Kultúrny šok: 40 ročný panic v Japonsku je úplne bežná vec. Samota je obrovský problém

Šéfredaktor Denníka N Kostolný: Moja duša sa nedá kúpiť Pentou

Ivan Mikloš: Obávam sa, že Matovič nemá na to zmeniť Slovensko.

Figaro vyrobí ročne toľko čokolády, že by hravo zaplnila vlak s dĺžkou 107 km. Toto je jej príbeh

  • Spoločnosť, ktorá produkuje čokoládu, nemôže neuspieť
  • Figaro, ktoré vzniklo už v roku 1896, vyrobí ročne až 52-tisíc ton čokoládovej hmoty a iba 10% putuje na slovenské pulty
  • Spoločnosť, ktorá produkuje čokoládu, nemôže neuspieť
  • Figaro, ktoré vzniklo už v roku 1896, vyrobí ročne až 52-tisíc ton čokoládovej hmoty a iba 10% putuje na slovenské pulty

V roku 1896 vznikla v Bratislave čokoládovňa, ktorá ešte vtedy neniesla názov Figaro. Už vo svojich začiatkoch vyrábala rôzne sladkosti pre obyvateľov vtedajšieho Rakúsko-Uhorska.

Každý kúsok čokolády mal svoju cenu, bola to luxusná potravina určená pre vyššie vrstvy, no napriek tomu bolo snahou fabriky vyrábať lacné cukrovinky ako pepermintové a karamelové cukríky dostupné pre všetkých. Dnes Figaro vyrobí 52-tisíc ton čokolády a 100 g tejto sladkej radosti stojí menej ako euro.

História Figaro

Táto firma začala písať svoju históriu ako pobočka nemeckej spoločnosti Stollwerck. Je pravdepodobné, že si ešte pamätáš karamelové bonbóny od tejto spoločnosti, či výraz „tuhý ako štolverk“.

Dôležitým míľnikom však bol aj rok 1948, kedy sa fabrika stala súčasťou celoslovenského podniku „Slovenské závody na čokoládu, cukrovinky a ovocné výrobky“. Následne sa v roku 1958 bratislavský závod zlúčil so závodmi Figaro v Trnave a Piešťanoch a bol premenovaný na Figaro. V roku 1963 sa fabrika stala súčasťou kolosu Československé čokoládovne, ktorý združoval všetkých česko-slovenských výrobcov cukroviniek.

Červená armáda ju takmer položila na kolená, keď pri konfliktoch napáchala škody vyčíslené v hodnote 24 miliónov korún. Našťastie sa čokoládovňa pozviechala.

Po zamatovej revolúcii získala až 67 % akcií spoločnosť Jacobs Suchard, ktorá sa v roku 1993 spojila s Kraft General Foods Europe a vznikla spoločnosť Mondelēz International, pod ktorou dnes Figaro figuruje.

zdroj: Youtube/StareReklamy reprofoto
zdroj: Ambience/figaro-retro-doll

Čokoláda je mladá

História čokolády, ako ju poznáme dnes, je pomerne mladá. Aj reflektovanie tohto faktu poukazuje na skutočnú výnimočnosť slovenského čokoládovarníctva.

V roku 1876 prichádza Švajčiar Daniel Peter s nápadom pridať do čokolády mlieko s cukrom, a tak vytvoriť prvú mliečnu čokoládu vôbec. O jej následnú popularitu sa postaral až neskôr ďalší Švajčiar R. Lindt, ktorý vynašiel konšovací (miešací) stroj, a tak sprostredkoval výrobu mliečnej čokolády celému svetu.

Za tabuľkovú formu vďačíme začiatku 19. storočia, kedy bol vynájdený prvý lis na oddeľovanie kakaového masla od kakaa. Počas druhej svetovej vojny bola táto forma čokolády podávaná na prídel vojakom ako zdroj energie.

Láska k čokoláde je sladká a na celý život.🍫💓

Gepostet von Figaro am Montag, 8. Mai 2017

Post najlepších reklám

Figaro môže hravo v marketingových počinoch oných rokov súťažiť so spoločnosťou Orion. Nie je žiadnou záhadou, ako si dokázali získať popularitu. Okrem značného monopolu propagovali niečo úžasné, čarovné a lahodné. S čokoládou sa, snáď, nedalo neuspieť. Strih a nápad reklamy z roku 1995 by však mohli závidieť niektoré spoločnosti aj dnes.

Svetový pôvod

Slovenské Figaro vyrába v dnešných dňoch až 52-tisíc ton čokoládovej hmoty ročne. Spracováva kakaové bôby s pôvodom z Ghany, Pobrežia Slonoviny, Brazílie, Indonézie, Indie a Dominikánskej republiky. Pridané mlieko je od rakúskych a nemeckých kráv. To neriedia, ako v niektorých iných veľkých spoločnostiach, a preto je ponúkaná kvalita výrobkov nadštandardná.

„Keď som prišiel do závodu v roku 1996, vyrábali sme 16-tisíc ton čokoládovej hmoty. Dnes vyrobíme 52-tisíc ton. Keby sme týmto množstvom naplnili vlak, bol by dlhý ako z Bratislavy do Nového Mesta nad Váhom. Alebo by sme týmto množstvom mohli naplniť 16 dvanásť poschodových panelákov v Petržalke,“ približuje riaditeľ čokoládovej továrne Martin Hric pre portál bratislava.dnes24.

Mondelēz International sa nesústreďuje len na výrobu samostatných finálnych produktov, ale v prvom rade až 70% objemu tvorí čokoládová hmota, ktorá je následne spracovaná, alebo distribuovaná aj do zahraničia.

zdroj: Unslash/Etty Fidele

Figaro v zahraničí

Iba 10% ročne vyrobeného objemu skončí na slovenských pultoch. Zvyšok, predovšetkým hmota a likér, ale i ďalšie výrobky, sa exportujú na zahraničné trhy. Najčastejšie hmotu vyvážame do členských krajín EÚ, ale aj do Číny a Kanady.

Mondelēz pôsobí vo viac ako 150 krajinách a je majiteľom kvanta značiek, ktoré sa nesústreďujú len na výrobu cukroviniek, ale aj iných pochutín, ako napríklad chipsov, krekrov a pod.

Bratislavskou Račianskou ulicou sa šíri vôňa povestnej značky. Sladký a ťažký pach sa nesie vzduchom a po toľkých rokoch patrí k zabehnutému chodu ulíc. Okrem červeno-hnedých obalov tabuľkových čokolád sa vo fabrike spracováva aj ovocie, ktoré sa mení na kandizované, rôzne cukríky a želé. Na pásoch však nájdeš aj iné značky, ako napríklad Milka. Svetovoznáma čokoláda vychádza spod rúk rovnakých zamestnancov, ako tá Figaro.

Chilli con carne s čokoládou

Asi by si od spoločnosti čakal niečo, čo by viac vypovedalo o hodnote ponúkaných výrobkov. Keď si klikneš na oficiálny web Figaro.sk, nájdeš tam množstvo receptov a inšpirácií, zatiaľ čo produkty ostávajú vizuálne druhoradé.

Môžeš sa dozvedieť skvelý recept na sušienky či to, ako kombinovať rôzne výrazné a na prvý pohľad nezlučiteľné chute. Tekvicová ovsená kaša, pomarančovo-čokoládová torta alebo pistáciové košíčky. Tak čo, máš už na čokoládu chuť?

zdroj: Youtube/Old Czech Commercials reprofoto

Trh si vyžaduje určité prispôsobenia a reakcie na aktuálne trendy. V tomto smere Mondelēz nezaostáva. Ak máš sladký nápad, ktorý by si s troškou šťastia a pomoci vedel pretaviť do úspešného biznisu, radi ti pomôžu. Spoločnosť je nielen producentom, ale aj investorom a rada si vypočuje tvoje návrhy a myšlienky. Všetky pravidlá a podrobnosti nájdeš na jej oficiálnom webe v sekcii Snackfutures.

Zdroje: Tovar a predaj, Dnes 24 Bratislava, Hashtag, Epochtimes, Startitup, Mondelez, Figaro, Ambience

Najnovšie video

Najnovšie video

Najnovší podcast

Šéfredaktor Denníka N Kostolný: Moja duša sa nedá kúpiť Pentou

Najnovšie