Dunajbus zisk neprinesie, je však „daňou“ za odľahčenie dopravy
- Lodná doprava po Dunaji sa finančne asi nevyplatí
- Bude to však cena za odľahčenie automobilovej dopravy
- Lodná doprava po Dunaji sa finančne asi nevyplatí
- Bude to však cena za odľahčenie automobilovej dopravy
Vodnú dopravu na Dunaji by mal byť na starosti existujúci dopravný podnik. Lode by sa mali plaviť primárne po trase Šamorín – Bratislava.
Ako informovala tlačová agentúra TASR, vyplýva to z materiálu Informácia o príprave podmienok pre zriadenie národného dopravcu vo vnútrozemskej vodnej doprave v podmienkach Slovenskej republiky z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR, ktorý v stredu na rokovaní vzal na vedomie vládny kabinet.
Odporúčanou možnosťou zriadenia národného vodného dopravcu je poverenie existujúceho podniku, a to napriek tomu, že je to spojené so záporným hospodárskym výsledkom a bol by odkázaný na dotácie z verejnej správy. Verejná osobná vodná doprava by však podľa predkladacej správy mala zlepšiť kvalitu a komfort cestujúcich primárne na úseku Šamorín – Bratislava, s navrhovanými zastávkami Šamorín, Hamuliakovo, Bratislava-Eurovea a Bratislava-Most SNP.
Odhadované príjmy by ani v prípade maximálneho využitia kapacít plavidiel nedosiahli podľa MDV úroveň nákladov. Výnosy by pritom v ťažko realizovateľnom variante mohli dosiahnuť 3,6 milióna eur ročne. Najmä by to prispelo k odľahčeniu automobilovej dopravy z tohto smeru.
„Pravdepodobný výnos pritom bude len zlomkom tohto maximálneho potenciálneho výnosu. Z uvedeného vyplývajú nepriaznivé odhadované podnikovo-hospodárske výsledky,“ podotýka rezort dopravy v predkladacej správe.
Podľa MDV je v súčasnosti problematické vyčísliť aj množtvo množstvo potenciálnych sprievodných efektov. Jedná sa napríklad o dopad pre miestnu ekonomiku, životné prostredie, údržbu dopravnej infraštruktúry a kvalitu života.
Najväčšiu časť nákladov by mali tvoriť náklady na palivo, osobné náklady, odpisy a náklady na údržbu. „Suma ročných nákladov sa odhaduje na približne 4,8 milióna eur pri pohone plavidiel na motorovú naftu a započítaní plnej výšky odpisov do nákladov. Pri pohone plavidiel na dieselelektrický pohon by ročné náklady dosahovali približne 3,6 milióna eur,“ konštatuje sa v predkladacej správe.
Dopyt v oboch smeroch bol zároveň odhadnutý na 351.000 cestujúcich ročne pri vyššej cene cestovného 1,90 eura a 573.000 cestujúcich ročne pri nízkej cene cestovného v hodnote do jedného eura.
Zdroj: TASR