Výživový poradca: Ako vďaka rybím konzervám naštartovať imunitný systém

  • V časoch pandémie nakupujeme viac ako inokedy
  • Dá sa však nakupovať s rozvahou a ešte k tomu aj zdravo
 srcset
Ilustračný obrázok (unsplash.com)
  • V časoch pandémie nakupujeme viac ako inokedy
  • Dá sa však nakupovať s rozvahou a ešte k tomu aj zdravo

Každá zmienka o sprísnení opatrení voľného pohybu osôb či karantény v ľuďoch vyvoláva nepokoj a ďalšiu vlnu nákupnej horúčky. Z regálov predajní potravín mizne predovšetkým múka, ryža, cestoviny a konzervy. Výživoví poradcovia sa zhodnú na tom, že to je jedna z najnešťastnejších volieb vôbec.

Myslíme na výživovú hodnotu?

Mnohokrát ani nie. Potraviny, ktoré možno driemu aj v tvojej poličke samy o sebe nemajú takmer žiadnu výživovú hodnotu a sú to, teda až na mäsové konzervy, takmer čisté a ešte lepšie povedané, rafinované sacharidy. Nadmerný prísun týchto látok potláča funkciu imunitného systému, ktorú chce mať určite teraz každý človek naštartovanú na turbo výkon.

Ani mäsové konzervy tento profil povzbudivo nevylepšia. Je známym faktom, že spracované mäsové výrobky, paštéty a údeniny sú jednými z najhorších potravín podporujúcich vznik diatebu druhého typu. Bielkoviny telo v boji proti obávanej viróze kľúčovo potrebuje, a teda kým máš možnosť kupovať čisté, menej tučné mäso, prevažne morčacie, králičie, hovädzie, prípadne kuracie, rob tak.

Časť nespotrebovaného mäsa stále môžeš dať do mrazničky. Ďalšie boxy v mrazničke prenechaj rybám. Zdravé a plné vhodných vitamínov sú tresky, divoké lososy, makrely a tuniaky. Ich mimoriadny obsah protizápalovo pôsobiacich omega-3 mastných kyselín podporuje mozog a nervovú sústavu preťaženú stresom posledných dní.

zdroj: unsplash.com

Odborníci však radia, že základom je nepanikáriť a zachovať si rozvahu za každých okolností. Nákupy bez zmyslu sú to najhoršie, čo môžeš urobiť nielen pre svoju psychiku, ale aj pre zdravie.

Existujú však konzervy, ktoré by odporučil aj výživový poradca. „To sú rybičky ako napríklad sardinky či tuniaky, a to najmä ak ich nájdete vo vlastnej šťave. Medzi ďalšie priaznivo pôsobiacie konzervy patria tiež paradajky či paradajkové passaty. Sú z nich nielen skvelé paradajkové polievky či omáčky, ale podusíte či upečiete s nimi mäso zdravým stredomorským spôsobom s množstvom sušených byliniek ako je rozmarín, tymian, oregano či bazalka. V takomto jedle samozrejme bude dobre chutiť aj u nás toľko obľúbený cesnak či cibuľa, ktoré vydržia dlho v špajze a zvlášť v časoch hroziacich vírusových epidémií s nimi nešetríme,“ odporúča Štěpánka Kutišová, výživová poradkyňa Naturhouse.

Čítaj aj >> Tieto potraviny prežijú všetko, aj apokalypsu. Skoro všetky sa radia k zdravej výžive 

Vitamíny na imunitu

Tvoja imunita sa nezaobíde bez množstva podporných vitamínov, takže kým môžeš, vyberaj všetky druhy citrusov, jabĺk, hrušiek, šalátov, čerstvých bylín vrátane medvedieho cesnaku, zeleru, brokolice, reďkoviek, kalerábu a ďalších. Doma nakúpenú zeleninu a ovocie môžeš podrobiť dezinfekčnej a detoxikačnej kúre v roztoku s jedlou sódou, čo je postup, ktorý ti aj v časoch po akútnej infekčnej vlne pomôže znížiť množstvo pesticídov z bežnej produkcie.

Obzvlášť dlho vydrží sortiment koreňovej zeleniny. Oprášiť môžeš techniky z dôb minulých.

Takže napríklad ešte moji rodičia jednoducho vzali debničku, do ktorej nasypali piesok a do piesku ,,zasadili“ úrodu mrkvy, petržlenu, repy a zeleru zo záhradky. Piesok sa občas zvlhčil a postupne sa z neho zelenina vyťahovala podľa potreby,“ píše Renata Fajtejsková.

Samostatnú kapitolu tvorí výroba kvasenej či kyslej zeleniny, ktorá navyše obohatí našu črevnú mikroflóru, a tým tak budovanie imunitnej obrany podporí.

Kyslá kapusta je super spôsob, akým imunitu posilníš s určitosťou. „Ak máme tú možnosť, v menších prevádzkach lokálnych potravín či menších predajniach zeleniny, nakúpime dostatočnú zásobu nepasterizovanej kyslej kapusty, alebo si ju dokonca vyrobíme. Má dostatok vlákniny a probiotických baktérií uľahčujúcich zažívanie tak, aby sme si ho mohli pridať na tanier v okamihu, keď by nám dochádzala zásoba čerstvej zeleniny,“ odporúča Štěpánka Kutišová, výživová poradkyňa Naturhouse.

Nemáš čerstvé? Nič to!

Môžeš sa tiež poistiť zásobou vrecúšok s mrazenou zeleninou. Aj ovocie je možné zakúpiť predpripravené na výrobu domáceho smoothie v niekoľkých variáciách. Super sú aj orechy a rôzne semienka.

Netreba zabúdať ani na dostatočnú zásobu kvalitného olivového či avokádového oleja ale aj kokosového oleja.

Čítaj aj >> Parmezán aj suchá šunka. To všetko v tvojej komore vydrží mesiace. Pod touto podmienkou

Aj prílohy a sacharidy môžu byť zdravé. Bolo by však dobré, aby z regálov mizli skôr vrecúška so šošovicou a fazuľou a spolu s nimi zdravé korenie, ktoré ich prípravu vhodne podčiarkne, ako je kurkuma, zázvor, sušené bylinky a ďalšie.

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplash.com)

Vhodným prílohovým jedlom sú aj varené zemiaky. Skvelou voľbou je pohánka, quinoa, bulgur alebo kuskus.

Namiesto bežných cestovín môžeme siahnuť po cestovinách z červenej šošovice, alebo tzv. sklenených rezancoch z fazuliek mungo, ktoré nájdeš v predajniach ázijských potravín. Hodiť sa môže aj krabicové balenie nesíreného kokosového mlieka. A ak budeš mať šťastie, nezabudni na veľkú porciu fermentovaného kimči či sušené sladké drievko, z ktorého môžeš uvariť antivírusovo pôsobiaci čaj.

Nezabúdaj na korenie. Mletá rímska rasca či koriander, zmesi karí či karí pást, všetko sú to superzdravé dochucovadlá. Nezaberú veľa miesta, vydržia dlho a hlavne prospievajú zdraviu. A o to teraz ide najviac.

Zdroje: TS, goodhousekeeping.com

Najnovšie video