Atanas Raykov z Viberu: Toto môžeme čakať od textovacích aplikácii v budúcnosti

  • Chatovacie aplikácie používame takmer ustavične
  • V niektorých krajinách ich však využívajú na ďaleko viac ako len posielanie správ
  • Napríklad v Číne cez ne môžeš používať rôzne služby
  • V budúcnosti to možno čaká aj nás
zdroj: Viber
  • Chatovacie aplikácie používame takmer ustavične
  • V niektorých krajinách ich však využívajú na ďaleko viac ako len posielanie správ
  • Napríklad v Číne cez ne môžeš používať rôzne služby
  • V budúcnosti to možno čaká aj nás

Technológie sa exponenciálne vyvíjajú a u komunikačných platformách to platí dvojnásobne. V niektorých krajinách sa chatovacie aplikácie používajú nie len na komunikáciu, ale aj na vybavovanie každodenných záležitostí, ako sú nákupy či platenie účtov. O budúcnosti a smerovaní komunikačných aplikácií sme hovorili so šéfom Business Development CIS, CEE & MENA pre Viber Atanasom Raykovomo. Povedal nám, čo môžeme očakávať v budúcnosti, akým výzvam firmy čelia či ako sa vysporiadali ako firma s všeobecným nariadením o ochrane údajov známym aj ako GDPR.

Ako sa momentálne darí Viberu na svetovom a európskom trhu v porovnaní s konkurenciou ako je WhatsApp či Telegram? 

Tento rok sa nám podarilo prekonať hranicu jednej miliardy používateľov z celého sveta. Máme viacero zdrojov, vrátane nezávislých, ktoré ukazujú, že Viber je tretia najpoužívanejšia aplikácia na posielanie správ. V niektorých krajinách sme dokonca na prvom mieste. Ak sa na to pozrieme z hľadiska dlhodobého vývoja na niektorých trhoch, tak v každej krajine sa výber zúži na dvoch maximálne troch hráčov na trhu, ktorí si okolo seba vybudujú ekosystém služieb a používateľov.  Vo viac ako 30 krajinách sme lídrom na trhu a v ďalších krajinách sme trhovo na druhom či treťom mieste. Slovensko je napríklad jedna z týchto krajín. Tu sme trhovou „dvojkou“ a veríme, že tu máme priestor na rast. Preto chceme na Slovensku vynaložiť väčšiu snahu s týmto cieľom. 

Je skvelé počuť, že má niekto záujem o náš slovenský trh. Vidíte nejaké zmeny na trhu? Prechádzajú ľudia povedzme z Telegramu na vašu platformu, lebo ponúkate lepšie možnosti?

Už párkrát si spomenul Telegram, ktorý do zoznamu konkurentov nerátam. Skôr dominuje v rusky hovoriacich krajinách, kde má aj väčší trhový podiel. Na stredoeurópskom a východoeurópskom až taký trhový podiel nemá. Keď sa pozriete cielene na všeobecné publikum, na vytváranie projektov určené pre nich alebo integráciu pre bežného slovenského alebo bulharského alebo poľského používateľa, nie je to smer, v rámci ktorého môžete mať dostatok vplyvu alebo možností sa realizovať. Pozrime sa na služby, ktoré ponúka Facebook Messenger alebo WhatsApp. Na všetky mal vplyv škandál s firmou Cambridge Analytica. Dôvera v služby tejto firmy upadla, taktiež utrpelo aj meno firmy. Tým pádom vidíme zvýšený záujem o službu Viber, či už je to príchodom nových používateľov, či zvýšenou aktivitou už existujúcich. Na Slovensku tiež evidujeme zvýšený rast používateľov našej platformy. Ďalší z dôvodov prečo sa chceme sústrediť na slovenský trh a schopnosť sa rýchlo a efektívne prispôsobiť novým trendom. Zároveň je tu veľa talentovaných ľudí, ktorí by mohli u nás pracovať na rôznych projektoch, ako je umelá inteligencia či chatbot. To sú témy, o ktoré má Viber veľký záujem. 

Spomenul si škandál Facebooku, ktorý sa týkal Cambridge Analytica. EÚ na to reagovala obmedzeniami a reguláciami. Myslíš si že takéto obmedzenia majú vplyv aj na chatovacie aplikácie a aj na Viber?

Záleží od prístupu firmy. Pozri sa napríklad GDPR, horúca téma posledných mesiacov a zároveň aj najznámejší príklad regulácie. Zaviesť GDPR u nás bolo veľmi jednoduché, len sme vytvorili informačnú stránku s textom. Čo sa týka architektúry aplikácie, do nej sme zasahovať absolútne nemuseli a dokonca sme ani nemuseli riešiť, ako budeme spracovávať dáta, keďže spôsob, akým pristupujeme k bezpečnosti sme vyriešili už pred viac ako 2 rokmi. V rámci ochrany osobných údajov sme nechceli uchovávať dáta a nechceli sme ich mať pokope bez toho, aby o tom používateľ vedel. Všetky tieto princípy ochrany údajov mal Viber skôr, než sa o GDPR vôbec začalo zavádzať a regulovať v EÚ. 

Princípy GDPR dokonca aplikujeme aj na trhoch ktoré sú mimo EÚ, vlastne na všetkých trhoch kde pôsobíme. Ponúkame rovnaký prístup všade s garanciou, že k vašim údajom nemá prístup nikto, vrátane Viberu, vlády alebo informačných služieb. Nikto nemá prístup k čo i len jednému kúsku obsahu, ktorý je zdieľaný cez Viber, či už sa jedná o správy, fotky alebo telefonáty. My neukladáme údaje na cloudové úložiská alebo kdekoľvek inde. To znamená, že je takmer nemožné získať dáta, aj keby niekto objavil superpočítač z budúcnosti, nepodarí sa mu získať dáta, alebo zlomiť náš bezpečnostný algoritmus. Takéto kroky sme robili od začiatku, aby sme sa chránili pred zásahom vlády, ale tiež aby sme chránili našich používateľov. Používajú Viber na odosielanie osobných správ, obrázkov svojich detí a pod., prípadne na výmenu informácii o podnikaní. Vždy ide o citlivé informácie, ktoré potrebujú ochranu.

Máte vlastnú technológiu, ktorá sa stará o end-to-end šifrovanie správ?

Nevytvárame si vlastné šifrovacie štandardy, pretože to v roku 2018 nemusíme robiť. Používame end-to-end šifrovanie, ktoré používajú spoločnosti ako Signal, ktorá je známa svojou bezpečnosťou, takže v podstate používame rovnaký typ technológie. V Izraeli, ktorá je jednou z popredných krajín, pokiaľ ide o kybernetickú bezpečnost a kybernetickú ochranu, máme veľmi silné vývojové centrum. V podstate boli naše algoritmy a naše šifrovanie verejne zdieľané a prešli sme mnohými penetračnými testami a bezpečnostnými auditmi od finančných inštitúcií, s ktorými spolupracujeme.

Viber je vlastne jedinou platformou na zasielanie správ, ktorá v regióne strednej a východnej Európy aktívne poskytuje bankové služby prostredníctvom svojej chatovacej aplikácie. Existujú banky, ktoré cez nás dodávajú svoje PIN kódy, alebo svojim zákazníkom posielajú potvrdenia o transakčných údajoch. To sú veľmi citlivé informácie, ktoré sa posielajú prostredníctvom Viberu. Viete, v prípade, že banka prijme takéto rozhodnutie, je to pravdepodobne najlepší dôkaz, ktorý môžem vášmu publiku poskytnúť o tom, ako vážne berieme bezpečnosť a koľko testov a rozhovorov sme mali s inštitúciami ako sú Reiffeisen či Unicredit.

Myslíš, si že podobné služby prídu v blízkej budúcnosti aj na Slovensko? Budeme cez Viber posielať aj takéto informácie?

Áno, veľa z našich bankových zákazníkov patrí medzi lídrov na slovenskom trhu. Spolupracujeme s nimi na úrovni ústredia, aby sme vedeli tieto služby sprostredkovať na nových trhoch. Myslím si, že v roku 2019 veľa zo služieb, ktoré sú dostupné v regióne, bude uvedených aj na slovenský trh.

Čo si myslíš o tom, že viac služieb bude ponúkaných cez chatovacie aplikácie. Napríklad v Číne si cez WeChat môžeš vybaviť takmer čokoľvek od kúpy lístku na MHD až po platbu účtov za elektrinu? Myslíš, že niečo podobné bude aj v EÚ alebo je spotrebiteľské správanie úplne odlišné?

Myslím si, že spotrebitelia sú si podobní a majú podobné potreby. Chcú mať jednoduché miesto, kde môžu robiť veci veľmi rýchlo, bezpečne a pohodlne. Na tom je potrebné pracovať. Pravdepodobne je dobrý nápad povedať niečo o Viber rodine, alebo lepšie povedané o Rakuten rodine. Je málo známym faktom, že Viber je súčasťou skupiny Rakuten. Tá je najvýznamnejšou japonskou fintechovou spoločnosťou. V skupine je viac ako 140 spoločností, ktoré sú roztrúsené po celom svete, polovica z nich sú startupy, ktoré Rakuten kúpil v priebehu niekoľkých rokov. Má mnoho investícií a menšinových podielov v internetových spoločnostiach, napríklad 20% podiel v spoločnosti Pinterest. Taktiež má podiely v Lyfte, konkurenta Uberu a v spoločnosti Careem a v mnohých ďalších, ktoré sa zaoberajú elektronickým obchodom a dodávkami potravín a služieb.

Rakuten je jediná virtuálna, čisto online banka v Japonsku, má veľký podiel klientov a jeden z najväčších obratov. Má centrá výskumu a vývoja vo viac ako 10 krajinách, vrátane Silicon Valley, Japonska, Singapuru, Škandinávie atď. Víziou Rakutenu je, aby bol Viber spojovacím článkom pre všetky tieto API a všetky tieto služby. Plánujeme rozšíriť našu API knižnicu na tieto služby pre rôzne trhy, takže v určitom okamihu poskytneme platobnú platformu aj slovenským firmám. Alebo budeme poskytovať sadu nástrojov pre elektronický obchod, aby ste mohli prepojiť svoj obchod s Viberom. To je, samozrejme, svetlá budúcnosť, v EÚ je to komplexnejšie. Dôvodom, prečo nikto nevyriešil tento problém, je, že Európa nie je jednotným trhom ako v Číne, kde máme 1,4 miliárd zákazníkov, v ktorých je všetko, čo používajú z hľadiska nariadení rovnaké. 

Aký bol minulý rok pre Viber, čo sa týka tržieb? Bol to jeden z lepších rokov alebo jeho najlepší rok?

Čo sa týka obratov, tento rok bol pre Viber najlepší v jeho histórii. Podarilo sa nám značne zvýšiť naše tržby. Nemôžem ti však prezradiť presné číslo, ale čo ti môžem povedať je, že sme zvýšili naše tržby niekoľkonásobne oproti minulému roku. Vďačíme za to najmä, našej rastúcej používateľskej základni. Zároveň sa nám darí prepájať firmy a zákazníkov tým, že vytvárame nové komunikačné formáty či reklamné služby, ktoré nie sú vtieravé a nekazia zážitok z používania našej aplikácie. Takýto prístup poskytuje obom stranám možnosť spolu komunikovať cez Viber, za poskytované služby už potom samozrejme platí firma.