Čo robiť, keď sa tvojmu startupu nedarí alebo stagnuješ

  • Predtým, než sa rozhodneš vzdať to, mal by si si zanalyzovať tieto veci.
cover
  • Predtým, než sa rozhodneš vzdať to, mal by si si zanalyzovať tieto veci.

Budovanie startupu je skutočne ťažké, obzvlášť ak niečo zakladáš prvý raz. Nielen, že máš na starosti viacero funkcií naraz, si tiež plne zodpovedný vzostup a pád tvojej spoločnosti. A to je vec, za ktorú zodpovedáš 24 hodín denne, 7 dní v týždni, aj dávno potom, ako si odišiel z kancelárie.

Pokiaľ nemáš k dispozícii záchranný kapitál, tvojim hlavným cieľom je získať profit čím skôr to je možné. Ale čo ak je tvoj nárast pomalší ako si predpovedal a veci nejdú podľa plánu?

Why_Not_Get_A_Degree

 

Jednoduchým riešením je vzdať sa. Vrátiť všetko, čo ostalo tvojim investorom, zdieľať zlé novinky s tvojim tímom a rozpustiť spoločnosť. Alternatívou je urobiť analýzu tvojho biznisu a pokúsiť sa identifikovať, prečo sa veci nehýbu takým tempom, ako si si naplánoval.

 

Startupy by sa mali vzdať až potom ako si úplne vyčerpal svoje možnosti a nemôžeš zarobiť ani o trochu viac peňazí. Cash je totiž krvou pre startup, ktorý vytvára predprofit, čiže zbiera financie prvotne na to, aby vôbec mohol fungovať a preto je na začiatku možné robiť len dve veci: získať viac zákazníkov alebo znížiť svoje náklady.

Tu sú veci, ktoré môžeš analyzovať v nádeji, že zistíš príčinu pomalšieho rastu tvojej spoločnosti.

man-people-space-desk-large

 

Zapadnúť do škáry produkt-trh

Zvyčajne trvá niekoľko rokov, kým nájdeš to, čo pasuje do škáry medzi porudkt-trh, čiže niečo, čo trh potrebuje a je to dobrým a kvalitným produktom. Na začiatku možno nájdeš niečo približné, čo sa zdá ako dobrý nápad a získa ti to niekoľko tisícok zákazníkov, pokiaľ však chceš ako spoločnosť rásť, potrebuješ nájsť presný balans medzi týmito dvomi rovinami. To znamená, že musíš svoj produkt upravovať tak často, ako sa len dá na základe feedbacku od zákazníkov a svojej vízie.

Sean Ellis prichádza s teóriou o tomto zapadnutí, ktorá sa pýta dve veci: ako často sa návštevníci stávajú aj zákazníkmi a aká veľká je miera ich odchodov od tvojho produktu? Ak sa tieto počty zvyšujú, niečo robíš správne. Ak sa nehýbu alebo znižujú, začína problém.

Ak nezískavaš záujemcov alebo strácaš zákazníkov, pýtaš sa ich prečo? Nebudú schopní dať ti odpoveď, ale ak dokážeš identifikovať vzorové chovanie v relevantnej skupine, ktorá sa skladá z ľudí, ktorí vyzerajú ako tvoji typickí zákazníci, môžeš použiť ich feedback na postupné zlepšenie tvojho produktu a budúcej skúsenosti zákazníkov.

2

 

Naberanie nových užívateľov vs. Zážitok z nákupu

Ak je tvojim produktom softvér, naberanie nových zamestnancov ti môže pomôcť alebo ťa zničiť. Ak máš e-shop alebo predávaš tovar, všetko je o zážitku z nákupu.

Keď niekto nájde tvoj produkt je pre nich jednoduché stať sa užívateľom? Máš prednastavené všetky kroky tak, aby sa zákazník nemusel namáhať a získal len čistý benefit?

Predtým, ako dotiahneš do detailov naberanie nových užívateľov, sústreď sa na výskum a rozvoj.  Samotné fungovanie produktu/aplikácie je síce dôležité, ale pokiaľ si ľudia nezvyknú na tvoj produkt, fungovanie ti nepomôže.

3

Či už predávaš veci online alebo v obchode, aký zákaznícky servis poskytujú tvoji zamestnanci? Ak to nestojí za veľa, zákazníci odídu a kúpia si produkt doma cez Amazon. V maloobchode potrebuješ vedieť, prečo si odlišný a previazať to so zážitkom z nákupu. Si lacnejší? Tak ponúkni cenovú záruku. Si lepší? Ponúkni vrtenie tovaru do 365 dní. Si exkluzívny? Nechaj zákazníkov, aby sa pridali na čakaciu listinu, aby mohli uskutočniť nákup.

 

Cena

Väčšina startupov nastavuje ceny nesprávne.  Pozrú sa na cenu svojej konkurencie a okopírujú ich, poprípade nastavia cenu trochu nižšie, čo im poskytne výhodu oproti iným. Na začiatok to nie je zlé, avšak správnym prístupom by bolo, ak by si zákazníkov nechal platiť toľko, na koľko chcú daný produkt ohodnotiť.

