Aeromobil: Kľukatá cesta k vytúženému lietajúcemu autu

  • Už predtým, než bratia Wrightovci v roku 1903 skonštruovali a odskúšali prvé lietadlo, existovali vízie o lietajúcich autách. Od prvých neúspešných pokusov sme sa dostali až do bodu, keď máme v roku 2015 konečne sľubný prototyp Aeromobilu. Zo Slovenska.
image_1440541292.jpeg
  • Už predtým, než bratia Wrightovci v roku 1903 skonštruovali a odskúšali prvé lietadlo, existovali vízie o lietajúcich autách. Od prvých neúspešných pokusov sme sa dostali až do bodu, keď máme v roku 2015 konečne sľubný prototyp Aeromobilu. Zo Slovenska.

 

Na Slovensku sa nachádza neskutočné množstvo nadšencov Aerbomobilu a to nás presvedčilo spraviť pekný pohľad do minulosti, ktorá ovplyvnila aj vznik Slovenského supestroja – Aerobmobil. 

 1890

 

1924

 

Prvý sa o to pokúsil John Emory Harriman v roku 1910. Navrhol plány, no svoj dopravný prostriedok nikdy nezložil. A aj keď sa v roku 1928 predpokladalo, že o necelých tridsať rokov už budú zlúčeniny áut a lietadiel bežnou súčasťou dopravnej premávky, prepočítali sa. Prvý, tzv. Arrowbile, vzlietol už v roku 1937, avšak k jemu bežnému užívaniu či rozšíreniu nikdy nedošlo.

 

1928

 

     

1937

 

 

    1927

 

Henry Ford, legendárny automobilový priemyselník, sa v roku 1940 vyjadril jasne: „Skĺbenie lietadla a motorového auta môžme čoskoro očakávať. Vy sa možno smejete, ale je to tak.“ Harry Bruno v roku 1943 zase predpokladal, že oblohu v istom bode ovládnu malé „koptéry“, ktoré budú také bežné, ako v tej dobe bývali bicykle. Zatiaľ sa mu sen nesplnil, ale ktovie – možno raz príde aj na to. Bruno mal dôvod na veľkolepé vízie, pretože práve v tom období, rovnako ako aj počas 50. rokov, zažívali aeromobily veľký boom nápadov, dizajnu a návrhov. Mali však aj veľa nedostatkov.

 

1946

 

 1947 – Nie vždy sa všetko podarí :)

 

Návrh Roberta Fultona bolo hybridné auto-lietadlo, ktorému sa dali striedavo namontovať a odmontovať krídla a chvost lietadla. Práve fakt, že tieto súčiastky museli ostať na letisku kým auto jazdilo po cestách a majitelia sa po ne vždy museli vracať, bolo veľmi nepraktické. Aeromobil Theodora P. Halla, ConVairCar, vyšiel v modeloch 116 a 118, záujem o ne bol ale nízky, a tak Hall celý program zabalil.

 

1966

 

Najväčšími prekážkami aeromobilov boli doteraz veľké náklady, ich otázna bezpečnosť, otravný hluk, či obrovské množstvo minutého paliva. Aj keď boli aeromobily v istom bode schopné vzlietať a zosadať vertikálne (podobne ako helikoptéry), a teda nepotrebovali veľké letiskové dráhy, nevyriešilo to ich početné nedostatky. Uvidíme, ako sa s nimi popasujú tvorcovia slovenského aeromobilu a či sa vízie o bežne užívanom lietajúcom aute v najbližších rokoch, poprípade desaťročiach, naplnia. V každom prípade si treba uvedomiť jedno, Aeromobil nebude nikdy masovým produktom, akým chce byť Tesla, no byť trend-setterom v určitom segmente je oveľa lepšie ako byť trend-follower. 

 

 

2014 – Slovensko 

Zdroj: Mashable

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech