príjemný človek.

klobasa_jemna

zdroj fotografií: archív Jozef Piroško

Podobných projektov, ako je ten Váš, postupne vzniká čoraz viac. Čo považuješ za Vaše silné stránky, ktoré Vám dokážu zabezpečiť konkurencieschopnosť aj naďalej?

Úplne to najdôležitejšie je mať produkty, aké nemá nikto iný a ktoré sú samozrejme lepšie. Preto máme vlastnú pekáreň a vlastnú mäsovýrobu a radi by sme mali aj vlastnú mliekareň.

Mnohé supermarkety už pozmenili stratégiu a snažia sa prinášať svojím zákazníkom okrem iného aj kvalitné slovenské produkty. Považuješ takéto stratégie nadnárodných reťazcov za hrozbu pre Váš podnik?

Je to skôr snaha zviesť sa na atraktívnej vlne podpory lokálnych producentov. Ale ich samotné myslenie to nezmení. Vždy budú presadzovať najnižšiu cenu, vždy budú hľadať najlacnejších dodávateľov, či už zo Slovenska alebo z inej krajiny. Vo všetkých reklamách počúvaš o slovenských produktoch, láske k Slovensku a podobne, lebo je to teraz moderné. Potom sa pozrieš do regálov a zistíš, že zastúpenie slovenských produktov v hypermarketoch z roka na rok klesá. A to je fakt.

 

Aké marketingové aktivity vykonávate v súčasnosti?

Väčšiu časť marketingového rozpočtu minieme na neadresný roznos letákov v blízkosti našich predajní. Okrem toho sme pred letom začali viac komunikovať na sociálnych sieťach a tu i tam sa zjavíme v tlačených médiách a na billboardoch. V blízkej budúcnosti skúsime otestovať SMS marketing a radi by sme vyťažili viac z merchandisingu..

Aké sú vaše plány do budúcnosti? Plánujete expandovať aj do iných miest na Slovensku prípadne do zahraničia?

Zatiaľ sme sa zameriavali na Bratislavu, ktorá má ešte určite potenciál niekoľkých predajní. Ďalej od Bratislavy je to skôr otázka kúpnej sily obyvateľstva, ale tiež je tam aj ľahšia možnosť dostať sa ku kvalitným produktom napríklad z fariem. Ak by sme sa pohli do zahraničia, tak najskôr asi do Prahy.

aupark1

zdroj fotografií: archív Jozef Piroško

Kde nakupuješ potraviny ty osobne? Dokážeš nakúpiť všetky potraviny u Starého otca alebo zájdeš aj do supermarketov?

Teraz to možno bude znieť tendenčne, ale odkedy sme založili Starého Otca, všetky podstatné suroviny sa snažím nakúpiť tam, lebo poznám ich kvalitu. Samozrejme v hypermarkete nakúpim zeleninu a ovocie, ale keď mám príležitosť, idem radšej na tržnicu. Ale sú veci, ako napríklad šunka, párky alebo čerstvé mäso, ktoré by som v hypermarketoch nikdy nekúpil.

zdroj fotografií: archív Jozef Piroško

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech