Ekológom sa zdá nástup elektromobility pomalý. Na BMW a ďalších podávajú žalobu, hovoria o porušovaní základných práv

  • Automobilky čelia obrovským výzvam
  • Tlačia ich emisné limity pod hrozbou vysokých pokút a viaceré krajiny im oznamujú, že za niekoľko rokov končia s predajom nových spaľovacích áut
  • Niektorí hovoria o priveľkom a rýchlom tlaku, doslova o nútení k zmene. Iným to pripadá málo a podávajú žalobu
BMW hybrid
Unsplash/ Saumya Rastogi a Marc Heckner
  • Automobilky čelia obrovským výzvam
  • Tlačia ich emisné limity pod hrozbou vysokých pokút a viaceré krajiny im oznamujú, že za niekoľko rokov končia s predajom nových spaľovacích áut
  • Niektorí hovoria o priveľkom a rýchlom tlaku, doslova o nútení k zmene. Iným to pripadá málo a podávajú žalobu

To, že spaľovákom postupne odzváňa, si už musia pripustiť aj tí, ktorí si to ešte donedávna nevedeli ani predstaviť.

Takmer každý mesiac sa objavujú nové správy, ktoré tento koniec ohlasujú. Napríklad o krajinách, ktoré už oznámili definitívny koniec predaja nových spaľovacích vozidiel, alebo o emisných cieľoch a krokoch, ktoré si určili jednotlivé krajiny, spoločenstvá, ale aj veľké firmy.

K tomu si ešte pridajme správy o rekordných dotáciách na elektromobily v niektorých krajinách, ako napríklad v Nemecku, či, naopak, zdražovanie benzínu i samotných spaľovákov, aké cielene predviedli Holanďania.

Potom niet sa čo čudovať, že sa každý rok ohlasujú nové rekordy predaja elektromobilov s výraznými skokmi oproti predchádzajúcim rekordom.

Všetko to spoločne ukazuje jeden smer, ktorým sú automobilky tlačené, či sa im to páči alebo nie.

Dodržiavanie stanovených limitov CO2 pod hrozbou vysokých pokút narobilo viacerým z nich problémy. Niektoré sa teda museli pustiť do niečo, s čím doposiaľ nemali príliš skúsenosť, čo sa občas aj plne prejavilo na ich vozidlách.

Spomeňme si na problémy BMW, ktoré vlani muselo svojich zákazníkov hromadne varovať, aby si svoje nové hybridy nenabíjali. Mohlo by to byť totiž to posledné, čo v živote urobia.

Chyba nastala pri ich výrobe, keď sa do akumulátora niektorých z nich dostali zatiaľ nešpecifikované častice, ktoré pri nabíjaní môžu spôsobiť skrat, vznietenie a následne výbuch,“ venovali sme sa tejto téme minulý rok.

Bavorská automobilka sa taktiež pridala k výzvam iných spoločností a oznámila, že do roku 2030 chce znížiť svoju emisnú stopu o 40%. Zahŕňať to má „prevádzku automobilky, výrobu i likvidačnú činnosť.“

sídlo bmw
zdroj: TASR/AP Photo/Matthias Schrader, File

Niektorým sa to však zdá málo a žiadajú od Bavorov ešte viac, oveľa viac, a nielen od nich.

Nemecká ekologická organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Súdnou cestou ich chce prinútiť k tomu, aby do roku 2030 ukončili výrobu automobilov so spaľovacím motorom.

Šéf DUH Jürgen Resch dnes uviedol, že automobilky BMW a Mercedes-Benz svojimi terajšími vozidlami porušujú základné právo na ochranu klímy,“ píše automobilový portál Auto.cz s odvolaním sa na nemeckú spravodajskú agentúru DPA.

Ako sa v správe ďalej uvádza, podobnú výzvu, ktorú Mercedes-Benz a BMW odmietli, má na stole aj Volkswagen, pod ktorý patrí aj viacero iných automobilových značiek – ako napríklad Škoda, Seat, Audi či Porsche. Ak do konca októbra neodpovie, respektíve odpovie ako predchádzajúci dvaja, bude čeliť žalobe aj on.

Je podľa teba správne tlačiť na automobilky, aby ešte viac urýchlili proces elektromobility?

Pripomíname, že rok 2030 je rokom, kedy sa celé Nemecko pripravuje definitívne skončiť s predajom nových spaľovacích vozidiel. Okrem neho chce tak urobiť napríklad aj Veľká Británia, Holandsko, Dánsko či Slovinsko.

Niektorí – ako napríklad Nórsko či mimo Európy Južná Kórea – sa chystajú tento krok spraviť ešte podstatne skôr, už v roku 2025.

V EÚ sa niekoľko mesiacov rieši aj spoločný dátum, kedy majú dať novým spaľovacím vozidlám zbohom úplne všetky krajiny únie – teda vrátane Slovenska. Najskôr sa tiež hovorilo o roku 2030, no čoraz pravdepodobnejší sa javí 2035.

Doba, kedy na cestách stretávame čoraz viac áut na elektrinu, začína byť postupne viditeľná aj u nás, na stále na tom nie sme s elektromobilitou – vrátane vybudovania infraštruktúry, čerpacích staníc atď. – tak dobre ako krajiny západne od nás („česť“ výnimkám). Pred podobným návrhom majú teda Slováci ešte obavy a mnohým to pripadá nereálne.

No očividne sa nájdu aj takí, ktorým sa pre niekoho rýchle zmeny zdajú pomalé a snažia sa ich urýchliť, aj súdnou cestou.

Zdroje: archív Startitup, auto.cz (DPA)

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK