Janči Anguš o projekte Fusakle: Ponožky sú ideálnou maličkosťou, ktorú si človek zoberie zo Slovenska na pamiatku

  • Na trhoch, ale aj cez internet, si Fusakle kúpili aj herci, politici, blogeri – celá zmes ľudí a profesií. Vždy ale poteší, keď vidíme Fusakle na ulici, v autobuse, alebo nám niekto pošle foto, bez ohľadu či je verejne známy alebo nie.
  • Na trhoch, ale aj cez internet, si Fusakle kúpili aj herci, politici, blogeri – celá zmes ľudí a profesií. Vždy ale poteší, keď vidíme Fusakle na ulici, v autobuse, alebo nám niekto pošle foto, bez ohľadu či je verejne známy alebo nie.

Fusakle sú slovenská značka, ktorá sa zaoberá štýlovými ponožkami. Je to naozaj niečo netradičné, tak sme sa rozhodli vyspovedať Jančiho Anguša, ktoFusakle založil.

12795060_538397666342334_5228892961819704645_o

foto: archív Fusakle

Skús sa nám najprv trošku predstaviť. :-)

Na strednej som študoval baníctvo a geológiu, na vysokej aplikovanú ekonómiu a programovanie, po škole robil marketing a nakoniec si otvoril vlastné bistro v Bratislave. :-) Po 6 rokoch v gastro biznise som zatúžil po zmene a keďže móda ma vždy bavila, začal som rozmýšľať, čo môžem nášmu trhu priniesť.

 

Ako vznikol nápad na Fusakle? Som si istý, že je to celkom zábavný príbeh.

Spolu so svojím spoločníkom veľa cestujeme a vždy si radi donesieme nejaký suvenír na pamiatku. Často to boli práve nejaké zaujímavé ponožky, lebo je to malé, milé, využiteľné, iné a dostupné. A keďže na Slovensku bola doteraz obmedzená ponuka, tak nás napadlo nadviazať na zašlú slávu slovenského textilného priemyslu a vytvoriť domácu značku, ktorá by bola rozpoznateľná, konkurencieschopná a hlavne pre našinca zaujímavá.

12885964_538402309675203_4517747409805906638_o

foto: archív Fusakle

 

A ako sa Fusakle rodili od nápadu k existujúcemu biznisu?

Odkedy sme sa začali zaoberať touto myšlienkou, až do uvedenia značky na trh ubehol presne rok. Najhoršie bolo nájsť výrobcu, ktorý bol ochotný s nami skúsiť niečo nové. Absolvovali sme niekoľko stretnutí a žiaľ sme boli sklamaní neochotou a neflexibilitou našich podnikateľov. Až po čase sme natrafili na výrobcu s 18-ročnou skúsenosťou a vôľou vybočiť zo zabehnutého fungovania. V Banskej Štiavnici.

12891677_538405226341578_8102455208186923750_o

foto: archív Fusakle

 

Na začiatku sme mali vymyslených 20 vzorov. Keď sme dostali prvé vzorky a ukázali ich aj našim kamarátom, najprv bolo dlho ticho, potom neistota a nakoniec odhováranie. :-) Boli hrozné – vzory boli amatérske, farebné kombinácie nepremyslené a tvar tiež nebol to pravé orechové. Nenechali sme sa odradiť a začali pracovať na novom tvare. Zároveň sme začali pracovať na nových vzoroch a na druhý pokus to už začalo byť stále reálnejšie. Nakoniec sa nám podarilo do 15.9.2015 pripraviť asi 80% kolekcie a spustiť predaj na Dobrom trhu na Panenskej. To bol pre nás veľký test, v ktorom sme našťastie obstáli :)

 

Nebáli ste sa, že ľudia, ktorí si takéto ponožky kupujú sú len okrajový trh? Povedzme si úprimne – nie každý ma odvahu na takéto ponožky.

Naše vzory sú podľa nás dosť konzervatívne haha. Snažili sme sa ich navrhovať s prihliadnutím na náš slovenský vkus a konzervativizmus. Postupne budeme určite „pritvrdzovať“ a nabádať ľudí, aby sa neviazali, ale odviazali.

12068675_538397796342321_6039157977602773640_o

foto: archív Fusakle

Kto sú teda tí, čo nosia vaše ponožky?

Sú to hlavne ľudia, ktorí majú radi život, radi sa bavia, majú otvorenú myseľ, nenechávajú sa zväzovať konvenciami, radi objavujú, radi vyjadrujú svoj názor, náladu…

Sú to tak muži, ako aj ženy, manažéri alebo remeselníci. V profesii alebo v pohlaví rozdiel nie je. Je však rozdiel v pohľade na život.

 

fusakle

foto: facebook/fusakle

Máte aj zákazníkov spomedzi slovenských známych osobností?

Áno, na trhoch alebo aj cez internet si Fusakle kúpili aj herci, politici, blogeri – je to fakt zmes ľudí a profesií. Nás vždy poteší, keď vidíme Fusakle na ulici, v autobuse, alebo nám niekto pošle foto, bez ohľadu či je verejne známi alebo nie.

 

Kto vytvára návrhy? Kde sa inšpirujete?

Návrh si vytvárame sami a inšpirujeme sa všade možne. Na začiatku to boli do veľkej miery subjektívne pocity, no teraz chceme zapájať ľudí do návrhov čoraz viac. Nech si sami navrhujú časť kolekcie a spoluzúčastňujú sa na tvorbe a prezentácii našej domácej slovenskej značky.

12909412_538403329675101_583890446013927218_o

foto: archív Fusakle

 

Máte na Slovensku nejakú konkurenciu?

Jasné, najväčšia je Happy Socks, čo je švédska firma s výrobou v Turecku. Majú silu medzinárodnej sieťovej firmy. Proti nim sme my úplne zanedbateľní, zatiaľ! Čo sa týka domácich výrobcov, tak samozrejme nie sme jediní, čo prišli s týmto nápadom. Každý z nás robí trochu iný dizajn a prezentuje trochu inak, preto si myslím, že si vzájomne nelezieme do kapusty.

Aké veci plánujete do budúcna? Ak pôjde všetko dobre, ostanete len pri ponožkách, alebo ste sa už pohrávali aj s nápadmi na iné kusy oblečenia?

Plány do budúcna sú odvážne a veľkolepé (smiech) Ale odvážnemu predsa šťastie praje. V zásade pokračujeme ďalej každú sezónu s novými designami a budú nasledovať nadstavbové kolekcie, ktoré budú rôzne zamerané – oblekové fusakle, športové fusakle, funkčné fusakle, made by …. fusakle, regionálne fusakle,… na všetkom sa už pracuje. Nasledovať bude aj spodné prádlo. A ďalej sa uvidí.

 

Vidím, že na vašom Instagrame si fotenie ponožiek užívate naplno :) Musím uznať, že po vizuálnej stránke je to vďačný produkt.

Jasné, dnes by to bez toho nefungovalo. Sociálne siete sú silné a tam je veľká časť našej cieľovej skupiny. A hlavne – je to zábava.

12032796_538402363008531_8044130978715544786_o

foto: archív Fusakle

 

Čo robiť, ak by som chcel nejaký špeciálny motív len pre mňa? Vedeli by ste to spraviť, alebo máte len svoje motívy, ktoré sa produkujú vo väčších dávkach?

Kým vznikne finál Fusakla, trvá to nejakú dobu a vyžaduje si to nejaké procesy a prácu ľudí aj strojov. Vieme urobiť aj 1 kus personalizovaných fusakiel, no zákazník by si to musel zaplatiť. Preto je efektívne vyrobiť aspoň niekoľko desiatok kusov, aby sa všetky tieto náklady rozložili.

 

foto: facebook/fusakle

 

Chceli by ste ešte niečo dodať na záver? Možno niečo poradiť čitateľom…

Možno len taká výzva, že sa netreba sveta báť a uzatvárať do seba. Svet je omnoho krajší, keď sa mu otvoríme a tomu chcú prispieť aj Fusakle. Byť otvorený, veselý, tolerantný a všímavý voči svojmu okoliu.

Zdroj fotografií: archív Fusakle, zdroj titulnej fotografie: facebook/fusakle

Najnovšie video