Dag Daniš: Progresivizmus je náboženstvo, tak ako fašizmus či komunizmus

Plavíš sa a na brehu horí ľudské telo, vedľa toho stojí krava. India je šialená

Šéfredaktor Denníka N Kostolný: Moja duša sa nedá kúpiť Pentou

Boj medzi virtuálnou a rozšírenou realitou. Ktorá technológia bude dominovať?

  • Aj keď virtuálna realita a rozšírená realita v nejakej forme existovali po celé desaťročia, len nedávno si získali pozornosť väčších más ľudí.
tonystark_ironman
  • Aj keď virtuálna realita a rozšírená realita v nejakej forme existovali po celé desaťročia, len nedávno si získali pozornosť väčších más ľudí.

Virtuálna realita sa teraz poriadne rozbehla a jej obsah a pokroky v hardvéri je vzrušujúce sledovať. Či už ide o akčné kamery pre virtuálnu realitu alebo nedávno vydaný, veľmi drahý Oculus Rift, rôznu novú techniku pre virtuálnu realitu vidíme čoraz viac.

social-vr-featured-chris

V krátkom čase urobili tvorcovia obsahu virtuálnej reality niekoľko ohromujúcich pokrokov. Filmové štúdiá, herné spoločnosti a mediálne organizácie skúšajú, ako túto vychytávku využiť čo najlepšie. Virtuálna realita získa počas tohto roka prevahu, ale je pravdepodobné, že rozšírená realita sa stane dominantnou technológiou v našom každodennom živote.

 

Virtuálna realita získa najbližšie roky prevahu pre jej obsah a „wau“ efekt

The New York Times nedávno rozoslali viac ako jeden milión Google Cardboardov predplatiteľom. YouTube a Facebook umožňujú zažiť virtuálnu realitu on-line, prostredníctvom digitálnych videoprehrávačov. Všetko sa pomaly ale isto zlaďuje, aby virtuálna realita mohla udrieť tento rok naplno.

VR je jediným prostriedkom, ktorý zaručuje, že sa užívateľ bude kompletne sústrediť na obsah. Nedá sa pozerať mimo, nemôžeš si počas jej pozerania skontrolovať e-mail alebo správy a nemôžeš sa pozrieť, čo je nové na dákej sociálnej sieti. Je to najviac pohlcujúci spôsob, akým možno rozprávať príbeh, pretože kvôli tomu, čo sa deje v headsete, cítiš niečo v hlave, srdci a bruchu.

maxresdefault

Ale najväčšia prednosť virtuálnej reality je tiež jej najväčšou slabinou. Pohlcujúci charakter virtuálnej reality bráni používateľom v interakcii s okolím. Vytrhne ich zo skutočnej reality. Nemôžu chodiť a vidieť, čo je vedľa nich, pozerať sa ľuďom do očí alebo čítať niečiu reč tela. Je to účinný spôsob, ako zažiť obsah, ale nie je praktická pre interakciu v reálnom svete.

A v tom spočíva hlavný problém s virtuálnou realitou. Obsah je kráľom, o tom niet pochýb, a poskytovanie pôsobivých zážitkov je svätý grál v reklame. Ale z virtuálnej reality sa nikdy nestane neškodná súčasť nášho každodenného života.

original7

Rozšírená realita pre skutočný svet

Rozšírená realita pridáva kontextuálnu vrstvu informácií k našim zážitkom v reálnom čase. Takúto budúcnosť už predpovedali filmy ako Avatar, Minority Report, Iron Man, Wall-E a ešte kopa ďalších a vyzerá to tak, že sa to stane už čoskoro skutočnosťou.

Rozšírená realita má však problémy s realizáciou. Väčšinou z nej ľudia majú divný pocit a zatiaľ je príliš „umelá“. Napríklad Google Glass ukázal niektoré inovatívne aplikácie, ktoré ale zlyhali, pretože hardvér a technológie boli príliš všeobecné a nezameriavali sa poriadne na problém, ktorý sa spotrebiteľ snažil vyriešiť.

google-glass-in-a-car-1200x675

Napriek tomu vyzerá budúcnosť pre rozšírenú realitu stále sľubne a vďaka niekoľkým veľkým tech spoločnostiam pracujúcim na svojich produktoch sa jej už čoskoro dočkáme. Pokiaľ sa nič nezmení, prvá implementácia príde od Microsoftu. Vydanie sady pre vývojárov je naplánované  na začiatok tohto roku. Ale svoje snahy netaja ani ostatní giganti. Google napríklad investoval do spoločnosti s názvom Magic Leap, ktorej technológia vyžaruje laserové lúče do dúhovky diváka pre zobrazenie virtuálnej reality. Táto technológia teraz znie šialene, ale možno sa jedného dňa stane bežnou vecou.

Virtuálna a rozšírená realita robia divy s naším často nudným svetom – rozšírená realita ju zlepšuje, zatiaľ čo virtuálna realita nás od nej odvádza, čo je dôvod prečo sa v ďalších rokoch tá druhá z nich bude drať do popredia, sľubujúc nové možnosti pre obchodníkov a vymoženosti pre spotrebiteľov. Predsalen, koľko ľudí by ti skočilo na frázu: „Chceš uniknúť z tohto sveta?“

microsoft-hololens-displays-minecraft-3D-printing

zdroj: techcrunch.com

Najnovšie video

Najnovší podcast

Plavíš sa a na brehu horí ľudské telo, vedľa toho stojí krava. India je šialená

Najnovšie