Bratia Lackovci priniesli do Košíc kúsok Mexika: „Večer si u nás bez rezervácie často nesadnete, a to nie je na východe bežné“

  • La Hacienda je úspešný gastronomický koncept, ktorý priniesol do Košíc autentickú mexickú kuchyňu a zážitkový servis
  • Reštaurácia je súčasťou Precise Group, ktorá rozvíja viacero gastroznačiek
Mexická reštaurácia v Košiciach
La Hacienda/Tomáš Lacko Archív/La Hacienda
  • La Hacienda je úspešný gastronomický koncept, ktorý priniesol do Košíc autentickú mexickú kuchyňu a zážitkový servis
  • Reštaurácia je súčasťou Precise Group, ktorá rozvíja viacero gastroznačiek

La Hacienda nie je len ďalšia tematická reštaurácia, ale strategicky postavený gastronomický koncept, ktorý vypĺňa dieru na trhu východného Slovenska. V čase, keď slovenský gastrosegment čelí silnej konkurencii aj zmenám v spotrebiteľskom správaní, sa jej zakladateľom podarilo priniesť do Košíc autentickú mexickú kuchyňu, ktorá si rýchlo našla svoje publikum.

Vďaka silnému zázemiu, kvalitnému servisu a dôrazu na zážitok patrí dnes La Hacienda medzi najvyťaženejšie podniky v meste.

La Hacienda sa nachádza na Mäsiarskej ulici v Košiciach. Reštaurácia je otvorená od nedele do štvrtka od 11.00 h do 23.00 h a v piatok a sobotu od 11.00 h do polnoci.

V článku nám spolumajiteľ Daniel Lacko spolu s generálnou manažérkou Michaelou Masloviakovou priblížili podnikateľské začiatky a prezradili, ako sa do Košíc podarilo priniesť chute Mexika.

Na začiatok priznávajú, že štart biznisu v gastronómii môže byť lákavý, no zároveň náročný. Dôležité je mať od začiatku prehľad o ekonomickej stránke podnikania a dobre premyslený biznis model. 

Daniel Lacko mladým podnikateľom odkazuje, aby na začiatku pozerali na ekonomickú stránku podnikania. „Veľa začínajúcich podnikateľov má nápady, drive, ale nemá prepracovaný samotný biznis model, čo je vec, na ktorej celé podnikanie môže skončiť.  Druhou veľmi dôležitou vecou je tím a výber ľudí, s ktorými pracujeme. Tím, ktorý máte na prevádzke, tvorí samotnú atmosféru podniku a je to prvý kontakt s vaším hosťom. Je veľmi dôležité, aký dojem si hosť z návštevy odnesie.“ 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by La Hacienda Košice (@lahaciendakosice)

Od nápadu k realizácii: Vznik La Haciendy

Reštaurácia La Hacienda vznikla v roku 2019 a je súčasťou gastroskupiny Precise Group, ktorú v Košiciach založili bratia Daniel a Tomáš Lackovci. Ich spoločnosť stojí za viacerými gastronomickými konceptmi, medzi ktoré patria firemné kantíny, cukrárenská výroba, delivery kitchen a cateringové služby.

Dôvod vzniku reštaurácie bol jasný – priniesť do Košíc autentickú mexickú kuchyňu, ktorá v meste dovtedy chýbala. „La Haciendu sme s mojimi partnermi otvorili na jeseň 2019, pred piatimi rokmi. Košice sú mesto, v ktorom žijeme a podnikáme, a preto boli jasnou voľbou. Hlavným impulzom bolo, že v Košiciach chýbala mexická reštaurácia, a preto sme sem chceli priniesť kúsok Mexika a netradičnej kuchyne,“ povedal pre Startitup spolumajiteľ Daniel Lacko. 

„Veľký dôraz kladieme na výber a tréning našich kolegov, aby naši hostia dostali kvalitný servis. Tieto faktory sa spájajú do toho, že vo večerných hodinách si u nás často bez rezervácie nesadnete, čo je na západe bežné, ale v Košiciach sme jeden z mála takýchto podnikov,“ dodal. 

Majitelia reštauráciu financovali z existujúcich podnikateľských aktivít, keďže, ako sme spomínali vyššie, nešlo o ich prvý projekt v oblasti gastra. Len pár mesiacov po otvorení La Haciendy zasiahla krajinu prvá vlna pandémie. Napriek nepriaznivej situácii sa reštaurácia dokázala rýchlo prispôsobiť a zvládnuť toto obdobie aj vďaka zázemiu v Precise Group.

La Hacienda: Mexiko v srdci Košíc

Druhou veľkou výzvou bolo presvedčiť košických zákazníkov, že mexická kuchyňa je kvalitná. „Dodnes od ľudí počúvame, že sa k nám boja chodiť, lebo u nás sú všetky jedlá pikantné. Samozrejme, to nie je pravda a naše recepty sme prispôsobili európskym chutiam. Väčšina našich jedál nie je vôbec pikantná.“

Inflácia a neustále rastúce ceny potravín a služieb zasiahli aj La Haciendu. Daniel Lacko hovorí, že inflácia a rast cien potravín, ale aj ostatných služieb ich ovplyvňuje už niekoľko rokov. „Samozrejme, že sme sa za tie roky nevyhli zvyšovaniu cien. Primárne však s kolegami hľadáme cesty, ako pracovať efektívnejšie alebo nakupovať suroviny lacnejšie, aby sme nemuseli všetko zdražovanie premietnuť do konečných cien pre našich hostí. Pozeráme sa tiež na využívanie moderných technológií, či už pri varení alebo v iných procesoch v rámci reštaurácie, aby sme boli efektívnejší a šetrili náklady.“

Marketingové stratégie 

Marketing v La Haciende stojí na premyslenej kombinácii viacerých nástrojov. Kľúčovú rolu zohráva aktívna komunikácia na sociálnych sieťach, kde informujú o aktuálnych novinkách, špeciálnych podujatiach a sezónnych špecialitách. Nechýbajú ani cielené kampane, ktoré podporujú návštevnosť počas konkrétnych eventov.

„V La Haciende neustále prinášame nové zážitky – od sezónnych špecialít cez tematické dni, ako je napríklad Margarita Day, až po celovečerné eventy,“ odpovedala Michaela Lešková z marketingového oddelenia Precise Group.  

„Máme veľmi šikovný tím kolegov, či už v kuchyni alebo za barom. Kuchári a barmani sledujú trendy a snažia sa ich zakomponovať do nášho lístka. Často sa stane, že u nás dostanete drink, ktorý bežne poznáte, ale so zaujímavým mexickým twistom,“ informoval Daniel.

Mexiko v Košiciach

Aj keď je Mexiko od Slovenska vzdialené tisíce kilometrov, v centre Košíc si môžeš pochutnať na chutných fajitas či rôznych tortilách. „Pre nových zákazníkov by sme odporúčali vyskúšať naše fajitas zo sviečkovice. Ide o rozpálenú panvičku, na ktorej sa nachádza jemne marinované, nakrájané mäso v kombinácii s čerstvou zeleninou. Táto špecialita sa podáva s teplými tortilami, ktoré dopĺňajú chuť a vôňu jedla. Jedlo je ideálne na zdieľanie. Fajitas vás svojou chuťou prenesú priamo do horúceho Mexika a vytvoria pocit, akoby ste sa ocitli v srdci exotickej kuchyne,“ informovala generálna manažérka Michaela Masloviaková.

Doplnila, že v ponuke majú aj vegetariánske jedlá a rôzne úpravy, ktoré vyhovujú zákazníkom s potravinovými intoleranciami.

„Korenie, tomatillos, poblano papriky, čili, avokádo, agáve – tieto ingrediencie sú často neoddeliteľnou súčasťou mexickej kuchyne a veľmi populárne aj v mnohých krajinách mimo Mexika. Majú silný vplyv na medzinárodnú kulinársku scénu, obzvlášť v oblasti korenín a pikantných chutí. Práve preto si tieto ingrediencie nechávame dovážať priamo z Mexika,“ informuje Michaela.

Ako informujú aj na oficiálnej stránke, ceny jedál sa pohybujú v rozpätí približne od 4 do 60 eur v závislosti od ingrediencií a jedál, ktoré si vyberieš.

Niektoré tradičné mexické jedlá sa do ponuky reštaurácie nedostali najmä pre odlišnosti v stravovacích zvyklostiach a dostupnosti surovín. Ide napríklad o chapulines – vyprážané kobylky či iné druhy hmyzu, ktoré sú v Európe považované skôr za kuriozitu ako bežnú súčasť jedálneho lístka.

„Ďalšou surovinou, ktorá nie je na Slovensku rozšírená, je kozie mäso. Keďže konzumácia kozieho mäsa nemá na Slovensku výraznú tradíciu a slovenské kuchyne ho takmer vôbec nevyužívajú, nemáme ho zaradené ani my vo svojom jedálničku.“ 

Čítajte viac z kategórie: Food biznis

Najnovšie videá

Trendové videá