Fisker prichádza s batériou, ktorej stačí na nabitie naozaj krátky čas

  • Vyzerá to tak, že Fisker má tromf v rukáve. Výrobca elektromobilov podal patent na technológiu batérie, s ktorou by sa elektromobil nabil už za jednu minútu.
  • Vyzerá to tak, že Fisker má tromf v rukáve. Výrobca elektromobilov podal patent na technológiu batérie, s ktorou by sa elektromobil nabil už za jednu minútu.

Fisker tvrdí, že jeho revolučné pevné (solid-state) batérie dokážu nabiť elektromobily novej generácie na vzdialenosť približne 804 kilometrov a majú 2,5-násobok energetickej hustoty typických lítium-iónových batérií. O tuhých batériách sa už roky hovorí ako o „budúcnosti batériovej technológie“ pretože, ako potvrdí asi každý majiteľ smarfónu, aktuálne batérie zaostávajú za ostatnými technológiami.

Zobraziť celú galériu (2)
zdroj:  David Villarreal Fernández on Foter.com / CC BY-SA

 

Bežné batérie používajú kvapalné organické činidlo na prepravu nabitých častíc medzi elektródami počas nabíjania a vybíjania. Pri tuhých batériách je tento elektrolyt pevný, čo má mnoho výhod. Tuhé batérie majú znížené riziko vytečenia alebo vznietenia. Taktiež pri nich neexistuje žiadna degradácia, teda vydržia dlhšie bez toho, aby stratili kapacitu. Najväčšou výhodou je, že elektrolyt v tuhom stave má vyššiu energetickú hustotu.

„Tento prelom znamená začiatok novej éry v pevných materiáloch a výrobných technológiách,“ povedal Dr. Fabio Albano, viceprezident pre batériové systémy spoločnosti Fisker Inc. pre Mail Online.

„Zaoberáme sa všetkými prekážkami, s ktorými sa batérie na báze pevných látok stretli na ceste ku komercializácii, ako je výkon pri nízkych teplotách, použitie nízkonákladových a škálovateľných výrobných metód.“

Zobraziť celú galériu (2)
zdroj: foto: FaceMePLS on Foter.com / CC BY

 

Fisker je relatívne mladý startup, ktorý vytvoril dizajnér s dánskym pôvodom a bývalý konzultant Tesly, Henrik Fisker. Spoločnosť Tesla Motors v apríli 2008 podala žalobu proti spoločnosti Fisker a tvrdila, že sa dohodli na zmluve na získanie prístupu k návrhovým konceptom a obchodným tajomstvám spoločnosti Tesla. Tesla prípad prehrala a musela zaplatiť viac ako 1 milión dolárov v súdnych poplatkoch.

Treba však aj spomenúť, že táto technológia je stále ďaleko od toho, aby sa stala skutočnosťou – podanie patentu neznamená, že už v skutočnosti funguje. V súčasnosti ju trápia problémy, ako nízka hustota prúdu elektród, obmedzená dostupnosť materiálov a vysoká cenovka. Veľa veľkých mien v automobilovom priemysle a technológiách, ako sú Toyota a Dyson, v súčasnosti pracuje aj na pevných batériách pre elektrické vozidlá, ale nikto zatiaľ nezaznamenal výrazný posun vpred.

Napriek tomu Fisker zostáva odvážny. Tiež hovorí, že nová technológia batérií bude odhalená na Výstave spotrebnej elektroniky v januári a mohla by byť hromadne vyrábaná už v roku 2023. Ak je to pravda, už za 6 rokov by sme mohli na cestách vidieť automobily poháňané pevnými batériami.

 

zdroj: iflscience.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech