Firma z Turca roky podnikala v garáži, dnes má miliónové obraty a pri garážach zostáva

  • Firmu Gardeon môžeme zaradiť medzi priekopníkov na slovenskom trhu
  • Prišli s niečím, čo na Slovensku v tom období nebolo
  • Rodina Cholevovcov je skvelým dôkazom toho, že sa netreba vzdávať
  • Firmu Gardeon môžeme zaradiť medzi priekopníkov na slovenskom trhu
  • Prišli s niečím, čo na Slovensku v tom období nebolo
  • Rodina Cholevovcov je skvelým dôkazom toho, že sa netreba vzdávať

Keď firma Gardeon pred 25 rokmi začínala, používala iný brand. Na trh, ktorý vtedy poznal iba murované či plechové garáže, priniesla nové, montované garáže. Dnes sa firma môže pochváliť miliónovými obratmi, desiatkami zamestnancov. Dokonca sa jej podarilo preraziť aj na rakúskom trhu.

Začiatky v garáži

V každej rodine sa nájde niekto, kto má podnikateľského ducha. U Cholevovcov to bol otec Marián z Turca. V roku 1994 si založil živnosť a venoval sa najmä opravám áut. Jeho pomocníkmi boli synovia Marek a Martin, ktorí mali v tom čase iba 6 a 11 rokov. Podávali mu náčinie, nosili, čo potreboval a počúvali všetko, čo ich otec hovoril. V tom čase to boli malé deti, ktoré mali vlastné sny.

Len čo synovia dospeli, firma chytila druhý dych. Marek a Martin sa k otcovmu podnikaniu oficiálne pridali v januári 2007.

zdroj: Gardeon

Inšpirácia mladých mužov pochádza z Nemecka, kde videli montované garáže, ktoré boli vkusné a praktické. Vyzerali rovnako dobre ako murované, ale ich realizácia bola podstatne jednoduchšia, cenovo dostupnejšia a časovo podstatne rýchlejšia. 

„Boli sme nadšení, našli sme dieru na trhu, produkt, ktorý tu nebol, a rozhodli sme sa ho ponúknuť ľuďom. Naše nadšenie však narazilo na nedôveru. Nikto nepoznal montované garáže, preto boli začiatky najmä o trpezlivosti. Vedeli sme, že máme prvotriedny produkt, no napredovali sme pomaly a väčšina našej práce vtedy nespočívala v montovaní garáží, ale vo vysvetľovaní, čo to je a prečo je to výhodné. Za prvý rok sme predali len desať garáží,“ spomína na prvé roky fungovania rodinnej firmy Marek Choleva.

Úprimnosť, ktorá sa vyplatila

Začínajúce firmy to nikdy nemali ľahké a inak to nebolo ani v začiatkoch firmy Gardeon. Stokrát chceli skončiť, stokrát chceli skúsiť niečo iné. Ibaže montované garáže ich tak chytili za srdce, že napriek problémom a dokonca nedôvere v produkt aj v blízkej rodine vytrvali. Nakoniec sa ukázalo, že urobili dobre. Tvrdohlavosť kombinovaná so schopnosťou zaťať zuby a s presvedčením o nesporných výhodách produktu postupne prinášala klientov.

zdroj: Gardeon

K dnešnému dňu má firma na konte viac než 3 000 stavieb a jej ročný obrat sú 3 milióny eur. Obzvlášť úspešný bol rok 2019, kedy tržby firmy vzrástli o 200%. Firma aktuálne zamestnáva viac ako 40 ľudí. Niektorí z nich tam sú dokonca od začiatku.

Ako sa im to podarilo, čo bolo ich esom? „Som presvedčený, že okrem kvalitného produktu to bol úprimný a svedomitý prístup ku klientom. Nikdy sme nikoho neoklamali a vždy sme splnili, čo sme sľúbili. Tak sme si získali ich dôveru,“ myslí si Marek Choleva.

Obchodníci označili nové opatrenia za celkom nelogické. Poukázali v čom je najväčší háčik

Realizácia trvá len niekoľko minút

Portfólio firmy sa postupne výrazne rozšírilo. „Garážová“ inšpirácia síce pochádza z Nemecka, no nápady montovať aj záhradné domčeky, prístrešky a pergoly už pochádzajú z rodinnej dielne. Všetky stavby zdieľajú rovnaké prednosti: vzhľadom a veľkosťou sa vedia prispôsobiť požiadavkám zákazníka. Výhodou stavieb je, že dokážu ušetriť priestor, námahu a čas. Vyrobené sú z prvotriednych a odolných materiálov, takže nepotrebujú ďalšiu údržbu. Domček, garáž alebo prístrešok teda vyzerajú dobre aj po rokoch. 

Montované stavby sa dajú navrhnúť online a ich skutočná realizácia trvá len niekoľko hodín – bez akéhokoľvek stavebného neporiadku. Môžu byť zateplené a vonkajšia úprava vyzerá ako fasáda. „Jednou z našich priorít je poskytnúť zákazníkovi bezpečnosť a ochranu jeho majetku a pohodlné užívanie našich stavieb, preto sú naše montované stavby vyrobené z prvotriednych materiálov od podlahy až po strop, majú kvalitné kovania a všetok doplnkový program. Keďže vieme, že ponúkame kvalitu, môžeme si dovoliť ponúknuť zákazníkom aj pozáručný servis, čo je naša veľká konkurenčná výhoda,“ konštatuje Marek Choleva.

zdroj: Gardeon

Najväčší konkurent

Aj keď spoločnosť, ktorej je spolumajiteľom, priniesla montované garáže na trh ako prvá, netrvalo dlho a jej projekty začali kopírovať iné firmy. „Naše know-how je jedinečné a staviame na rokoch skúseností. Preto každú jednu stavbu robíme na istotu, nič sa neučíme, takpovediac, za jazdy u zákazníka. Naším najväčším konkurentom je murovaná garáž,“ hovorí spolumajiteľ Gardeon.

Zároveň tvrdí, že tehlové stavby nedokážu montovaným konkurovať vo viacerých ohľadoch: treba na ne stavebné povolenie, realizácia trvá niekoľko týždňov až mesiacov, pre hrúbku stien má tehlová garáž aj o niekoľko metrov štvorcových menší úžitkový priestor a jej prípadná zmena – zväčšenie či zmenšenie – je náročná. Vieš si predstaviť, že by si chcel tehlovú stavbu premiestniť na iné miesto? Premiestniť takúto stavbu je nemožné, no montovaný domček premiestniš aj s majiteľom.

zdroj: Gardeon

„Realizujeme asi sto stavieb mesačne,čo znamená, že sme vyťažení na 300 % a to nás veľmi teší. Podarilo sa nám preniknúť aj na rakúsky trh. Na Slovensku sa zväčšuje percento obratu zo zákaziek, keď majitelia našich stavieb chcú ich úpravu, napríklad zväčšiť alebo zmenšiť garáž či pristaviť k
záhradnému domčeku prístrešok.“

Matematik: Vláda šíri konšpirácie. Na Slovensku máme maximálne 45 000 nakazených

Optimalizácia procesov

Aj napriek tomu, že sa firma stala auditovanou, na začiatky v garáži Cholevovci nezabúdajú. Steny moderných a nových priestorov sú zdobené fotografiami, ktoré ukazujú históriu rodinného podniku. „Stále sme vo vývoji, chceme prinášať novinky a príjemné prekvapenia, ale všetko s vedomím, že to nerobíme pre seba, ale pre našich klientov. Naozaj počúvame, čo hovoria, a vždy sa snažíme reflektovať ich potreby,“ vysvetľuje jeden z dôvodov úspechu Marek Choleva.

Len nedávno spoločnosť optimalizovala a automatizovala výrobný proces, vďaka čomu vo výrobnom závode v Poľsku dokáže vyrobiť panely na 1 000 až 1 500 garáží mesačne. „Garáže kompletizujeme priamo u nás a sú certifikované Technickým a skúšobným ústavom stavebným. Súčasťou certifikácie platnej pre územie Slovenskej republiky boli aj statické výpočty či posúdenie výroby a jej súladu s našimi aktuálnymi normami.“

zdroj: Gardeon

Nový brand je originálny

Pôvodný brand firmy evokoval stavbu garáží na kľúč. Aj napriek tomu, že v priebehu desiatich rokov získal vysokú rozoznateľnosť medzi klientmi, majitelia sa rozhodli pre zmenu. „Už bol zavádzajúci,
pretože sme ponúkali nielen garáže, ale aj ďalšie stavby. Bolo to ťažké rozhodovanie a je prirodzené, že sme sa obávali. Sme však presvedčení, že náš nový brand je originálny a ešte výstižnejší ako predchádzajúci, pretože je v ňom obsiahnuté všetko, čo nás vystihuje – garáž, záhrada, bezpečnosť, stavba, architektúra aj starostlivosť.“

Originálne majú byť aj ďalšie novinky v portfóliu, ale tie chcú majitelia firmy komunikovať až vtedy, keď im samým budú na sto percent jasné nielen hrubé črty, ale aj všetky detaily. „Vždy hľadáme cestu, po ktorej pred nami nikto nešiel. Sme hrdí na našu minulosť aj postupný vývoj. Darí sa nám aj vďaka spoľahlivým obchodným partnerom a klientom, ktorí sa k nám vracajú, čím nám pomáhajú rásť. Veríme, že budeme vždy stáť nohami na zemi, že aj o desať rokov bude súčasťou firmy náš prvý montážny tím, ktorý sme zostavili prevažne z kamarátov. A že aj o dvadsať rokov u nás na dvore stále nájdete starú dodávku, s ktorou sa začínalo chodiť na montáže. Sme vďační za to, že už nie je jediná, ale nechceme zabudnúť, že sme s garážami začínali v garáži.“

 

Zdroj: Gardeon

Najnovšie