App Store Optimization alebo ako zviditeľniť svoju aplikáciu

Hype.sk: Roman Majerský / 9. júna 2015 / Lifehacking

Život mobilnej aplikácie začína v hlavách developerov alebo ideamakerov a pri troche šťastia pokračuje v mobilných zariadeniach užívateľov. Kým sa tam však dostane, strávia nad vývojom developeri, dizajnéri, copywriteri a marketéri celé noci.

 

Stačí ale appku nakódiť, nadizajnovať, otextovať a vypustiť ju do sveta? Ak nevytvárate hardcore indie softvér pre ostrieľaných app-vyhľadávačov, App Store Optimization je nevyhnutným krokom.

 

Čo je to ASO

V krátkosti, App Store Optimization (ASO) je SEO mobilných aplikácií. Tak isto ako pri optimalizácii vyhľadávania webového obsahu, aj ASO slúži na získanie lepšej pozície vo vyhľadávaní, logicky však v app store. Pre mobilné aplikácie je ASO dôležitejšie než SEO. V Hype sa často stretávame s klientmi, ktorí vôbec netušia, že ASO existuje. Spoliehajú sa na PPC reklamy, komunikáciu na sociálnych sieťach a mylne aj na SEO. Mylne, lebo podľa prieskumu Forrester Research až 63% nových aplikácii je objavených v Apple store a 58% v Google Play. Na druhej pozícii v rebríčku je word of mouth. Ak vás ale ľudia nenájdu v app storoch, ako vás môžu odporúčať svojim známym? :)


(Zdroj: StatisticBrain )

 

Pri počte stiahnutých aplikácii za rok 2014 a ziskoch app storov by bola škoda nepozbierať si aspoň omrvinky z koláča, a to všetko kvôli tomu, že ste neoptimalizovali vyhľadávanie svojej aplikácie.

 

 

 

Ako zlepšiť pozíciu appky

Tak ako SEO, aj ASO má svoje on-page a off-page ekvivalenty, metadata. On-metadata sú názov aplikácie, popis, tagy, ikona aplikácie. Už optimalizácia on-metadát vám zlepší pozíciu, vďaka čomu môžete zlepšiť off-metada, ktoré nemáte tak úplne v rukách vy ani váš tím. Sú to hodnotenia a recenzie aplikácie. Čím viac stiahnutí, tým väčšia šanca, že vás užívateľ ohodnotí a vy získate v app store lepšiu pozíciu. A aby ste to trochu pushli, môžete využiť aj Apptentive, CRM systém pre mobilné aplikácie.

 

Slovo je kľúč k úspechu

Základom on-metada optimalizácie sú kľúčové slová. Na základe nich môžete upraviť názov aplikácie v app store, popis, tagy. Odrážať sa však musíte od reálnych dát, najvyhľadávanejších slov v app storoch. K dispozícii je množstvo toolov, ktoré vám pomôžu trackovať tzv. trending words. Jedným z nich je Keywordtool.io, s ktorým môžete vyhľadávať kľúčové slová priamo v app store, no search volumes zistíte až v PRO účte.

 

 

Outsourcovať či nie?

Martin Palšovič z Pixel Federation odporúča riešiť ASO interne. To má však svoje pre aj proti. Tak ako SEO, aj zle realizované ASO nielenže nepomôže, dokonca zhorší výsledky. Hlavným dôvodom, prečo riešiť optimalizáciu interne, je jej dlhodobosť. Nestačí totiž optimalizovať výsledky vyhľadávania raz za pol roka. Aby malo ASO zmysel, musíte pružne reagovať na zákaznícke trendy, trackovať kľúčové slová, poznať svoju cieľovú skupinu a prispôsobovať sa jej.

Ak sa rozhodnete pre externého odborníka, mali by ste spolupracovať dlhodobo a nespoliehať sa na mesačné ASO audity. Pravidelné stretnutia, prechádzanie trendových kľúčových slov a analýzy trafficu – bez nich by ASO outsourcing nemal zmysel.

 

Zistite viac o App Store Optimization

Zozbierali sme pár zdrojov, z ktorých sa o ASO dozviete viac. Nespravia z vás instantných odborníkov, ale aspoň získate prehľad o tom, čo marketingu vašej appky môže chýbať.

 

App Store SEO: The Inbound Marketer’s Guide to Mobile

App Store Optimization – A Crucial Piece of the Mobile App Marketing Puzzle

The Ultimate Guide To App Store Optimization In 2015

App Store Optimization in 9 Steps

Our Best App Store Optimization and Marketing Tips

 

Gabriel Machuret, ASO guru, ponúka na svojej stránke free e-book ASO Bible. Ako v ňom sám píše, nie je perfektný a momentálne nie je ani úplne up-to-date, ale odhalí vám niektoré zákutia optimalizácie. Na Amazone si môžete kúpiť Machuretovu aktuálnejšiu verziu.

 

 

Ak to s ASO myslíte skutočne vážne, určite si spravte aj FREE kurz od SensorTower – ASO Academy. Alebo nám dajte vedieť v Hype a prediskutujeme to pri šálke kávy na našej terase. :)

Pridať komentár (0)