„Falošná carbonara“ v parlamente pobúrila Talianov. Minister hovorí o kulinárskom zločine
- Taliansko besnie kvôli falošnej carbonare v europarlamente
- Minister požiadal o vyšetrenie incidentu
- Belgickú omáčku s pancettou už riešia úrady
- Taliansko besnie kvôli falošnej carbonare v europarlamente
- Minister požiadal o vyšetrenie incidentu
- Belgickú omáčku s pancettou už riešia úrady
Všetci vieme, že Taliani berú svoje tradičné jedlá smrteľne vážne. A cestoviny carbonara sú pre nich priam posvätné. Preto nikoho pravdepodobne neprekvapí, aký veľký rozruch spôsobili poháre bledokrémovej omáčky, ktoré sa objavili v obchode priamo v budove Európskeho parlamentu.
Všetko by možno bolo v poriadku, keby na štítku nemali napísané „carbonara“, no receptúra bola všetko, len nie tradičná. O tejto zvláštnej kauze informuje portál CNN.
Omáčka pochádzala od belgickej potravinárskej spoločnosti Delhaize a krajina pôvodu bola jasne uvedená. Problémové bolo, že na obale omáčky sa nachádzala vlajka Talianska. Konfliktný však nebol len zovňajšok, ale i vnútro produktu. Belgická verzia obsahovala údenú pancettu, čo je pre Talianov neakceptovateľné.
Skutočná carbonara má byť podľa kulinárskych autorít postavená na guanciale (bravčovej lícnej slanine), syroch pecorino a grana, žĺtkoch a čerstvo namletom korení.
Minister vybuchol
Taliansky minister poľnohospodárstva Francesco Lollobrigida reagoval okamžite. Na Facebook napísal: „Nechajme teraz pancettu v carbonare… všetky tieto produkty predstavujú to najhoršie z „akože-talianskych“ výrobkov. Je neprijateľné vidieť ich na policiach supermarketu Európskeho parlamentu. Požiadal som o okamžité vyšetrovanie.“
Belgická omáčka podľa neho nie je len otázkou vkusu, ale aj národnej hrdosti. Taliansko sa totiž snaží o to, aby jeho kuchyňa získala štatút nehmotného kultúrneho dedičstva UNESCO. Verdikt má padnúť v decembri.
Lollobrigida opakovane zdôrazňuje, že taliarska kuchyňa je jednoduchá, ale nie ľahká. Na letnom festivale Fancy Food v New Yorku povedal: „More a zem nám dávajú, čo potrebujeme, a vďaka našim výrobcom sa môžeme spoľahnúť na výnimočnú kvalitu produktov.“
Obrovské straty pre talianske potraviny
Talianska poľnohospodárska lobby Coldiretti upozorňuje, že napodobeniny ich tradičných potravín spôsobujú krajine masívne ekonomické škody.
Podľa ich vyhlásenia stojí „škandál falošných talianskych výrobkov“ krajinu až 120 miliárd eur ročne. Podľa Guardianu ide paradoxne najčastejšie o produkty z industrializovaných krajín, s tým, že najväčším „páchateľom“ má byť americký trh. Medzi najčastejšie falšované patria mozzarella, saláma, mortadela či pesto.
Problémom sú najmä farby talianskej vlajky na obaloch, vymyslené názvy, ktoré len znejú taliansky a dokonca aj fotky talianskych pamiatok, ktoré podľa Európskej legislatívy môžu zavádzať zákazníkov. Európsky parlament reagoval aspoň čiastočne, podľa CNN už problémový produkt zmizol z regálov.
Cestoviny robia ľudí šťastnejšími
Toľko drámy pre jedny cestoviny? Niekto by si povedal, že jedlo za takéto spory nestojí. Pre mnohých sú však takmer závislosťou. A vedci už vedia prečo.
Najnovší výskum publikovaný v Food Science & Nutrition totiž priniesol prekvapivé zistenie. Cestoviny sú jedlom, ktoré v ľuďoch vyvoláva najsilnejšie pocity šťastia. A to nielen subjektívne, ich účinok na náladu dokázali aj psychologické testy.
Vedci vychádzali z dvoch rozsiahlych štúdií, do ktorých sa zapojilo viac ako 1 500 Talianov. Ukázalo sa, že pozitívne emócie po jedle boli najvýraznejšie práve po konzumácii cestovín, najmä ak sa jedli v spoločnosti rodiny či priateľov. Tí, ktorí v živote pociťovali menej stresu a mali vyššiu kvalitu života, reagovali na cestoviny ešte výraznejšie.
Zaujímavosťou je, že rovnaký efekt sa neobjavil pri iných sacharidových jedlách, teda ani pri pizze, ani pri chlebe či ryži. Cestovina teda podľa výskumníkov aktivuje naše pozitívne asociácie jedinečným spôsobom.
Testy zároveň odhalili tzv. „pasta bias“. Ide o podvedomú preferenciu cestovín, ktorá je až o 50 % silnejšia ako bežné potravinové preferencie. Účastníci si cestoviny spájali najmä s rodinou, pohodlím, tradíciou a radosťou z jedla. Spokojnosť a šťastie boli medzi najčastejšími emóciami, ktoré opisovali po ich konzumácii.
Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: CNN, Facebook, Guardian, Redakcia Startitup