Depresiu si liečila koníčkom, ktorý prerástol do multimiliónového biznisu

Alexandra Dulaková / 21. novembra 2015 / Lifehacking

Mladá američanka, Annie Lawless, ktorá ešte nemá ani tridsať, pred pár rokmi trpela depresiou. Rozhodla sa preto pre radikálnu zmenu životného štýlu. Štúdium práva zabalila a postupne rozbehla startup, ktorý sa venoval zdravej strave a vysoko výživným prírodným šťavám. Dnes je z neho fenomén známy po celej krajine, o ktorý sa trhajú Coca-Cola aj Goldman Sachs.

 

Pochádza z rodiny právnikov, a preto bolo štúdium práva automatickou voľbou. Lenže aj napriek rodinnému vplyvu na škole nebola spokojná a prejavili sa klasické známky depresie – Annie nemala chuť ani motiváciu ráno vstať z postele, bola hlboko nešťastná, a aj keď sa jej na predmetoch darilo, nič z toho ju nenapĺňalo. Pociťovala prázdnotu, akú dovtedy nepoznala. Skľučujúce dno, na ktoré v mladom veku dopadla, ju dohnalo až k radikálnemu rozhodnutiu so štúdiom úplne prestať a pokúsiť sa nájsť niečo, čo ju bude robiť sťastou. Nasledujúce mesiace si niečo také našla. 

 

 

Po napĺňajúcu aktivitu nemusela chodiť ďaleko. Vždy fandila zdravej strave a keďže bola odmalička celiatička, musela sa dlhšiu dobu vynájsť s alternatívnymi produktmi, receptami a najmä zdravými jedlami, ktoré by jej neškodili. Už dlhšiu dobu väčšinu živín a vitamínov konzumovala prostredníctvom čerstvo tlačených studených štiav a džúsov, ktorých výživové hodnoty počas spracovávania neboli znehodnotené. Boli tak plné vitamínov, minerálov a enzýmov, ktoré naše telo vždy s radosťou uvíta. Po spiknutí so známym, Ericom Ethansom, jej malý projekt začal naberať kontúry malého biznisu. Potraviny najskôr nakupovali v bežných obchodoch, džúsy pripravovali sami a predávali ich kamarátom a známym, ktorí spolu s Annie a Ericom navštevovali hodiny jógy v tom istom klube. Keď sa známi začali zmieňovať svojim známym, rodine a kamarátom, klientela sa postupne rozrastala, a to až do takých rozmerov, že Annie začalo byť jasné, aký veľký potenciál jej biznis má. S malým personálom a obmedzenými možnosťami už nedokázala vyhovieť dopytu zákazníkov. Zhodou okolností bol manžel jednej zákazníčky úspešným podnikateľom a poznal zakladateľa a CEO spoločnosti NIKA Water, ktorá stopercentný výťažok z predaja svojej fľaškovej minerálnej vody venuje na ochranu a čistenie svetových vodných zdrojov. V tejto konštelácii sa Annie stala svedkom toho, ako jej koníček získal nové meno a tvár – Suja.

 

Annie mala od začiatku veľmi jasnú víziu, od ktorej nemienila upustiť: jej produkty museli byť organické, nebyť nijako geneticky modifikované a museli byť čerstvé, aby pre zákazníkov vždy predstavovali plnohodnotnú výživovú dávku. Keďže bola odhodlaná distribúciu svojich produktov posunúť na národnú úroveň, potrebovala vyriešiť problém trvanlivosti. Pôvodný spôsob, netepelné odšťavovanie, produkty udržalo čerstvé len tri dni, čo bolo žalostne málo a stačilo len na lokálnu distribúciu. Potom natrafili na spôsob HPP, teda vysoko-tlakového procesovania, ktoré neznehodnocovalo výživové hodnoty, presne tak ako ich predošlý spôsob, a zároveň eliminoval možnosť kontaminovania baktériami. Trvanlivosť sa predĺžila na tridsať dní a veľkoplošnej donáške už nič nestálo v ceste.

 

 

Po veľkom počiatočnom úspechu Suja po roku existencie uviedla na trh líniu Whole Foods, ktorá sa špecializuje na zdravé stravovanie a ponúka napríklad vegánsku, vegetariánsku, bezlepkovú, či bezlaktózovú stravu. Okrem džúsov, organických potravín a špeciálnych dietárnych produktov ponúkajú aj cateringové služby pre rôzne príležitosti. Zákazníkom na oficiálnej stránke radia, ako sa zdravo stravovať, školia ich o výhodách stravy šetriacej životné prostredie a ponúkajú aj rôzne recepty na skúšku. Annie a jej firma sa teda v Amerike stala jednou z mnohých, ktoré týmto spôsobom podporujú osvetu v oblasti potravín, vedú ľudí k zdravšiemu životnému štýlu a všetko sa snažia robiť tak, aby čo najmenej utrpeli prírodné zdroje.

Svojim úsilím dosiahla ročný obrat 80-90 miliónov dolárov. Pri týchto cifrách sa o ňu začali zaujímať aj veľké mená a tento rok prišlo aj na veľké zmeny vo vlastníctve spoločnosti. Coca-Cole predali 30 percent podielu za 90 miliónov dolárov, čo im otvorilo dvere k hromadnému odkupovaniu surovín za nižšie ceny, prístup k väčším produkčným priestorom a značnému uľahčeniu národnej distribúcie. Ďalších 20 percent spoločnosti predali sieti investičných bánk, Goldman Sachs, za 60 miliónov dolárov. Aj vďaka týmto transakciám má dnes Soja trhovú hodnotu 300 miliónov dolárov. 

 

 

Napriek svojmu nízkemu veku má Annie priestor na rozdávanie rád a pre všetkých, ktorí majú podobné ambície, aké k obrovskému biznisu doviedli ju, má tri zásadné rady: 

 

1. Láska víťazí nad strachom

Aj keď to znie ako patetické klišé, Annie tým naráža na fakt, že s odchodom z právnickej školy váhala kvôli strachu. Celá jej rodina sa venovala právu a ona sa bála, že ich sklame a že nakoniec zlyhá. Nakoniec sa ale pod tlakom neustupujúcej depresie predsa len rozhodla pre niečo, čo milovala – zdravú výživu. A preto radí: ak sa venujete napríklad korporátnej práci, ktorá vás nenapĺňa a zároveň máte konkrétnu predstavu o tom, čo by ste chceli robiť, skúste sa zamyslieť nad tým, čo vás v neuspokojivej práci drží. Je to strach zo zlyhania projektu, z finančného bankrotu, alebo osobného zlyhania? Keď vraj pomenujete svoju hlavnú brzdu, môžete s ňou začať pracovať v prospech toho, čo milujete a čo vás bude napĺňať. Annie mala nápad, ktorý sa v kalifornskom podnebí rýchlo ujal. Mal potenciál zabodovať, a preto aj uspela vo veľkom štýle. 

 

Jej štavám ochotne robia reklamu aj modelky Victoria’s Secret

 

 

2. Počúvaj, čo sa ti snaží povedať tvoje telo

Samotná depresia bola znakom toho, že Annie právne prostredie nevyhovovalo. Aj keď veľmi chcela, nenašla sa v ňom a necítila sa štastne. Vďaka tejto skúsenosti presvedčene tvrdí, že naše telo dobre vie, čo je pre nás dobré a čo nie. Ak jednoducho trpíte nevysvetliteľnými ťažkosťami, na ktoré neexistuje diagnóza a ktorých príčina je neidentifikovateľná, možno to je práve pracovným alebo študijným nasadením, ktoré vám nevyhovuje. V takom prípade je najlepšie zhodnotiť svoje možnosti a poprípade uvažovať nad niečim novým. 

 

3. Krok po kroku

Keď Annie náhle opustila školu, neurobila to s úmyslom rozbehnúť národný biznis s miliónovými obratmi. Urobila to preto, lebo sa snažila zachrániť svoje zdravie. Začala celkom jednoduchými krokmi, ktoré postupne s pomocou tých správnych ľudí prerástli do väčších rozmerov, než kedy očakávala. Sama tvrdí, že rast jej firmy bol liek pre jej dušu a navrátil jej sebavedomie, ktoré počas štúdia a ťažšieho psychického obdobia stratila. Dnes ľuďom radí, nech kľudne postupujú malými krôčikmi, ale nech to robia so srdcom a s úprimným presvedčením. 

 

Okrem spoločnosti má Annie aj vlastný blog Blawnde, kde sa pravidelne delí o rady ohľadom zdravého životného štýlu.

 

Zdroj: Inc

Pridať komentár (0)