Pokiaľ je zvyšovanie ceny prevedené správne, je to jeden z najrýchlejších nástrojov na zvýšenie tvojho príjmu. Cena musí samozrejme zodpovedať hodnote tvojho produktu a očakávaní zákazníkov, ktorým predávaš.

4

 

Výplaty

Najvyššou finančnou položkou v tvojom startupe budú vždy výplaty a hneď tesne za nimi nájom. Ak analyzuješ svoje výdavky na počet zamestnancov, môžeš ušetriť nemalé peniaze a tým znížiť celkové náklady, čo ti pomôže získať viac času, kým sa dopracuješ k tomu, aby si mal profit z predaja.

Preskúmaj svojich zamestnancov, ktorí sú kritickí voči zdokonaľovaniu tvojho produktu a užívateľskému zážitku a porovnaj ich s tými, ktorí sa na to pozerajú menej skepticky. Môžeš outsorcovať, zazmluvniť alebo eliminovať tých nekritických? Ak áno, koľko by ti to ušetrilo?

Pokiaľ máš menší tím, skús pouvažovať nad co-workingom, môžeš kontaktovať napríklad bratislavský Impact Hub.

scissors-893152_960_720

 

Marketingové výdavky

Jedna z najväčších startupových pascí je to, že minieš na kampaň rovnaké množstvo peňazí, ako tvoja známejšia konkurencia. Čiže ak oni investujú do reklám na Facebooku X množstvo peňazí mesačne, mal by si investovať rovnakú čiastku aj ty.

V skutočnosti to tak nie je. Pokiaľ je iná značka na trhu dlhšie, má určite lepšie zmapovanú svoju cieľovú skupinu, takže presne vedia, akú čiastku a kam investovať, aby sa dostali k najlepšej prognóze rastu. Ak sa im podarilo získať viac peňazí, alebo ty si na trhu nový, budú ťa predbiehať, pretože bojujete o zákazníkov na rovnakej pôde. Preto by si ich mal získať čím skôr a o ziskovosť sa starať neskôr. Preto Uber zarába miliardy dolárov, zabral si zákazníkov a Lyft, indické Didi Kuaidi, ani žiadna iná appka nemá proti nemu šancu.

uber-e1409870159455-1940x1089

Ak je tvoj priemerný príjem za zákazníka 100 dolárov a ich 5000, nikdy nebudeš schopný dosiahnuť ich efektivitu marketingových investícií. Je veľmi dôležité priebežne sledovať tvoje výdavky na marketingový kanál, ktorý si zvolíš a jeho efektivitu a tiež sledovať samotný testovací kanál pred úplným spustením. Investuj 30 dní a časť výdavkov do testovacieho marketingového kanálu a môžeš ušetriť veľké peniaze pred investovaním na nevýkonnú vec.

 

„Quality of leads“

Týmto pojmom sa označuje spôsob, akým dosiahneš to, aby si získal a udržal si zákazníkov.  Záleží na ňom viac ako na samotnom obsahu. S dobrým rozpočtom a múdrym nápadom na súťaž môžeš získať tisíce návštevníkov tvojej stránky denne, ale v skutočnosti záleží len na tých, ktorí budú aj platiť.

Čiže ak máš rozpočet na marketing 10000 dolárov, dáva väčší zmysel rozbehnúť štyri kampane cez rôzne kanály, pričom do každej investuješ 2500 dolárov a môžeš sledovať, ktorý kanál je najúčinnejší.

Oplatí sa popremýšľať aj nad tým, ako dlho trvá, kým sa ti investícia do marketingu vráti. Je to kratšia doba ak 12 mesiacov? Ak nie, bolo by ozaj drahé a pravdepodobne zbytočné investovať do tejto kampane aj naďalej.

5

 

Referencie

Vieš čo to znamená NPS? Net promoter score – meria a posudzuje lojalitu zákazníka voči tvojej značke, produktom alebo servisu. Ak nevieš, aké je NPS u tvojich zákazníkov, začni sa pýtať. Skvelé NPS znamená dobré referencie, ktoré môžu naštartovať nový biznis. Zákazníci, ktorí budú referovať, budú milovať tvoj produkt a posúvať ho ďalej svojim priateľom a tak začína virálny koeficient.

Ak máš NPS nanič, tiež je to výborné. Zisti, prečo tvoji existujúci zákazníci nie sú uspokojení a rýchlo to naprav. Je stratou peňazí investovať do nových zákazníkov, keď sú tí existujúci frustrovaní, zjednodušene musíš opraviť dieru v kýbli, kým do neho naleješ ďalšiu vodu.

The new Galaxy S6, right, and S6 Edge are displayed during a Samsung Galaxy Unpacked 2015 event on the eve of this week’s Mobile World Congress wireless show in Barcelona, Spain, Sunday, March 1, 2015, unveiling a new phone that ditches its signature plastic design for metal and glass. The South Korean phone manufacturer also unveiled a premium model with a display that curves around the edges. (AP Photo/Manu Fernandez)

Zdroj: medium.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK