Generácia Z pije o 30 % menej alkoholu. Michal s Pavlom reagujú na trend prémiovým produktom
- Dopyt po kvalitných nealko alternatívach prudko rastie
- Slovenská značka TOISON na tento trend reaguje
- Prémiový cocktail si môžeš vychutnať aj doma
- Dopyt po kvalitných nealko alternatívach prudko rastie
- Slovenská značka TOISON na tento trend reaguje
- Prémiový cocktail si môžeš vychutnať aj doma
Doba, keď boli nealkoholické nápoje v baroch len nudnou nutnosťou pre šoférov, je definitívne za nami. Nealko destiláty dnes predstavujú dynamicky rastúci segment, ktorý reaguje na meniace sa preferencie spotrebiteľov.
Prečo tento trend naberá na sile a ako sa s ním vysporiadala slovenská značka TOISON? O tom všetkom sme sa rozprávali s Michalom Hajským, spoluzakladateľom Spirit Company.
Ako sa zrodila myšlienka nealko ginu
„Trend nealkoholických destilátov sa vo svete začal objavovať okolo roku 2015,“ vysvetľuje Michal. „Na Slovensku sa prvé zmienky objavili približne v roku 2017, ale skutočný masový záujem prišiel až po pandémii Covid-19.“
Motiváciou pre vytvorenie vlastného nealko ginu bola pre tím TOISON predovšetkým nespokojnosť s existujúcimi produktmi. „Prvé nealko alternatívy boli chuťovo veľmi ploché – skôr vôňa a chuť po tráve a sene než po krásnom gine,“ spomína Michal. Pre ich výrobný tím, ktorý je oddaný starému remeslu a tvorbe prémiových produktov, bolo spočiatku ťažké uveriť, že dokážu vytvoriť spirit bez alkoholu, ktorý bude naozaj chutiť ako gin. Práve táto výzva ich posunula ďalej.
Mladí ľudia menia svoje návyky
Zmena spotrebiteľského správania nie je len prázdnou frázou. Podľa dát, ktoré spomína Hajský, klesla konzumácia alkoholu u dospelej populácie 18+ v niektorých krajinách až o 25-30 %, pričom najväčší pokles je u mladších dospelých.
„Veľmi výrazná je najmä generácia Z, kde časť ľudí alkohol pije len príležitostne a veľká skupina ho nepije vôbec,“ dodáva. Na Slovensku je tento trend mierne oneskorený v porovnaní so zahraničím, ale smer je rovnaký. Po pandémii sa výrazne zvýšil záujem o nealkoholické a nízkoalkoholické alternatívy.

Nealko s chuťou alka
„Úplne chápem ľudí, ktorí sú skeptickí – ja som bol jeden z nich,“ priznáva Michal. „Zachytiť pravú chuť ginu bez alkoholu sa mi zdalo nereálne.“
Tím za značkou TOISON však nakoniec po dlhej ceste plnej pokusov a omylov našiel správny recept. Výsledkom je nealko spirit, ktorý získal uznanie aj na prestížnej súťaži San Francisco World Spirits Competition.
„V minulosti sa tvrdilo, že nealko gin vzniká tak, že sa najskôr vyrobí klasický gin a potom sa dealkoholizuje. To však nie je reálne,“ vysvetľuje Michal. „Alkohol je nositeľom vôní a chutí a po jeho odstránení zostane len nepríjemná voda.“
Pravda je taká, že nealko destiláty sa vždy destilujú na báze vody, nie alkoholu. „Byliny, liečivé rastliny a ingrediencie ostávajú rovnaké ako pri alkoholickej verzii,“ dodáva.

Cena a kvalita idú ruka v ruke
Dobrou správou pre spotrebiteľov je, že výroba nealko ginu nie je nákladnejšia než výroba klasického ginu. „V minulosti bol nealko spirit drahší hlavne preto, že výrobcovia tvrdili, že najskôr vyrobia alkoholický produkt a následne ho dealkoholizujú, čo však nie je pravda,“ vysvetľuje Michal.
Hoci je proces technologicky náročnejší a vyžaduje vyšší podiel bylín a korenín na dosiahnutie plnej chuti, celková nákladovosť zostáva porovnateľná s alkoholickou verziou.
BARBACKS: Koktaily pre moderných konzumentov
Okrem nealko destilátov ponúka Spirit Company aj BARBACKS – prémiové koktaily s nižším obsahom alkoholu. „Sú určené pre všetkých milovníkov prémiových koktailov. Rozdiel je jednoduchý – nepotrebujete k tomu barmana,“ vysvetľuje Michal.
BARBACKS reagujú na problém nedostatku kvalifikovaného personálu v gastronómii. „Produkt je na 99 % pripravený na servírovanie a koktail si dokáže pripraviť aj úplný začiatočník – v bare, na oslave, grilovačke alebo v pohodlí domova pri krbe,“ hovorí Michal.
V ponuke nájdeš najpopulárnejší koktail súčasnosti PORNSTAR MARTINI, kde spojili jemnú vodku s tropickou marakujou a vanilkovým sirupom. Nechýba ani klasika NEGRONI, inšpirovaná ikonickým koktailom z Florencie, twist RUBY RED GIMLET či legendárny WHISKY SOUR.
„Konečne si môžeš vychutnať koktail, ktorý si predtým mohol dať len v prémiovom bare,“ dodáva.

Ich portfólio sa rozrastá prirodzene. Reagujú na trh, ale zároveň ich vedie kreativita, ktorá trvá. „A poviem to od srdca, nech to len trvá a vždy aj bude. Je to naša DNA: vášeň, pokora, láska, trpezlivosť, nadšenie a inovatívnosť – to je to, čo nás vystihuje a vždy aj bude.“
Patrí sem napríklad Dr. Kramer – čaro prírody, sila kúpeľných prameňov a poctivá ručná výroba, ktorú spojili do slovenského bylinného likéru. Ďalej ZÁZVORICA – kúzlo zázvorového likéra spočíva v kombinácii organických ingrediencií, ktoré symbolizujú jednotu tela, mysle a ducha. Výrazná sila zázvoru, kurkumy je doladená sviežosťou limetky a príjemne prepojená so sladkosťou čistého medu.
A tiež Kúpeľný likér, kde vďaka výnimočnej kombinácii vyzretého rumu s príchuťou lieskových orieškov a vanilkových luskov, dosiahli chuť pripomínajúcu kúpeľné oblátky, ale v tekutej forme.
Tipy na sviatočné nealko koktaily
Ak plánuješ vianočnú alebo silvestrovskú párty a chceš ponúknuť aj nealko alternatívy, Michal odporúča jednoduché recepty, ktoré fungujú rovnako dobre na studeno aj na teplo:
TOISON GLOW 0,0 %
- 40 ml TOISON 0,0 %
- 15 ml HERBERT Tymián & Citrón
- 5 ml HERBERT Citrónová šťava
- 100 ml sóda
- Ozdoba: Tymián a citrón
TOISON BERRIES 0,0 %
- 40 ml TOISON BERRIES 0,0 %
- 15 ml HERBERT sirup Malina & Ruža
- 5 ml HERBERT Citrónová šťava
- 100 ml sóda
- Ozdoba: sušené púčiky ruže
Pri teplej variante daj len všetko zohriať. Koktaily môžeš servírovať vo vínovom pohári alebo v hrnčeku.

Dôvody, prečo si ľudia vyberajú nealko alternatívy sú rôzne. „Pri obchodných obedoch nechceš piť alkohol, ale stále si môžeš vychutnať obľúbený drink v nealko verzii. To isté platí pri šoférovaní, tehotenstve alebo osobnom presvedčení,“ hovorí Michal.
Nejde len o krátkodobý trend, ale o hlbšiu spoločenskú zmenu, ktorú presadzuje hlavne generácia Z.
Budúcnosť patrí kvalitným alternatívam
„Doba nealko destilátov a nízkoalkoholických produktov nie je budúcnosťou – je realitou dneška,“ hovorí presvedčene Michal. „Tento trend rastie a bude pokračovať, a už dávno neplatí, že nealko patrí len šoférom.“

Voľba nealko nápojov dnes neznamená kompromis v chuti. Existujú kvalitné alternatívy, ako napríklad TOISON 0,0 % alebo TOISON BERRIES 0,0 %, ktoré dokážu priniesť príjemný zážitok aj úsmev.
Ak ťa zaujíma, ako sa tieto produkty vyrábajú, môžeš navštíviť destilérku Likérka, ktorá je zároveň kaviarňou a aperitív barom. Pravidelne tu robia zážitkové degustácie s prehliadkou výroby, kde sa dozvieš viac o zložení a môžeš ochutnať aj koktaily.
Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy