Iveta Radičová: Prepojenie Európskej únie je predpokladom úspešnosti (KOMENTÁR)

pjimage (18)
TASR/Lukáš Grinaj, Unsplash/ALEXANDRE LALLEMAND

Autorka je bývalá premiérka, profesorka a európska koordinátorka.

Európska zelená dohoda stanovuje cieľ presunúť podstatnú časť zo 75 % vnútrozemskej nákladnej dopravy, ktorá sa dnes prepravuje po ceste, na železnicu a vnútrozemské vodné cesty. V roku 2018 železničná nákladná doprava predstavovala podiel 12,6 % nákladnej dopravy v EÚ-27, čo predstavuje 412 miliárd tonokilometrov.

V sektore cestujúcich bol v roku 2018 v rámci EÚ-27 podiel dopravy na úrovni 6,9 %, z čoho zhruba tretinu tvorila vysokorýchlostná železničná doprava (to predstavuje 126 miliárd osobokilometrov). Tieto čísla nie sú uspokojivé!!!

Ambiciózne ciele

Nová stratégia udržateľnej a inteligentnej mobility, ktorú Komisia predstavila v decembri minulého roka, stanovuje dva ambiciózne ciele: zdvojnásobiť nákladnú železničnú dopravu a strojnásobiť vysokorýchlostnú železničnú dopravu do roku 2050. Dúfam, že Stredomorský koridor ktorý koordinujem, prispeje k tomuto cieľu.

Od začiatku Nástroja na prepájanie Európy (rozpočet CEF – EÚ určený na dopravnú infraštruktúru), Európska únia spolufinancovala 1 038 projektov (grantových zmlúv) v celkovej výške 23 miliárd eur. Táto podpora je venovaná všetkým druhom dopravy, ale dominantná pozornosť je orientovaná na železnicu (70 % všetkých projektov).

Vstúpili sme do novej finančnej perspektívy. Budeme podporovaní značným rozpočtom vo výške 25,8 miliardy eur (CEF), pričom 60 % bude vyčlenených na klimatické ciele, 1,5 miliardy na vojenskú mobilitu.

Strategická investícia

Dôležité je tiež spomenúť, že CEF II predpokladá spolufinancovanie vo výške 50 % pre cezhraničné projekty, čo podľa mňa môže byť veľmi pozitívne pre všetky projekty medzi členskými krajinami EÚ, ako napríklad Lyon-Turín.

Okrem toho sa Parlament a Rada dohodli na dodatočnom 5 % navýšení pre projekty, ktoré budú realizovať integrované cezhraničné subjekty (napríklad TELT).

Samozrejme, konečná alokácia bude závisieť od kvality predložených návrhov a celkového počtu projektov, ktoré budú oprávnené na financovanie CEF.

Pri vynaložení 8,6 miliardy eur môžu všetky tieto navýšenia znamenať významný rozdiel a skutočne dokázať, do akej miery Európa prispieva a podporuje túto strategickú investíciu.

Európska komisia naplánovala prvé tri roky výdavkov na rok 2021 (výzva CEF je otvorená), 2022 a 2023. Zakaždým, keď bude výzva CEF v septembri vyhlásená, bude na projekty situované v základnej sieti každoročne vyčlenených 1,6 miliardy eur zo všeobecnej obálky a dve miliardy ročne v rámci kohéznej obálky.

Stredomorský koridor

Stredomorský koridor je jednou z hlavných východo-západných osí v sieti TEN-T s dĺžkou viac ako 3 000 km, so 70 hlavnými mestskými uzlami, 12 vysoko konkurencieschopnými a globálnymi námornými prístavmi a silnými cezhraničnými výmennými tokmi.

Prechádza šiestimi krajinami a má viac ako 3 000 kilometrov. Sleduje stredomorské pobrežia Španielska a Francúzska, prechádza cez Alpy smerom na východ cez severné Taliansko, pričom pobrežie Jadranského mora opúšťa v Slovinsku a Chorvátsku smerom cez Maďarsko k hraniciam Ukrajiny.

Koridor prechádza oblasťami citlivými na životné prostredie – musia byť prepojené inteligentne prostredníctvom efektívneho využívania digitálnych a telekomunikačných technológií zaisťujúcich nižšie emisie a lepšie služby dopravnej siete (koncept Smart City).

Sme deväť rokov od hlavného cieľa do roku 2030 a záväzku Európskej únie prispôsobiť celú základnú sieť v Európe spoločne dohodnutým normám TEN T. Pokiaľ ide o financovanie, koridor MED sa vyznačuje najvyšším počtom grantov CEF zo všetkých deviatich koridorov základnej siete (ale nie z hľadiska poskytnutého finančného objemu).

V súčasnosti je z rozpočtu EÚ CEF (2,9 miliardy) spolufinancovaných 147 projektov v celkovej výške investície 6,3 miliardy. Táto suma zahŕňa 1,4 miliardy z kohézneho fondu na podporu 37 akcií v Slovinsku, Chorvátsku a Maďarsku.

Celkovo je najvyšší počet akcií v rámci režimu železničnej dopravy, ktorý tiež získal väčšinu finančných prostriedkov (83 %), po ktorom nasleduje námorné portfólio (33 akcií CEF zameraných na zlepšenie prepojení s vnútrozemím, nasadenie infraštruktúry pre alternatívne palivá, optimalizáciu prístavov).

Podpora železníc

V Európe potrebujeme dopravnú infraštruktúru, vďaka ktorej bude náš kontinent menej preťažený, s nízkymi emisiami a čo najviac dekarbonizovaný. Jedným z riešení je podpora železníc.

Mojou úlohou je zabezpečiť, aby sme do roku 2030 mali plne vyhovujúci, prevádzkovo efektívny multimodálny a udržateľný koridor. Koridor, ktorý prispieva k dekarbonizácii, ktorý využíva najmodernejšie digitálne riešenia, alternatívne palivá, čím sa znižuje environmentálna stopa dopravy.

Text nie je autorským článkom Startitup. Vyjadruje názory autora, ktoré nereprezentujú názory redakcie.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá